Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 12:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Förbjud kamphundar nu
2008-05-22 23:00


Nu har det hänt igen. En aggressiv pitbull har bitit ihjäl en annan hund, denna gång på ett tåg. Det kunde givetvis lika gärna ha varit ett litet barn. Nu är det verkligen hög tid att förbjuda hundar på tågen, för allas säkerhet! Alternativet är att ha något slags bås för hundar där man betalar extraavgift precis som när man tar cykeln på tåget. Varför skall det kosta extra att ha cykel med sig men ej hund? Detta är helt absurt, minst sagt.
Min personliga åsikt är att det är människor med kontrollbehov och mindervärdeskomplex och naturligtvis helt utan omdöme som skaffar dessa kamphundar, helt farliga för omgivningen. Samtidigt vet vi att majoriteten av dessa hund-ägare är den mest naiva sorts människor. Dags att förbjuda dessa personers bestar nu! På tågen till att börja med.Daniel S


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... 71/FORSIDE

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 17:06 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Frågan är fortfarande händer olyckor med dessa hundar tillräckligt ofta för att de skall förbjudas. Det finns en hel mängd saker som borde förbjudas om man skall helgardera sig mot skador.

För att sätta det lite i perspektiv 39,7/10000 av de hundar som var försäkrade hos Agria avled pga. trafikskador 1999. Beräknar man denna siffra för hela populationen som, enligt Agria, bestod av 800000 hundar ger det 3176 döda hundar 1999.

Jag är ganska rädd för hundar, men jag vill inte förbjuda "kamphundar".


Källa: http://www.agria.se/Agria/bilder.nsf/Lo ... skrift.pdf

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 09:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Förbud är ett aber.
Jag är så trött på att det skall skrikas förbjud, så fort det är något som inte passar någon. Jag tror, eller rättare sagt, vill tro på individens "frihet under ansvar".

Jahapp, det var lite generellt tänkande, nu är det dags att generellisera hundar och deras ägare, hehe.
Naturligtvis finns det nivåer på olika hundrasers potentiella farlighet. En stor och stark hund med vassa bissingar bör i rimlighetens namn kunna åstadkomma mer skada, eller åtminstone vara effektivare i skadeverkningssyfte, än en liten svag byracka med dåligt bett.
Olika hundraser har olika grundläggande sinnestillstånd, om man säger så. En del raser är piggare på att fightas, inget konstigt med det.

Okay, över till det största problemet, hundägarna.
Hundägare är bedrövliga, på fler sätt än jag för tillfället kan komma på.
De största problemen är väl dels det introverta förnekelsesyndromet, dels överförandet av mänskliga egenskaper till kreatur.
Jaha, å vad fan menar han med det.
Jo, det är aldrig några som helst fel, t.ex. eventuella attackeringsbenägenheter, hos respektive hundägares hund. "Sådana problem kan kanske finnas, men inte hos min hund, den är sååå snäll och den kommer aaaaldrig att vara dum mot någon."
Ha, den grejen är säkert en absolut sanning.
Varför, varför, varför behöver inte hundägare ta sitt ansvar och t.ex. koppla hunden, när de är ute bland folk? Tja, det blir samma svar igen, "det finns nog, kanske, en del hundar som eventuellt behöver kopplas, men inte min hund inte, den är världens snällaste och titta bara, inte kan en så söööt hund vara farlig, det förstår du väl."
Jag vet inte, men kanske det skulle hjälpa med ett tuffare "hundägarreglemente" men framför allt, kännbarare konsekvenser efter såväl allmännt olagligt hundförfarande, som otäcka hundincidenter.

Sen har vi den andra grejen, Fablernas värld.
Enligt min världsuppfattning är djur faktiskt djur, mänskliga egenskaper tillhör människor och människor allena.
En av de mänskliga egenskaperna verkar vara att överföra mänskliga egenskaper till djur. Måhända konstigt, men jag har sett det så många gånger så jag antar att det är naturligt att göra så. Fenomenet som sådant är knappast något nytt, men jag tror att det har tilltagit i paritet med urbaniseringen. Enkel logik, ju längre vi kommer ifrån det dagliga, okomplicerade förhållningssättet gentemot djur (läs jordbrukssamhället) och träder in i ett konstlat djurhabitat där människor inte har lika stor allmänförståelse om djur, desto mer tillskrivs djuren mänskliga egenskaper, ibland såpass att det blir rena rama Fablernas Värld.

De här två fenomenen hänger ihop, naturligvis.
Om ett djur uppfattas som en slags halvmänniska, då är det självklart lättare att ta till förnekelsen, jag menar, vem vill inte försvara sitt "barn", ibland till varje pris?
Och andra hållet, erkänner man inte att eventuella problemföreställningar kan existera, då är det väldigt lätt att inbilla sig att det beror på djurens, nära nog mänskliga, beteende.

Summa sumarum, förbud är inte (per automatik) något roligt.
Detsamma gäller hundägare.
Allt ovanstående är mina, högst ovetenskapliga, funderingar och tyckanden om hundar och deras ägare, men om Ladbrooks lät mig satsa på att jag är ensam om dessa funderingar/tyckanden, så hade nog oddsen blivit de lägsta i vadslagningshistorien.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 12:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Mina personliga erfarenheter är de små hundarna är problemet. Jag är som sagt ganska hundrädd. Detta gör att även ganska små hundar som t.ex. små terriers som springer fram och skäller är obehagliga.

När man är ute och joggar har jag aldrig blivit utskälld av någon större hund utan det är alltid små hundar som jagar och skäller.

Min egen teori är att vissa ovana/olämpliga hundägare köper små hundar för att "dom kan ändå inte göra någon skada". Istället för att uppfostra sina hundar så att dom inte attackerar joggare så tänker dom min hund är så liten den kan väl inte skrämma någon. Detta är en attityd som jag mött när jag har blivit arg över att dom inte haft någon disciplin på sin hund.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 12:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag tycker att det är väl bara att avliva hundar som är aggresiva....
Har själv blivit attakerad av en bordercollie, den hoppade och högg mot ansiktet.
Som tur var så har man ju mycket bra reflexer efter att ha varit målvakt från 12 års åldern tills jag la av vid 36,
så jag lyckades komma undan med ett blått öga och en liten rispa. Men sådana hundar skall avlivas...
Om ägaren börjar försvara hunden så borde även de få ett straff, jag tycker att det bör vara minst 3 års fängelse upp till 6 år...

Då kaske det skulle bli lite mer ordning.... Har själv ägt hund och inte hft några problem med den hunden...
Men den var alltid kopplad när jag var ute med den, utom då vid jakt.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 13:01 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Lind, jag bara måste fråga dig, vad är en "rövarkur med pc" för något?

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 14:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min gissning till översättning är en kur med en kraftig antibiotika - men jag är ingen inföding så jag kan ha fel ;-) -

Annars håller jag med att mindre hundar är ofta jobbigare/sämre uppfostrade än större. Pitbull terriern som bet mig var inte så stor heller.

Den hade en sånt där uprullande koppel som ofta ställer till det. Jag förstår att hunden gillar det, då kan hunden nästan springa fritt fram och tillbaka, men skillnaden mot att inte ha kopel alls är inte så stor.

Jag störs ganska ofta av hundägare som låter sin hund gå långt före sig när jag kommer cyklande, man kan alldrig lita på om inte hunden rätt vad det är springer ut framför cykeln och jag vill varken skada hunden eller mig själv så då måste man altid sakta ner ungefär som det är löst springande småbarn på cykelbanan men det mycket mera att det händer.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-05-25 15:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det handlar om PeniCillin = PC. I värsta fall, knappast i Sverige?, kan ju hundar bära på allsjöns obehagligheter som rabies, trikiner, stelkramp och säkert en lång rad andra sjukdomar.
Så visst måste man ge antibiotika för säkerhets skull, i förebyggande syfte.


Senast redigerad av nyfiken sön 08-05-25 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 18:12 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Lind skrev:
naggen skrev:
Lind, jag bara måste fråga dig, vad är en "rövarkur med pc" för något?

Högdoskur av penicillin.


Ack så självklart, när jag såg förklaringen, och
ack så korkad jag var, innan jag såg den.

Tack för upplysningen.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 07:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
I Holland är Pitbulls sedan 1993 helt förbjudna efter flera tillbud där barn ibland även i den egna familjen blivit ihjäl bitna.


Lagen ska ändras nu, förbjudet upphävs men hundarna som beter sig aggressivt måste beteende testas och om de är aggressiva ska de avlivas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 08:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
aryan skrev:
I Holland är Pitbulls sedan 1993 helt förbjudna efter flera tillbud där barn ibland även i den egna familjen blivit ihjäl bitna.


Lagen ska ändras nu, förbjudet upphävs men hundarna som beter sig aggressivt måste beteende testas och om de är aggressiva ska de avlivas.

/Aryan


Det vill säga, lagen blir i princip likadan som innan?

För ganska många år sedan blev en grannes labrador "knäpp". Hunden betedde sig märkligt och morrade åt matte och husse på morgonen. Man stängde in hunden i köket och sa till barnen att de absolut inte fick gå in där. En hundälskande granntjej struntade i det och tänkte att hon med sin hunderfarenhet nog kunde gå in till hunden, men hunden hoppade genast på henne och bet henne i ryggen. Hunden avlivades direkt.

En labrador skaffar man för att ha en "familjehund", medan kamphundar sällan skaffas i detta syfte. Alltför ofta skaffas kamphundar av killar i 20-25-årsåldern för att ha som legalt vapen, något syftet aldrig skulle varit om man skaffade någon annan hundras. Kamphundarna används sedan för att hota med och ibland tävlar man mot varandras hundar, något man inte heller skulle ha gjort om man hade skaffat en annan hundras. De flesta tycker därför att felet är hundägarens, men så länge hundraserna finns och kan hetsas kan man inte frånta hundägaren deras hund förrän en olycka sker.

Med resonemanget om att felet är hundägarens kan vi lika gärna ha samma vapenlagar som i USA där vem som helst får skaffa handeldvapen i försvarssyfte, eftersom det är vapenägarens fel om vapnet används på fel sätt.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 09:05 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
göinge skrev:
En labrador skaffar man för att ha en "familjehund", medan kamphundar sällan skaffas i detta syfte. Alltför ofta skaffas kamphundar av killar i 20-25-årsåldern för att ha som legalt vapen, något syftet aldrig skulle varit om man skaffade någon annan hundras. Kamphundarna används sedan för att hota med och ibland tävlar man mot varandras hundar, något man inte heller skulle ha gjort om man hade skaffat en annan hundras. De flesta tycker därför att felet är hundägarens, men så länge hundraserna finns och kan hetsas kan man inte frånta hundägaren deras hund förrän en olycka sker.


Har du några källor som påvisar detta?
Hur många kamphundar finns det?
Hur många fall av organiserade hundslagsmål rapporteras till polis årligen?
Hur ofta attackerar "kamphundar" människor jämfört med andra hundraser?

Det som jag kan hålla med dig om är att det troligen är an annan grupp människor som köper "kamphundar" än som köper labradorer. Men skälet till dessa personers hundval kan vi inte dra några slutsatser om förrän lite data presenteras.

Jag försökte presentera lite saklig information (statistik från Agria och en statlig utredning) istället för fritt tyckande. Detta på grund av att jag anser att om man skall förbjuda saker skall det ske på saklig grund inte på att det förkommer hjärtskärande rubriker i kvällstidningarna.

Detta skulle kunna jämföras med den debatt som förts kring etanolen in Sverige (slavarbetare, koleldade fabriker osv.). Att bygga beslut på dessa artiklar tror jag inte du skulle anse vara vettigt. Jag misstänker att du inte vill förbjuda E85, men man kan uppenbarligen inte vara säker.

Edit: Fixade lite stavfel och förtydligade lite

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011