Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-19 16:09 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Som tätningsmedel kan jag rekommendera "Hylomar" (tror att det stavas så), det löser sig endast i "tri" (så det borde ju tåla E85 :D ), det togs ursprungligen fram av Rolls Royce för deras flygmotorer. Men det bästa är naturligtvis att laga skadan.
Lycka till.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-20 17:52 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-25 11:55
Inlägg: 38
Ort: Från
problemet verkar vara löst.

När motorn är varm så går den väldigt bra och jämt på tomgången men det kan hända att den misständer lite ibland på övergången mellan lågfartsmnstyckets arbetsområde och trottelnålens arbets område.

Ska testa sänka nålen lite då jag var tvungen och slipa den förrut.

Annars på fullgas går den klockrent. Gasresponsen är sjukt bra.

Men dock så varvar motorn väldigt mycket vid kallstart, spec när man chokar men den går ner efter några sekunder och 4-taktar väldigt mycket fortfarande vid gaspådrag.

Men den startar fortfarande inte heller så himla lätt vid kallstart. Händer att det rinner soppa ur överflödsslangen när man kickar och det hände senast i morse.

men efter att ha blåst lite i slangen så går den igång direkt vid kallstart, mycket lättare än förrut då jag fick blåsa väldigt hårt och länge.

Bara dem småpillen kvar på förgasaren sen ska variator(scootrarnas växellådor) finjusteras men hårdare tryckfjäder och andra vikter då den varvar och accelerar lite ojämt


edit:
Sen verkar det vara tätt vid cylinderfoten. Då blandningen nästan är perfekt så rinner det inte ut överflödig soppa och olja genom packningen längre så det verkar helt torrt runt cylindern och blocket


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-06-07 00:53 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 00:48
Inlägg: 1
Ort: Från
EtanolAerox skrev:

Edit:Tändstiftet är bytt, kör med br7hs


Det lär inte vara tändstiftet som är fel, Men du borde ha ett BR8HS. 7 lämpar sig mer till original.

/ Daniel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 08:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
EtanolAerox skrev:
jag kör med 70cc cylinder som ska leverera ca 10-12 hk.

Sen denna typen av förgasaren jag kör med så brukas det köras med munstyckesstorlekar på över 200(i mikuni förgasarna) jag har en kopia av mikuni tm så den borde ju klara av att leverera rätt mängd soppa genom ett 145 munstycke.

Men annars så går den väldigt bra på höga varv, förgasaren är bara optimalt inställd för torrt högsommarväder när det gäller bestyckning vid fullt gaspådrag(verkar som att vädret spelar stor roll när man kör med mycket trim o etanoldrift) men det e i princip bara tomgången jag har problem med.

Det verkar gå bra nu föruto matt den hakar upp sig på ett spec varvtal inna nden går ner till tomgångsvarv och ibland kan den dö som om att motorn dränker sig och sen startar den inte direkt när den är varv. Ska skruva in luftskruven 1/4 varv imorron men då kommer problemet att den börjar 4-takta lite vid gaspådrag.


10-12 hästar....det är ingen moped..... :oops:

hur ser gasaren ut?
om det är en vanlig trottel med nål är det bra..
har du en av typen "slid" utan nål är det sämre..
orsaken är att vid liten spjällöppning blir gashastigheten så låg att den inte orkar "riva loss" soppa från bränsleröret efteråt p.g.a. att det är full diameter där det sitter, då får man dåliga lågvarvsegenskaper.

men med vanlig trottel/nål behåller man lufthastigheten kring nålen/munstycket och får därför betydligt bättre tomgångs/lågvarvsegenskaper.

vet inte hur mikuni är beskaffade, vet att dellorto är av denna typen slidförgasare.

en enkel test är att utan att röra gashantaget, utan luftfilter pytsa in startgas i förgasaren.
om den då går att hålla igång på tomgång är det just det problemet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 21:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mikuni finns av båda typerna (och dessutom med vridspjäll, som på bilförgasare).
Om den har rund trottel så börjar förgasarens typbeteckning på VM, om den har slid heter den TM, och de med vridspjäll brukar heta något på B.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011