Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 12:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-04-03 00:14 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Här uppe i norr skulle vi vara glada om de vägar som redan finns också underhålls istället för att det satsas på att bygga nya vägar.

Men såg på nyheterna att istället så ska vi här uppe få lägre hastighetsbegränsningar.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 01:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Magnus-E skrev:
Här uppe i norr skulle vi vara glada om de vägar som redan finns också underhålls istället för att det satsas på att bygga nya vägar.


Det är verkligen skillnad som natt och dag på vägarna norrut och söderut. När man kör bil i syd-nordlig riktning är det ritkigt tydligt. Folk gnäller på vägarna här i östergötland, de sämsta vägarna är forftarande bättre än de vägar mina släktingar i norra hälsingland kör på varje dag.

Citat:
Men såg på nyheterna att istället så ska vi här uppe få lägre hastighetsbegränsningar.


Det förslaget lär inte bli omtyckt av många. Fast snart kommer säkert nån politiker att hånle och säga att sänkningen av hastighetsbegränsningarna är bra för miljön, så folks ska bara hålla käften. Eller nåt ditåt. Fast de månste väl hittapå nån annan förklaring till höjningarna då. Fast det dummaste var nog alla nya begränsningar. Är det 40, 50 eller 60 på den här vägen nu igen? Så många gränser lär bara krånglatill det, om man inte sätter upp många fler skyltar. Dålig ide, bort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 06:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Delar av E4:an mellan Haparanda och Luleå är nu så dålig i skick att det har varit halvmeterdjupa hål i körbanan. Beläggningen lossnar dessutom som den vore en grusväg... Det har man "fixat" genom att sänka till 70 och varna för stenskottsrisk. Jag kan inte fatta att det ska vara så svårt att bygga vägar som håller i Sverige när finnarna "alltid" har kunnat det? När man kommer från Finland och passerar gränsen ut på 90-vägen efter sista rondellen i Haparanda så flyger man nästan i taket - bokstavligt - pga den ojämna vägen... Jaha, nu är man i Sverige, brukar jag tänka.

Sänkt fart förslås såklart från 110 till 90 på en stor del av sträckan Haparanda-Luleå också... En "enkel" lösning istället för att se till att vägarna är farbara...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 07:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Varför inte införa en sänkning till 90 på 110 vägar när man har dubbdäck och sliter mera på vägarna? När jag var barn i Holland var det fortfarande fri fart på motorvägarna och tillåtet med dubbdäck, men då var man tvungen att ha en 100 (km/t) skylt på bilen och fick man inte köra fortare med dubbdäck annars slet det för mkt på vägerna. Nu är det naturligtvis förbjudet sedan länge med dubbdäck. Efter oljekrisen blev det max 100 för alla bilar på motorvägar som sedan på 90 talet höjdes till 120 på vissa streckor samtidigt som man skärpte övervakningen eftersom alla i praktiken redan körde 120 eller mera. Senare har det kommit till motorvägs streckor där man för att förbättra luften har sänkt hastigheten till 80.

Nummera är det mkt stränga hastighets övervakningar med många kameraskåp och sk trajektkontroller där helt enkelt medelhastigheten automatiskt uträknas över långa streckor. Bilägaren får böterna oavsett vem som körde om inte föraren tas på bar gärning. Det är numera också sällan man kan köra 120 på motorvägerna eftersom det nästan alltid är kö eller nästan kö. Det gör att antal trafikofferper invånare är lägsta i världen tillsammans med Malta!

På 80-talet? hade vi ett experiment med hastighetsbegränsningar på sommar en från 110 till 90 för att minska trafikolyckorna. Nu höjer istället vv till 120 på vissa streckor, det ger nog inte många fler olyckor men utsläppen lär inte precis bli mindre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 08:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Varför inte införa en sänkning till 90 på 110 vägar när man har dubbdäck och sliter mera på vägarna?

Det har vi redan här i Norrbotten, hela vintern är större delen av E4:an sänkt till 90 km/h.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 09:40 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
aryan skrev:
På 80-talet? hade vi ett experiment med hastighetsbegränsningar på sommar en från 110 till 90 för att minska trafikolyckorna. Nu höjer istället vv till 120 på vissa streckor, det ger nog inte många fler olyckor men utsläppen lär inte precis bli mindre.

/Aryan


Verkningarna av den där historian kommer jag ihåg, alltför väl.
Däremot kommer jag inte så väl ihåg den officiella anledningen till hastighetssänkningen, men jag är nästan säker på att det var "att spara miljön".
Skit samma, när man åkte från Göteborg, ut på 40:an, så färdades man på motorväg och högsta tillåtna hastighet var 90 km/t. Så småningom nådde man länsgränsen där motorvägen förvandlades till motortrafikled, dvs en betydlig sänkning av vägsäkerhetsstandard, och gissa vad det stod på hastighetsskyltarna. Jajamän, 110 km/t.
Detta är ett skolexempel på politikers världsfrånvändande trafikförståelse, och, som det känns, ivrigt påhejade av experterna på Vägverket.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 11:34 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Vad gäller hur bra beläggningen håller på vägarna så har jag ett bra exempel på hur dålig de sk slitbeläggningar som VV experimenterar med är. Det är ett par år sedan R90 fick ny beläggning och nu är det hål på väldigt många ställen. Det samma gäller för E4 mellan Härnösand och Örnsköldsvik. Det måste vara bättre att använda en beläggning som håller längre än 3 - 7 år.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 17:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En orsak till de svenska vägarnas försämring under de senaste 10 åren lär vara att en stor del av kåren av gamla vägmästare och vägingenjörer, hos både vägverket och de stora entreprenadfirmorna, var ganska jämnårig och gick i pension under 90-talet. Och man tänkte inte på att vidta åtgärder för att överföra deras kompetens till nästa generation. Så nu är det bara att vänta på att dagens projektledare lär sig av samma slags misstag som den förra generationen redan hade gjort på 50- och 60-talen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 15:27 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Försämringen började betydligt tidigare än under de senaste 10 åren. jag vill minnas att redan på 80 talet när jag jobbade med vägbygge så hade vägverkets chefer börjat fuska: Ett bra exempel är ett vägbygge som jag var med på så var vi klar med bärlaget i början av juni men vi hade inte lyckats göra dikena klart på sista sektionerna pga tjäle, då fick vi veta att vägen skulle beläggas innan semestern.
Vi protesterade mot det i och med att det troligtvis skulle vara tjäle kvar på vissa ställen, men de gjorde det ändå...
Resultatet blev att 2 veckor in på semestern så fick jag åka och stänga och skylta av delar av vägen pga att halva ena körbanan hade rasat när tjälen gick.
Efter semestern så fick vi riva bort all beläggning och åtgärda skadorna.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 15:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det där kan man tänka sig förekommer både här och där. En sak jag har noterat är att en nyasfalterad väg här i (norra) Sverige sällan är helt jämn, något som den alltid är i t.ex Finland. Jag brukar fundera om det beror på "klantighet" hos de som utför arbetet eller nått annat :wink: Sen såg jag en gång när ett finskt bolag "Lämminkäinen" asfalterade E4:an här i Kalix och se! det blev även då svenskt "ny-ojämnt"! Så drog den slutsatsen att något annat skiljer, kanske då underarbetet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 15:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag kommer ihåg att förr så lät man vägen ligga över en vinter efter att bärlagret var klart innan man började med beläggningsarbetet.
Nu mera står asfaltläggaren nästan och väntar på att bärlagret ska bli klart. Det kan vara så att fyllnadsmassorna helt enkelt inte hinner sätta sig helt ....

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 16:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fast så långt jag kan minnas tillbaka, typ mitten av 70-talet, så har finska vägar varit avsevärt bättre än svenska. Så nån skillnad fanns redan då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 00:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Även här i Gävle är vägunderhållet obefintligt! Man skulle kanske ta och köpa sej en SUV............. :roll:

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Senast redigerad av nybbe_gefle lör 08-04-05 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011