Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-03-31 18:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag håller på att projektera ett mindre "byalags-nät" för den dagen en fiber dras förbi i närheten. Tyvärr är det bara jag och kanske mina grannar som inser vitsen med att gräva ner fiberrör samtidigt som Vattenfall o Telia gräver fram till alla våra hus.....:shock:
Visserligen vet maninget om när ngn operatör behaga dra fram en matarfiber utefter stora vägen eller kraftledningen i andra änden av vår väg men det är nog inte mer än 10 år bort iaf så jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag idag försökte spara in några tusenlappar på fiberrör för framtiden.

Iaf.: Jag undrar om här finns ngn som kan berätta lite om hur svårt/lätt det är att svetsa fiber, skarva med annan simplare teknik, samt montera kontaktdon på fiberändar.
Mkt av detta verkar höljt i dunkel och jag undrar helt enkelt hur svårt det kan va..
T.ex. så har vi inte behov av fullgod överföringskapacitet i 50 km eller så, snarare max 1000 m mellan siste användaren och switchen (som jag först trodde skulle kosta omkring 60' men nu hittat för 3000 + 1000:-/fiber anslutning ut (+moms).
Enligt mina beräkningar är det absolut billigaste för oss att dra en enda multifiberkabel typ 12 par ifrån switchen i ena änden av vår väg (som skall grävas upp utefter hela sträckan), och låta den gå in på varje tomt och tillbaka igen (15 m tor i snitt) och "Splica" kabeln på ett par fibrer till varje fastighet.
Frågan är bara om det är några problem med detta och hur kontaktstycken fungerar.
Har t.ex. sett att det säljs "pigtail"-kontakter med en lös fiberände tänkt att svetsas ihop med en fiber.
Varför är det så svårt att bara krimpa på ett kontaktstycke direkt istället...?
Funkar en sån här bara halvbra?:
https://www.fiscatalog.com/default.asp? ... 7238&WKEY=[65534:81607238]
Och varför är fibersvetsning så himla svårt?
Har förstått att man inte vill låta ljuset passera ett gasformigt medium och sedan in i en ny fiber igen, därför svetsar man, men har också sett att det finns vätske-skarvar gel eller nåt, varför funkar inte det till 100%?
Skulle det gå lika bra bara man håller sig under typ 2 km i fiberlängd?
Och hur långt kan räkna med att lyckas trycka igenom fiberkablar (24 OF) i 16/21 rör (riktiga lågfriktionsrör för bredband)?
Är det svårt att blåsa med tryckluft. Hyra blåsmaskin?
Grejen är ju att man direkt efter grävjobbet kanske borde dra i något i fiberrören för att kunna få ev. fel i marken åtgärdade av entrepenören ist för att stå dör om 7 år och behöva ta fram spaden..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-03-31 21:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det är exakt ett år sedan jag pensionerade mig från mitt jobb inom telecom. Mycket hade jag kvar att lära, men jag har hunnit pröva på det mesta. Inklusive fiberskarvning.
Om vi börjar med skarvning, så skall man tänka sig något som är som två hårstrån. I kärnan på dessa hårstrån finns det den biten som är själva ljusledaren. Glasfibern i sig själv brukar vara 125/1000 mm. i ytterdiameter när man har skalat av skyddshöljet. Kärnan finns i två varianter 62,5/1000 mm, kallas Multimod och 10/1000 mm, kallas Singelmod. Man kan inte skarva singelmod till multimod eller tvärtom. Ändarna på dessa fiber skall vara rakt kapade, 90 grader, samt tvättade i 99,95 % etanol. Något skräp får inte förekomma. Det finns avancerad utrustning för detta liksom för själva skarvningen. En fibersvers kostar upp till en halv miljon. Svetsningen utförs med en ljusbåge, ungefär som elekroderna på ett tändstift. Elektrodavstånd ~10 mm, och brinntid 3 - 4 sekunder. Allt detta sker datorkontrollerat, och har man gjort rätt i förarbetet, så sköter det sig själv. Speciella giggar ser till att dom skarvade ändarna med sina 10/1000 mm kommer exakt mitt för varandra. Så någon klämskarv skulle vara väldigt äventyrligt. Det finns både enkelfiber och ribbonfiber. Upp till 12 fiber i en ribbon.
Efter svetsen krymper man en speciell krympslang med en "spik" inuti som stöd för fiberskarven. Den tål inte samma böjningar som fibern i sig själv. Förr i tiden, var det vaselin i dom här skarvhylsorna som skydd, men det är borta nu. Det kanske är det du tänker på med Gel? Det är alltså en ~ 30 år gammal teknik.
Sedan skall man lägga in skarven med alla svansarna pigtail, som du också nämnde, i antingen en skarvbox eller en kopplingslåda. Det beror på var skarven är. Det vanliga är att man drar kabeln till terminalstället, sedan svetsar man svansarna där med färdiga kontakter. Det går att göra kontakter rakt på fibern också, men det är på avskrivning.
Singelmod eller Multimod? Ja det beror på vad man tänker använda fibern till. Eller rättare sagt hur man tänker använda den. Singelmod används vanligtvis vid långa överföringar och Multimod vid kortare överföringar. Man kan köra med olika frekvenser, och då kan det ena eller det andra vara att föredra. Men även korskopplingar i ett kontaktnät kan vara både singel och multimod. ELFA har nog lite beskrivningar på sina faktasidor om detta.
Det skall mätas också med specialinstrument. Man skickar in en ljuspuls och mäter helt enkelt dämpningen. Också detta är avacerad datateknik som kan tala om var något är fel eller hur lång sträckan är etc. etc. En seriös montör lämnar inte ifrån sig något lågbudgetjobb. Håller inte en skarv måttet, så gäller enbart att göra om. Inget annat. Lite överkurs: I fibersvetsen finns en kamera. Den fotograferar svetsskarven när den är klar. Sedan jämför den utseendet med något tusental inprogrammerade skarvar, och säger ett uppskattat värde med godkänd eller icke godkänd. Men det utesluter inte leveransmätningen som jag beskrev här ovan.
Mätresultaten med varje skarv, skall dessutom dokumenteras i protokoll osv. Viktigt!

Optokablar ligger alltid utomhus i s.k. Duckt-rör. Ser ut som ett orange avloppsrör, men innehåller ofta fyra kanaler. Ibland har man även PVC-slang. Ser ut som vattenledningsslang. Det är en speciell teknik att blåsa kablar i sådana rör och kräver specialmaskiner. Man kan blåsa in ett dragsnöre för att senare dra i en fiberkabel. Men det förekommer båda operationerna. Alltså antingen dragsnöre eller kablar.

Jag fattar det som att någon entreprenör skall göra jobbet i ditt område? Visst kan man kanske göra en del av jobbet själv, t.ex. grävningen och rörläggningen, men för att det skall bli rätt gjort så tänker jag mig att nätoperatören har vissa krav på jobbet.

Många gånger numera dras det kabelrör när man t.ex. lägger vatten och avlopp. Är det något sådant i görningen?

Detta var bara en liten del av det hela komplexet. Det finns massor att berätta om det här. Säg till så skall jag försöka förklara mer.

Mycket av dom bildexempel i din länk har varit vardagsmat för mig, men nu har lyckligtvis kunnat koppla bort det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-01 16:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, mkt bra att vi har en expert här, Nyfiken!

Det jag mest undrar över är varför man måste svetsa och varför det inte räcker att på ngt sätt fixera två (givetvis väl kapade och polerade( fiberändar emot varandra.
Jag kan tänka mig två skäl:
1. Det blir reflektioner som ger störningar/stående vågor etc.
2. Det blir transmissionsförluster när ljuset går från glas (det är väl glas i riktiga fiberkablar o inte plast..?) till luft och sedan tillbaka in i glas.

Båda problemen borde väl kunna lösas om man "doppar" fiberändarna i t.ex. en vätska eller ngt fett.
Dessutom, jag antar att man i ett "kontaktstycke" av den bästa typen ändå innebär en luftspalt?
Isåfall borde väl en yttergare i en skarv inte vara hela världen?
Kanske är det därför de där lödfria skarvmetoderna finns.
Men är de kassa, eller är det helt enkelt bara en fråga om hur långa sträckor man vill skicka signalerna?


Citat:
Jag fattar det som att någon entreprenör skall göra jobbet i ditt område? Visst kan man kanske göra en del av jobbet själv, t.ex. grävningen och rörläggningen, men för att det skall bli rätt gjort så tänker jag mig att nätoperatören har vissa krav på jobbet.


Vi har ingen nätoperatör för de är så¨tröga med att fatta vad folk vill köpa.. vi får därför försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt med minimal kostnad.

Citat:
Många gånger numera dras det kabelrör när man t.ex. lägger vatten och avlopp. Är det något sådant i görningen?


Precis! 8)
Så vi behöver bara bestämma oss för vad och hur det skall läggas ned samt köpa in slang.
Hur det skall läggas avgörs ju då av om man kan "kedja" en fiberkabel (bara sätta på kontaktstycken på ett par fibrer på varje ställe och låta resten av fibrerna i kabeln fortsätta obrutna) eller om man måste svetsa på varje fastighet (6-8 st).

Att blåsa in dragsnöre låter som en billig försäkring mot att man iaf borde kunna dra en fiberkabel själv senare.
Kan man blåsa snöre själv?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lite mer om optofiber
InläggPostat: tis 08-04-01 21:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det blev ett så långt svar, mycket mer än vad jag hade tänkt från början, så du får det på ett PM i stället.

Och alla ni andra som är intresserade men inget fick veta nu, ställ frågor här så skall jag försöka besvara så gott jag kan med det jag vet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, tack för svaren, Nyfiken!
Skall vi ta och publicera det mesta här, kan ju vara intressant för andra?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Optofiber
InläggPostat: lör 08-04-05 18:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ja gör gärna det. Du har ju fått lite information från några håll. På så vis kan du välja ut vad som är relevant. Om mina synpunkter skulle gälla, kan det ju lätt bli enkelriktat eftersom jag bara hade en "utsiktspunkt", mitt jobb. "Planering och byggråd för bredbandsnät i mindre ytterområden" kanske det kunde rubriceras som? :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011