Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 17:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 00:23 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Så illa är det inte.

Och varför verkar det bara vara SAS som drabbats av felande DASHQ400 och Quantas med sitt rykte fortsätter: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_541111.svd

Innan man ställer ett flygplan måste man se till hur statestiken ser ut. Vi kan mäta antalet incidenter per transporterad person och kilometer. Därefter jämför man med jämförbara flygplantyper och om det inte är utstickande så tas inget beslut om att ställa en flygplantyp. Hur många haverier skulle det röra sig om gällande hydraulproblematik i B737?

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 08:04 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Chaan skrev:
Jag tycker TVÅ liknande incidenter pga tekniska problem skulle räckt för att SAS skulle TVINGAS ställa planet tills det var utrett. Helt oavsett orsak.

Det är tillverkarens ansvar att se till att så är fallet. Tillverkaren tog sitt anvsar och ställde hela flottan Dash Q400 för alla operatörer utredde felet och släpte en bulletin om att kontrollera för korrosion, trots det råkade SAS ut för en till incident som ledde till beslutet att avyttra dessa flygplan.

Det skedde två incidenter och Bombardier ställde flottan. Sedan kom tummen upp ifrån Bombardier och det ursprungliga felet var borta sedan har det strulat med felaktig motorvarning. Felaktig landställsluckeindikering, nosställ som inte låser ute.

Många tillbud men få som går att relatera till varandra.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 11:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
J.K Nilsson skrev:
Så illa är det inte.

Och varför verkar det bara vara SAS som drabbats av felande DASHQ400 och Quantas med sitt rykte fortsätter: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_541111.svd

Innan man ställer ett flygplan måste man se till hur statestiken ser ut. Vi kan mäta antalet incidenter per transporterad person och kilometer. Därefter jämför man med jämförbara flygplantyper och om det inte är utstickande så tas inget beslut om att ställa en flygplantyp. Hur många haverier skulle det röra sig om gällande hydraulproblematik i B737?

J.K Nilsson


---------------

Hej !

Hmm...

Ett tag räknade flygtillverkarna och piloterna (statistik) på hur många
starter och landningar en viss modell / typ av flygplan gjorde...

Då kunde det konstateras att i Sverige på inrikesflyget...
så gjordes flest landningar och starter i hela världen...
Så de Svenska inrikespiloterna var de som hade mest vana
av start/landningar i hela världen även medräknat passagerarantalet...

Så troligen håller nordeuropeiska inrikes piloter ett extra öga på
hur många landningar en viss typ av plan klarar utan att krångla...

Ower-there US och Can kanske det är längre flygsträckor inrikes (kanske)...

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 23:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Chaan skrev:
Du försöker få det att låta som det inte var så illa som det var. Varför?

Det var 3 incidenter med JUST landningsstället i Östersjöländerna under hösten. De har haft 7 incidenter totalt pga landningstället.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=710873

Jag som jobbar med flygplan tycker inte att det varit anmärkningsvärt. Det som däremot verkar anmärknignsvärt är hur slarvigt man använder ordet "landställ". Därefter undrar jag över hur ett landställ kan brytas av om det belastas på ett normalt sätt. För det tredje undrar jag över hur man kan relatera ett fel på landstället till att bägge "piloterna" glömmer att flyga planet.

Att landställen inte kan låsa i utfällt läge kan bero på en del saker och tydligen har inte tillverkaren ansett det vara ett konstruktionsfel av den digniteten. Bara för att samma sak felar flera gånger behöver det inte bero på samma sak. Det som SAS däremot råkade ut för hade samma felkälla och föranledde också en engångskontroll av flottan.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 15:29 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Chaan skrev:
Mer om flygsäkerhetsmisären.

Nödlandat SAS-plan hade flygförbud
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=714303

PS Den orsaken som nämns till landningsställsproblem här dementeras i princip i DN-artikeln jag postade några rader längre upp, i förra posten.

Ny har jag inte flyglagstiftningen hemma så det blir ur huvudet. Tillverkarens flygförbud hävs i samma ögonblick som tillverkaren får information ifrån operatören att orsaken till flygförbudet är undanröjt. Att man slarvat och inte skickat dokumentationen i tid eller vad det nu månde vara förtar ju inte åtgärden som de facto gjorts. Där är rubriken och artikeln tendentiös. Ja flygplanet hade formellt flygförbud men inte praktiskt. Det jag skulle vilja ha i rubriksättningen var att man monterade fel detalj vid bytet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 16:53 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Chaan skrev:
För övrigt hittade de tekniska problem. Jag kan inte se att det DN skrev stämmer med det du skrev ett par tre poster upp.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=722628

Nu får du förklara i detalj vad du menar. De tidningsartiklar du tar upp gör inte mig klokare för att kunna förstå vad som hänt. Vad är felet är det fällstöttan, är det låsstöttan, är det hjulaxelproblem, det fel på landställssmidet eller stötdämparen i landstället?

"En liten rund gummiring" är det en O-ring de menar? Ett filter som kan kollapsa och förhindra landställsrörelserna? Nu blir jag verkligen förbryllad vad jag vet så tillverkar man inte hydraulsystem på det sättet. Filtren sitter på retursidan hydraultanken för att kunna hålla ned storleken och ändå ha fullgod rening. Skulle det filtret gå sönder så att det påverkar landställsfunktionen så har i princip hela det hydraulsystemet rasat, och då kommer bägge huvudställsbenen och nosstället att inte fungera riktig, beroende på om de fälls framåt eller bakåt.

Som jag har kunnat utrönna på bilder så fälls landställen framåt, emot fartvinden, vilket innebär att minsta kärvande av korrioson eller andra skador kommer att göra det svårt att låta stället fungra normalt. Om man dessutom monterar fel O-ring i ventilenheten för landställsmanövreringen så kommer landstället att inte fungera som avsett. Oavsett vad SAS än säger om Bombardier.

Media skriver så mycket tokigt så det skall skrämma människor och sälja samtidigt måste obildade människor förstå. Därför kan man inte förklara om felet låg i fällstöttan eller låsstöttan för då kommer man att exkludera läsare. Men läsarna kan inte ta ställning huruvida landställsproblemen har olika orsaker eller om det är brister i underhåll eller tillsyn ifrån myndigheter.

Varför bemöter du inte detta såsom du bemött etanol som fordonsdrivmedel?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 16:55 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Chaan skrev:
Jag tycker det e miserabelt att inte Luftfartsverket ser till detta.

Vad skall en myndighet som driver flygplatser och erbjuder trafikledning ha att göra med hur tillverkare och operatörer av flygplan sköter flygplanen?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011