Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 12:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jovisst, på den tiden slutade ju FM-rundradion vid 100 MHz i de flesta europeiska länder, det var väl inte förrän runt 1970 som radioapparaterna började gå upp till 104 MHz. Amerikanska och japanska apparater täckte dock upp till 108 MHz redan från första början.
Förr användes området 100-108 MHz för komradio (s k landmobil radio, alltså åkeriradio och liknande).

Jo, högtalararrangemanget är lite lustigt med två exakt likadana 5" bredbandshögtalare som är seriekopplade.

En annan lustig sak är att den faktiskt INTE har ferritantenn, utan istället ramantenn. En grov (kanske 1,5 mm²) plastisolerad kabel som går ett varv runt lådan i ett spår strax innanför bakstycket. Sen finns det (som vanligt på lite mer påkostade 50-talsapparater) en uppsjö av bananhylsor, byglar och omkopplingsbleck för att välja olika antennalternativ för olika band. Trådradio icke att förglömma :)

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 22:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Jovisst, på den tiden slutade ju FM-rundradion vid 100 MHz i de flesta europeiska länder, det var väl inte förrän runt 1970 som radioapparaterna började gå upp till 104 MHz. Amerikanska och japanska apparater täckte dock upp till 108 MHz redan från första början.
Förr användes området 100-108 MHz för komradio (s k landmobil radio, alltså åkeriradio och liknande).

Jo, högtalararrangemanget är lite lustigt med två exakt likadana 5" bredbandshögtalare som är seriekopplade.

En annan lustig sak är att den faktiskt INTE har ferritantenn, utan istället ramantenn. En grov (kanske 1,5 mm²) plastisolerad kabel som går ett varv runt lådan i ett spår strax innanför bakstycket. Sen finns det (som vanligt på lite mer påkostade 50-talsapparater) en uppsjö av bananhylsor, byglar och omkopplingsbleck för att välja olika antennalternativ för olika band. Trådradio icke att förglömma :)

Nu blev jag ju upphetsad så här på lördagkvällen. Säms på dig... :wink:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 22:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Må si at både thorbjørns og patrics radioer var skikkelig stilige! En sånn skulle man hatt. Jeg antar at ikke lydkvaliteten er den beste i en sånn gammel radio eller? Skulle vært morsomt å ha en sånn en og oppgradere innmaten til å være tipp-topp.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-22 20:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går framåt med radion. Högtalarförstärkaren fungerar nog ungefär som den ska nu - efter byte av 6 papperskondensatorer, en elektrolytkondensator och ett rör. Märkliga felsymptom förresten - det dåliga röret, ECC83, orsakade dels nätbrum och dels att man kunde få till en praktfull självsvängning i vissa kombinationer av lägen på volym- och tonkontroller.
Det kan tänkas att orsaken var överledning mellan glödtråd och katod.

Återstår då radiodelen. På lång-, mellan- och kortvåg fungerar den ganska bra men behöver säkert en trimning.
På FM är däremot något mer skumt. Det låter visserligen om den men man får kraftig distorsion och den verkar okänslig. Lite skruvande på måfå på trimkärnorna i mellanfrekvenstransformatorerna gör ingenting bättre, det verkar inte vara något trimningsproblem. Rörbyten har inte heller hjälpt. Nåja, det ska ju finnas julpyssel till mellandagarna också...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 23:05 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Mitt bästa containerfynd är en mulltoa till landet, en ny kostade över 6000 kr. Jag behövde byta lite slangar och en brytpinne som för övrigt bara kostade mig ett samtal till mulltoa tillverkaren som skickade mig nya delar.
En sådan här: http://www.mulltoa.se/new_site/images/manuell.jpg
Här till salu: http://www.k-rauta.se/vvs_7681.htm

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 07:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mitt senaste nämnvärda fynd bestod av en widescreen-tv (CRT) och en laserskrivare, HP Laserjet 4, som det lustigt nog satt ett token ring nätverkskort i.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag rotade igenom uthuset igår kväll och plockade fram ett gammalt "fynd" som jag drog hem för uppåt 20 år sedan : en tidig bärbar tv, 11" Luma från 1969. Tillverkad i Ungern av Orion. Det är inte varje dag man ser en så liten tv som är byggd helt och hållet med rör (utom UHF-kanalväljaren, där finns faktiskt två transistorer)! En ännu större bedrift när man tänker på att allt är byggt med klumpiga öststatskomponenter som ser ut som 10-15 år äldre västeuropeiska dito. Ännu mer otroligt att den faktiskt (nåja) fungerade på en gång efter tillslag, efter att ha stått i kallförråd åtminstone 10 år och sedan inomhus över natten.
Visst är det lite småproblem - glapp i potar och omkopplare, AFR (förstärkningsreglering) verkar "seg", svartnivån ändras kraftigt med avstämningen, men i stort sett fungerar allt. Två rör verkar något trötta - första MF-röret PCF201 och ljudslutröret ECL80.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 13:02 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Har ju iofs inget med ärendet att göra egentligen, men ni verkar ju vara hemmapulare och elektronikkunniga. Gör ni också så här?

http://dailymotion.alice.it/video/x3wrz ... riode_tech

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 15:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Otroligt imponerande, halva verkstaden verkar också vara hembygd. Den där killen kommer säkert att tillverka sina egna glödlampor när de blir förbjudna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-20 18:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag gillar allra första början, när han plockar fram sin fickkniv och börjar klippa i plåten med den. Kändes som det skulle vara konstiga krumelurer han skulle skapa men han kom i ordning sedan, jag är också otroligt imponerad.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-16 22:19 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 21:56
Inlägg: 14
Ort: mölnbo
hittade för många år sedan en riktigt fin gammal röradio i soprummet som gick igång och fungerade bra efter en genomgång.

va ett jäkla ljud i den. satt 3 högtalare i den liknande 6x9or


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 15:17 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Har hittat ett komplett fungerande surroundsystem med sub och allt.. eller det saknades fjärrkontroll men det var bara köra med universal.. Var Panasonic iaf

Har även hittat ett moderkort till AMD Socket AM2 .. Hade övriga delar liggande så en extra dator .. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 20:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Mitt bästa containerfynd hade inte ens hunnit ner i containern när jag fick den,
det är en Canon A3 färglaser/kopiator modell CP660, det var slut på gul toner och
trumman ville bytas vilket åtgärdades med ett chip som jag hittade på ebay för
144 kr med porto.. Tonern kostade 1240 kr med frakt från inky. Det som fattas
på den är sorterare med häftning, det har det aldrig varit på den
men det vore bra att ha.. Den skriver dock ut på dubbelsidigt..

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011