Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 22:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 07:07 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
nybbe_gefle skrev:
Även här i Gävle är vägunderhållet befintligt! Man skulle kanske ta och köpa sej en SUV............. :roll:

//David


Tja, tanken är inte alldeles åt helsike.
Jag är ganska nöjd över att jag inte har en modern bil med stenhård fjädring och platta däck. Sicken skit.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 08:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Apropå Finland så läste jag i en dagstidning när jag var där vid Påsk att man ska framledes satsa på BÅDE utbyggnad av järnvägen och underhåll/nybyggnation av vägar. Där verkar minsann inte finnas den "inneboende motsättningen" mellan dessa två som finns här, dvs man kan inte satsa på det ena utan att det andra blir lidande, och t.o.m så att det slutar då med att ingetdera får några pengar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 10:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
naggen skrev:
nybbe_gefle skrev:
Även här i Gävle är vägunderhållet befintligt! Man skulle kanske ta och köpa sej en SUV............. :roll:

//David


Tja, tanken är inte alldeles åt helsike.
Jag är ganska nöjd över att jag inte har en modern bil med stenhård fjädring och platta däck. Sicken skit.


Där har du en mkt bra påäng, varför inte anpassa bilerna till vägen isf vägen till bilarna? I Finland kämpar de tydligen med att anpassa vägerna till bilmodet men jag tror att vägerna i Norge inte är bättre än här. Frost och dubbdäck sliter helt enkelt hård på asfalten. I Frankrike är vägarna mkt sämre än i Tyskland och dessutom kurvigare.

Fjädringskomforten premieras inte så mkt i biltestar men jag kan tipsa om att franska bilar därför ofta har en bättre förmåga att svälja dåliga väger med bibehållen god väghållning. I många Citroänger behöver man inte ens sakta ner för fartbulor :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 10:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
I Finland kämpar de tydligen med att anpassa vägerna till bilmodet men jag tror att vägerna i Norge inte är bättre än här./Aryan

Numera kan man iofs säga att Finland kämpar på det viset, men de har som sagt haft lika bra vägar under lång tid, långt före dagens mode med "gummi-lösa" däck så det är nog inte det som är anledningen heller.

Hörde på lokalradion här när en person frågade en väg-snubbe varför norra Finland har betydligt bättre vägar än norra Sverige, svaret var "det vet jag inte"... Kanske läge med ett studiebesök dit då? Härifrån är det bara typ 4 mil...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011