Alla vill ha mer godstrafik på tåg, men det blir bara mer och mer lastbilsgods. Tågen klarar inte lastbilarnas snabbhet från dörr till dörr.
Citat:
Fiasko för godstågtrafiken
Publicerad 2 april 2008 - 15:25
Uppdaterad 2 april 2008 - 16:06
Idag rullar det mer än dubbelt så många lastbilar på E6:an som 1990. Försöken att styra mer gods till järnvägen har misslyckats. Istället för att öka har i tågtransiten genom Skåne i själva verket minskat de senaste åren, det visar siffror från Banverket.
Webb-TV
Allt mindre gods per tåg
Extrem ökning av lastbilstrafiken (1/4 2008)
Flera aktörer menar nu att järnvägsinfrastrukturen borde byggas ut.
- Det finns inte kapacitet på järnvägen i den utsträckning som vi skulle vilja, säger Lars Karlsson, vd för hamnen i Malmö.
Många förespråkar också kilometerskatt för tung trafik för att göra det dyrare att köra på vägen.
- Det krävs bara att regeringen har lite kurage. Det finns stora ekonomiska intressen som inte vill ha dyrare vägtrafik, säger Karin Svensson Smith (mp).
Trafikökningen på E6:an har flera negativa följder, inte minst för luften. Utsläppen av kväveoxider har visserligen minskat på grund av att fordonen blivit bättre. Men den tunga trafikens utsläpp av koldioxid över Skåne har däremot ökat. Nya siffror framtagna av IVL Svenska Miljöinstitutet visar att utsläppen blivit 13 procent högre sedan 2000.
- Om den tunga trafiken fortsätter att öka med omkring sex procent om året som vi tror får vi en allt besvärligare situation för miljön, säger Lars Örnfelt,
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c