torbjorn skrev:
Mycket skulle vara vunnet om man slog ihop Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Luftfartsverket till ett enda Trafikinfrastrukturverk eller vad man nu skulle kalla det. En enda myndighet, med en enda budget, som kan ta ett helhetsgrepp om trafikfrågorna istället för att som idag ha fyra verk som bara ser till sin egen del av frågan och för varje år försöker roffa åt sig så stor budget som möjligt på de andras bekostnad.
När det gäller att "satsa på vägarna" så måste man så klart skilja på investeringar i nybyggnad/ombyggnad av vägar respektive löpande underhåll.
Jag är rädd att den nya myndigheten skulle få beröm från alla håll för sin "övergripande syn på infrastrukturen" varefter man med tiden skulle anse att myndigheten skulle bli för stor och tungrodd och knoppa av bit efter bit tills man var tillbaka till idag.
Ett övergripande synsätt gäller inte bara väg
och järn utan också se till hela landet. Istället för Citytunneln i Malmö
eller Norra Länken runt Stockholm. Detta övergripande synsätt kan se ut så här:
1. Satsa på
befintliga "nordiska triangeln" och rusta upp Europavägarna, Södra Stambanan, Västkustbanan och så vidare så att vi får ett effektivt trafikflöde mellan Malmö/Köpenhamn, Göteborg/Oslo och Stockholm/Helsingfors.
2. Norrländska kusten ska få en autostrada med Europaväg och järnväg i klass med "nordiska triangeln".
3. Övriga järnvägar, riksvägar och länsvägar ska hålla en hög standard. 2+1- och fyrfältsvägar där det behövs, men inte i onödan, utan hellre hålla beläggningen i gott skick. Inga fler nedlagda järnvägar.
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c