Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 07:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gokart konvertering?
InläggPostat: fre 07-04-27 17:32 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-27 15:06
Inlägg: 13
Ort: Från
Tjo!
Jag och en kompis ska göra ett projekt-arbete i skolan (gymnasiet), och den ska bestå av två delar. En teoretisk och en praktisk. Vid den teoretiska delen kommer vi att jämföra olika bränslen (diesel,bensin,etanol), och komma fram till fördelar och nackdelar för dom olika bränslena. Den praktiska delen kommer att bestå av att vi helt enkelt konverterar en gokart till etanoldrift. Har aldrig gjort något liknande tidigare men har kört några år gokart, så jag kan allt meckande o sånt:).. Behöver alla tips och råd man ska tänka på när man ska konvertera den, vill ju inte pajja en motor för 10,000 :)
Tacksam för många svar :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-27 19:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag flyttade ämnet hit eftersom en gokartmotor nog liknar mest en MC motor med förgasare antar jag.

Vad är det för motor ni ska konvertera en tvåtakt eller fyrtakt? Jag hade en gokart för en 25 år sen och den hadde en 250cc Suzuki cross motor med 5 växlar men annars var då en 100cc 2t motor utan växel vanligast, men vet inte vad som används nu för tiden?

Hur som helst är basrecepten att du ändrar bestyckningen i förgasaren så att den får 40% mera bränsle. Om det är en tvåtaktare som inte har separatsmörjning så ska du ha olja som blandar bra med E85 se link ovanför.

/Aryan

PS vill inte svära i kyrkan men har ni inte funderat eldrift? För de korta streckor man kör borde elgokart gå alledes utmärkt och med moderna batterier och motorer minst lika snabbt också. Man skulle kunna ha ett batteribytes-system sp att man inte behöver vänta på uppladdningar.
http://www.carolimotor.com/svenska/elkart/index.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-28 09:57 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-27 15:06
Inlägg: 13
Ort: Från
Gokart-motorn är en 85cc tvåtakt (skulle mer än gärna velat haft fyrtakt men SBF sätter stopp för det)
Va var det för länk du pratade om? "Om det är en tvåtaktare som inte har separatsmörjning så ska du ha olja som blandar bra med E85 se link ovanför. "
Sen batteri-drift på gokartar tror jag nog att många inte vågar prova för att det är väl en allmän uppfattning att el-drift är "klenare" (som i många fall inte stämmer. Brist på att någon tar tag i det hindrar oss gokartare från att använda el-drift. Sen finns det iofs hyrkartar som har det (som din länk) men det är ju en annan historia :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-28 10:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
project_x skrev:
Gokart-motorn är en 85cc tvåtakt (skulle mer än gärna velat haft fyrtakt men SBF sätter stopp för det)


Aha, med eller utan separatsmörjning?

project_x skrev:
Va var det för länk du pratade om? "Om det är en tvåtaktare som inte har separatsmörjning så ska du ha olja som blandar bra med E85 se link ovanför. "


Du hittade nu va? http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=323
Shell Advance M vet jag inte om den funkar men att testa är enkelt, häll lite i E85 blandat med 2T-olja i en glasburk och säll den på ett svalt ställe (med lock på) vänta några dagar till en vecka har det inte separerat då funkar det, har oljan delat sig från etanolen så funkar det inte bra.

Vanliga mineraloljor brukar inte funkar, syntet och speciala biologiskt nedbrytbara kan funka. Vegatabiliska oljor brukar och oljor för methanol bör funka.

project_x skrev:
Sen batteri-drift på gokartar tror jag nog att många inte vågar prova för att det är väl en allmän uppfattning att el-drift är "klenare" (som i många fall inte stämmer. Brist på att någon tar tag i det hindrar oss gokartare från att använda el-drift. Sen finns det iofs hyrkartar som har det (som din länk) men det är ju en annan historia :roll:


Ja låter det inte brum brum så tror man inte det går fort :-)
Men det kan gå undan http://www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ
Sen är förståss bra batterier inte så billiga men drift och drift/underhållskostnaderna skulle bli låga.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-28 22:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-27 15:06
Inlägg: 13
Ort: Från
Citat:
Aha, med eller utan separatsmörjning?


Utan separatsmörjning :).. ska prova att köra ditt test på Shell Advance M, sen får vi se om den blandar eller ej :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-06 22:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
När jag tävlade i kart för dryga 20 år sedan så använde jag castrol R40.
En mycket bra olja, men man fick riva motorn efter varje tävling för rengöring..
Nu kör jag hårt belastade tvåtaktare på E85 med R40 och det funkar utmärkt
samt att motorerna håller sig rena och fina innuti. Mitt tips!

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011