Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dåliga gräsklippare
InläggPostat: fre 08-05-02 12:35 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Tjäna! Undrar om det bara är jag som upplever att klipparna är rena skiten kvalitetsmässigt? Har två stigaklippare den ena har sidoutkast den andra är av typ mulscher eller vad det heter. Strattonmotorer med plastförgasare. Ej självgående. En heter stiga Dino den andra heter Sprint. ramen har spruckit på båda plus plasthandtaget ersatts med träpinnar som faktiskt håller. Båda har svetsats och Sprinten har även fått förstärkas i konstruktionen så den inte viker sig framåt. Metallstaven som man ändrar läge på handtaget har gått av på fyra ställen,(på Sprintmaskinen) det är den med fjäder på. Knivhållaren på sprintmaskinen den i alu har gått sönder fyra gånger,har borrat hål och bultat den så nu håller det. Stiga sprintmaskinen har även läckt vid förgasaren, tändkabeln har nästan nötts av där den kommer ut genom plåten,har lagats med vulktejp,går ej att ersätta bara kabeln. Finns det något annat märke som är bättre,helt enkelt bättre chassi? Tänker köra slut på dom jag har och sedan undvika Stigas skräp. 8)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 16:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Stiga är sämre än Klippo. Och billigare..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 17:39 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Det är ju även en säkerhetsrisk att klipparen viker sig och man ramlar raklång över den ( har själv nästan lyckats :lol: ) . Trodde Stiga gjorde bra grejor. Tillverkar man då en instegsmodell som är tidsinställd av en med svart bälte i materialkunskap så solkar man ner sig rejält. Gissar att dom dyrare i alu kommer att spricka med tiden och blir då mer svårlagade. Klippos chassin spricker inte?så man eventuellt ramlar över den? Partners klippare vet jag är skräp,plastchassin + drivning med kugghjul i plast=går ej att laga. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 18:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Klippos chassin spricker inte?så man eventuellt ramlar över den?


Har jag aldrig hört talas om.
Och jag har ändå pryat på gatukontoret i GBG...
De hade inget annat än Klippo (omkring 1984)
Endast ihopkärvade styren etc + motor och knivar var i princip det man behövde laga.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 18:50 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Jag håller med karlmb, Klippo är numero uno.
Fast i ärlighetens namn får jag erkänna att Stiga har gjort bra grejer - hockeyspel.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 19:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Undra hur länge en sån http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=721051 skulle hålla i Lappland?

Bild

Citat:
Gräsklippare 3,5 Hk
4-takt
Kraftfull gräsklippare med mulchersystem för bästa klippresultat. Kåpa i 1,8 mm plåt. Höjdjustering på varje hjul. Stora hjul gör maskinen lättrullad. Användarvänlig motor utan oljepump och gasreglage. Snörstart. Säkerhetsgrepp. Klippbredd: 500 mm. Effekt: 3,5 Hk. (Artnr: 721051)
995:-

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 19:18 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Verkar som även Klippochassin kan spricka,(verkar sällsynt) i alla fall enligt denna tråd. http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=160140 . Verkar som Klippokunderna blir väl bemötta när det inträffar,(livstidsgaranti på chassit) vilket inte är helt fel. Folk med Klippomaskiner verkar nöjda så det är nog något att ha i åtanke när det blir dags att köpa nytt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 19:21 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Den där Julamaskinen är väl original Kina, hållbarhet 1 klippning. :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 20:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har i många år hållit mig med Klippo, som i allmänhet är hemsläpade från någon sopstation.
Det man kan märka är att när en sådan gräsklippare kasseras så är det oftast för att motorn är slut. Men tack vare att B&S-motorerna är så pass standardiserade så brukar det alltid att gå att hitta någon Stiga eller liknande gräsklippare som är skrotad i förtid pga chassihaveri, som kan få släppa till en motor.

På senare år verkar det som om Electroluxkoncernens gräsklipparmärken (Stiga, Partner, Norlett m fl) har börjat levereras från någon amerikansk fabrik, och det tycks också vara amerikanska konstruktioner rakt igenom. Det återstår att se om det innebär någon förändring från vad man är van vid sedan de producerades i Sverige.
En klart negativ sak är att även de dyraste modellerna numera har kniv i form av ett enkelt plattjärn istället för den gamla "tallriken" med ledade småknivar längst ut. Det ökar ju risken för otrevliga skador om man kör på en sten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 22:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tännlappen skrev:
Den där Julamaskinen är väl original Kina, hållbarhet 1 klippning. :lol:


De säljer också en Stiga Collector Combi 465 med etanolmotor!
Bara 3995 kr, jag håller mig nog till kaserade maskiner från sopstationen som jag etanolkonverterar själv.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 23:08 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Tallrik med 2 små knivar har jag på den äldre Stigan vilket funkar bra. Den nyare "sprinten"har en hel kniv med hållare i alu med två piggar. Vad jag förstått så är det meningen att piggarna ska gå sönder om man kör på en sten och man får köra och köpa en ny för 120-150 kr(mattas även ut vid mindre påkörningar så den går sönder). En bra affär för tillverkaren =reservdelsförsäljning. Sprintmaskinen är kanske inställd för att gå sönder ovanligt ofta. Tittar man nyktert på Julamaskinen så ser chassit ut att vara mer hållbart än på mina Stigor,bättre pressning,knäcks nog inte,kanske bättre köp än en Stiga i 2000kr-klassen, ungefär vad Sprinten kostade. Hmmm....det där med att leta efter ett Klippochassi kanske inte är så dumt... 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 23:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Gräsklippare är verkligen gjorda för att gå sönder. Jag har fått uppfattningen att man ska vara glad om de håller 3-4 säsonger..
Antingen trillar hjulen av/chassit rostar sönder, eller så händer något mer eller mindre spektakulärt med motorn.

Plastförgasaren är i allafall enkel att konvertera. Bara att "borra upp" munstycket lite lagom med en bit 0.8 mm tråd från svetsen. 8)

Lite offtopic kanske, men så här kan man alltid göra då man tröttnat:
http://www.youtube.com/watch?v=jo9ePOlVNS0

Eller kanske ännu bättre: :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=5R4V0T_2aZI

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-04 10:07 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Film nr2 känns helt rätt när det krånglar, speciellt när man klippt i en halvtimme och det strular. :lol: . Bra tips om svetstrådskonverteringen,har gjort så, funkar nu bra på E85! Ska nu bara stärka upp chassit ytterligare plus göra något åt den irriterande säkerhetsgreppet(handtaget man måste hålla intryckt när maskinen är i gång) så man slipper att ha en svetstång i bakfickan. 8)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011