Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Moppen svårstartad så in i norden
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=822
Sida 1 av 2

Författare:  EtanolAerox [ mån 07-05-14 14:49 ]
Inläggsrubrik:  Moppen svårstartad så in i norden

Moppen e så himla svårstartad när den är kall. Annrs när den är varm så startar den på första kicken.

Trimmet är av lite värre sort(orkar inte rabbla upp allt) men förgasaren är en mikuni tm24.

Ibland händer det så att det rinenr ut lite soppa gneom överflödslangen när jag kickar vid kallstart.

Och jag måste hålla för förgasaren eller blåsa hårt ett par gånger i överflödsslangen och när man väl får ingång moppen så 4-taktar den så himla mycket när den är kall men den går helt rent annars när den är varm.

Sen vill jag inte peta på luftskruven heller för jag hittar aldrig ett läge där den går helt rent.

FÖr att skruvar jag ut luftskruven tills motorn går helt rent på tomgång så börjar motorn bööa vid gaspådrag efter ett tag så då måste jag skruva in luftskruven igen.

Vad kan felet vara?

Edit:Tändstiftet är bytt, kör med br7hs

Författare:  svante [ mån 07-05-14 15:06 ]
Inläggsrubrik: 

kall går den antagligen bara på besindelen i E85 mao för magert....
alltefterssom den blir varm förbränns etanolen succesivt mer och mer.
ett av de kända problemen med kallstarter och E85, för alla typer av motorer.
svårt att komma runt, har du ingen choke att använda.

Författare:  EtanolAerox [ mån 07-05-14 21:19 ]
Inläggsrubrik: 

svante skrev:
kall går den antagligen bara på besindelen i E85 mao för magert....
alltefterssom den blir varm förbränns etanolen succesivt mer och mer.
ett av de kända problemen med kallstarter och E85, för alla typer av motorer.
svårt att komma runt, har du ingen choke att använda.


Den är även svårstartad även över 10+ grader, den är i princip omöjligt att starta så fort motorn får samma temperatur som omgivningen.

Sen försökte jag ställa in tomgången idag och moppen är helt omöjligt att ställa in på tomgången.

Testade skruva in luftskruven 1/4 varv och den började bööa väldigt mycket om jag inte har sagt det redan. Skruvade tillbaka men nu var ja tvungen att skruva in 1 varv i stället för 1/4 varv. Sen var jag tvungen att börja om från början med tomgångsskruv och luftskruv. Skruvade in luftskruven till max och skruvade ut sakta tills den varvade som mest på tomgången och skruvade ner tomgången till en normal nivå. Efter ett tag så böjade dem varva upp och varva ner väldigt mycket utan att mina pillade på gasen och skruvade in luftskruven ett par gånger igen och då gick moppen för fett på tomgång vilket var väntat så den 4-taktade vid gaspådrag och efter lite gasande så började den bööa som om att den gick för snålt utan att ens ha rört tomgång eller luftskruven.

Alltså den är helt hopplös och det har den varit hela tiden.
testade även att choka när jag trodde den gick bra. Motorn varvade upp direkt(som om att blandninge nvar för snål) och sen rasade den i varv och stannade som om att motorn fick för mycket soppa.

Det är det jag inte fattar, ena sekunden 4-taktar den och adnra sekunden bööar den utan att har rört en skruv och sen har tomgången berg och dalbana hela tiden.

Motorn är tät överallt och jag har choke.

Författare:  GL [ mån 07-05-14 22:52 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tycker det låter som "skit i förgasaren" eller sånt här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5105#5105
Pröva med att göra ren förgasaren och dess munstycken.

Författare:  EtanolAerox [ tis 07-05-15 15:57 ]
Inläggsrubrik: 

[quote="GL"]Jag tycker det låter som "skit i förgasaren" eller sånt här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5105#5105
Pröva med att göra ren förgasaren och dess munstycken.[/quook jag får väl hoppas på att det är skit förgasaren då :shock:.

Har redan blåst igenom munstyckena ett antal gånger men det kan ju ha fastnat skit nån stans i förgasaren lågfartsystem eller vad det nu heter.
Ska kolla på skolan om deras kompressor funkar så jag kan blåsa ur förgasaren

Författare:  svante [ ons 07-05-16 12:30 ]
Inläggsrubrik: 

hur har du modifierat förgasaren för E85?

Författare:  EtanolAerox [ ons 07-05-16 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

svante skrev:
hur har du modifierat förgasaren för E85?


Nej, bara bestyckat om förgasaren för E85?

Men vad menar du annars med att modda om förgasaren?

Men jag gjorde rent förgasaren och det vart skillnad, Hade en väldigt hög tomgång direkt efter så jag var tvungen att sänka den till max och skruva lite på luftskruven.

Kände att moppen fick bättre axx spec när effekten kommer men jag har fortfarande problem med tomgången. Den har fortfarande en tendens att fastna på ett varvtal innan den går ner till tomgångs varv och motorn varvar inte ner så värst snabbt(som om att den får för lite soppa) men när motorn väl har gått ner i varv så kan tomgångsvarvet ibland sjunka så mycket att den vill dö och vrider man hastigt till fullgas så 4-taktar den lite.

Den är lite svårstartad när motorn är varm men fortfarande ganska svårstartad( dock behövde jag inte blåsa lika mycket i överflödsslangen den här gången) och motorn 4-taktar fortfarande väldigt mycket vid kallstart och bööar lite vid gaspådrag om man först kört och sen låtit motorn stå avslagen i 5-10 minuter.

Är det luftskruven som behöver skruvas in lite?

Författare:  svante [ tor 07-05-17 18:00 ]
Inläggsrubrik: 

frågan är hur bra den gick innan E85, med den förgasaren?
går den perfekt på bensin är de bara bestyckningsproblem?

varför inte återgå till bensin för att utesluta andra problem..
typ läckande flottörventil...otät vevaxelpackbox.?..tjuvluft...e.t.c.

och hur är det med flöttörventilen? klarar den 40% större flöde?

vad är det för moppe? tycker 24mm låter väldigt mycket om det är 50cc.
då får man problem med för låg gashastighet.

Författare:  torbjorn [ tor 07-05-17 20:05 ]
Inläggsrubrik: 

svante skrev:

och hur är det med flöttörventilen? klarar den 40% större flöde?



Flottörventilen var ett bra uppslag!
För över ett år sedan, alltså långt före forumkraschen, så var det någon som hade problem vid etanolkonvertering av någon mc. Jag föreslog att han skulle ta loss flottörhuset så att flottören hänger fritt och nålventilen är helt öppen, placera en lämplig burk (mätkärl) under och mäta hur mycket bränsle som kan rinna igenom nålventilen på given tid. Efter att han hade mätt bränsleflödet och gjort en överslagsberäkning på vad motorn kunde tänkas behöva för bränsleflöde så var det helt uppenbart att en större nålventil behövdes i det fallet. När en sådan var monterad så gick allting mycket bättre!
På en modern moppe är det ju ofta mycket liten fallhöjd mellan tank och förgasare, det behövs inte mycket strypning i t ex en trång nålventil eller ett igensatt filter för att det ska bli svårt att få fram önskat flöde.

Författare:  EtanolAerox [ tor 07-05-17 22:08 ]
Inläggsrubrik: 

jag kör med 70cc cylinder som ska leverera ca 10-12 hk.

Sen denna typen av förgasaren jag kör med så brukas det köras med munstyckesstorlekar på över 200(i mikuni förgasarna) jag har en kopia av mikuni tm så den borde ju klara av att leverera rätt mängd soppa genom ett 145 munstycke.

Men annars så går den väldigt bra på höga varv, förgasaren är bara optimalt inställd för torrt högsommarväder när det gäller bestyckning vid fullt gaspådrag(verkar som att vädret spelar stor roll när man kör med mycket trim o etanoldrift) men det e i princip bara tomgången jag har problem med.

Det verkar gå bra nu föruto matt den hakar upp sig på ett spec varvtal inna nden går ner till tomgångsvarv och ibland kan den dö som om att motorn dränker sig och sen startar den inte direkt när den är varv. Ska skruva in luftskruven 1/4 varv imorron men då kommer problemet att den börjar 4-takta lite vid gaspådrag.

Författare:  torbjorn [ tor 07-05-17 22:47 ]
Inläggsrubrik: 

Det där med att en tvåtaktare "hänger kvar" på ett högre varv innan den går ner på tomgång verkar kunna bero på allt möjligt och omöjligt.
Det orsakas ofta av tjuvluft - läckande vevaxeltätningar eller dåligt förgasargummi.
Konstig tändförställningskurva så att tändningen blir mycket tidigare vid ca 2000-3000 varv/min kan också förekomma ibland. Det är vanligt på tidiga CDI-system med nån slags primitiv analog elektronisk tändförställning, att komponenter i styrdonet åldras och tändförställningen blir totalt uppåt väggarna.
Dålig kompression pga sliten kolv, felvänd kolvring eller liknande kan också ge tomgångs- och startproblem fastän motorn går bra vid högre varvtal.

Författare:  EtanolAerox [ fre 07-05-18 11:33 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Det där med att en tvåtaktare "hänger kvar" på ett högre varv innan den går ner på tomgång verkar kunna bero på allt möjligt och omöjligt.
Det orsakas ofta av tjuvluft - läckande vevaxeltätningar eller dåligt förgasargummi.
Konstig tändförställningskurva så att tändningen blir mycket tidigare vid ca 2000-3000 varv/min kan också förekomma ibland. Det är vanligt på tidiga CDI-system med nån slags primitiv analog elektronisk tändförställning, att komponenter i styrdonet åldras och tändförställningen blir totalt uppåt väggarna.
Dålig kompression pga sliten kolv, felvänd kolvring eller liknande kan också ge tomgångs- och startproblem fastän motorn går bra vid högre varvtal.


Vevaxeltätningarna är bytta förra våren och mopen har endast gått ca 70-80 mil med dem nya tätningarna och cylindern med kolv och de har högst gått 20 mil med 3-4% oljeblandning.

Jag har vridit tändningen lite för mer förtändning och jag har vridit tändplattan endast ett par millimeter

Författare:  Error [ fre 07-05-18 16:30 ]
Inläggsrubrik: 

Jag känner igen din beskrivning nästan helt från min Rotax 440, där var felet dåliga tätningar på vevaxeln. Allt läckage till eller från vevhuset gör 2-taktare helt mystiska. Det kan vara dåliga lager (byttes de när du bytte tätningar) glappet behöver inte vara stort för at tätningarna skall tröttna efter några mil, otäta packningar inkl. cylinderfotspackning, otäta kolvringar (i synnerhet om den går magert så kan slitaget/skärreporna vid avgasporten komma MYCKET snabbt).
Höll på att glömma att det inte är helt ovanligt att även helt nya cylindrar/kolvringar har så dålig passning att de redan innan start kan betraktas som "utslitna" (jag menar att man inte skall ta någonting för givet).

Författare:  EtanolAerox [ fre 07-05-18 20:48 ]
Inläggsrubrik: 

Kollade den vänstra packboxen idag, den verkar tät men jag har inte kollet på svänghjulsidan än och jag kan tillägga att ramlagerna byttes i samband vevaxeltätningarna förra året. Om det vore dåligt passform på cylindern tvivlar jag på då den cylindern jag kör med inte är någon budget cylinder precis utan riktiga grejor.

Dock är den en massa kladd på utsidan av cylindern mellan avgasporten och cylinderfoten då jag råkade göra ett litet jack på den plana yta nsom cylinderfoten ligger emot så jag har misstänkt att det kan läcka elelr så läcker det bara från röret vilket det oftast gör och det går inte att få det tätt heller för att avgasrörsflänsen är löstagbar från avgasröret så det läcker imellan.

Annars får jag smeta på kemisk metall från utsidan elelr lägga på silikon under cylinderfoten om jag orkar plocka bort cylindern.

Författare:  svante [ lör 07-05-19 15:37 ]
Inläggsrubrik: 

tätt vevhus är oerhört viktigt....
är packboxarna vända åt rätt håll?
om jacket i cyinderfoten, ta loss cylindern tvätta jacket noga med acton och lägg på kemisk metall och slipa plant med en fil.

och/eller använd speciell packningslim, silikon ä inge bra...

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/