Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 09:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
PRIUS skrev:
Kan man få till ett tändsystem av den typen man använder till konverterade modellmotorer som körs på bensin om orginaltändsystemet ej går att laga?
http://www.fullkontroll.se/blogg/?s=regulator


Det verkar ganska opraktiskt att ha ett batteritändsystem på en gräsklippare. Men visst, det förekommer ju ibland att man behåller de gamla brytarspetsarna och sätter dit en biltändspole och en liten 12 V gastät blyack som man får komma ihåg att ladda vid behov.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 14:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det skulle bara vara om man har en klenod till gräsklippare som det inte finns delar till, men som man ändå vill kunna använda!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 22:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
På E-bay finns det delar. http://stores.shop.ebay.co.uk/Spares-fo ... m14&_pgn=3 . :) . Inte gratis med en spole,tror en spole till Briggsen kostar något liknande. Bara hoppas spolen håller för motorn i sig själv tar man nog inte död på i första taget. Påminner faktiskt om en Volvomotor :lol: .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 22:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Skillnaden är väl att Briggs-tändspolar kan man rädda ett dussin av bara man går ett varv runt kvarteret när det är grovsopeinsamling på gång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 23:44 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Inte för att jag är nojjig för att spolen ska ska gå sönder :D . Man kan ju naturligtvis få tändspolenojja om det vill sig illa och då ligger man risigare till om man inte har en stratton. Men så länge klipparen gör sitt jobb så borde det löna sig att fixa en ny spole vid behov. Stigaklipparen jag berättat om tidigare har man ju köpt knivfästen för åtskilliga hundringar innan jag bultade fast skiten. Skulle då spolen på den ryka så är man ju uppe i nypris vad den kostade.Kabeln är för övrigt skadad på stigan där den går genom plåten och det går inte att byta bara kabeln på den utan hela spolen måste bytas.Känns som det är mer lönt att fixa Suffolken om spolen mot förmodan skulle ge upp. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-02 00:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Kan gå att linda om en tändspole enligt Jims mekarhörna. http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... e68495.ece .Nu kan man kanske andas ut :D .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-03 11:50 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Försökt hitta mer om att bygga om tändsystemet enligt Prius förslag men inte lyckats riktigt än. Mekade lite med motorn idag,ställde in fjädrar till varvtalsregulatorn.Fick göra en mjuk fjäder av en rostfri 0,4mm tråd. Tror att det original ska sitta en typ av y-fjäder på "flappen". Nu svarar motorn direkt på gasen och den har en helt jämn,otroligt fin tomgång,helt utan missljud(bättre än motorn på videon). Klippte gräsmattan idag,tog en kopp kaffe efteråt och bligade ut över gräsmattan: "Tyckte så ta me fan att gräsmattan såg ut som en golfbana"! :lol: Ps....Har börjat kalla den för den "Lilla Volvon". 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-06 09:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Nu är det dags igen: Säsongen har börjat!

Vad tror ni om det här som sommarens lilla test?
http://www.youtube.com/watch?v=RshpnagIT7Y

Har en klippare som både knackar elakt och har dåliga kolvringar, så det blir i vart fall ingen större förlust om nu något oväntat skulle inträffa med den motorn.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-06 10:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det verkar funka bra, men i en så sliten motor skulle du kanske hellre ha lite tjockare olja än tunnare olja.

Troligtvis föreskrivs en rak SAE 30 olja i din gräsklippare och enligt
http://hypertextbook.com/physics/matter/viscosity/
så har den en viscositet som är nästan 4 ggr större än rapsolja, med tunnare olja skulle man förvänta mera slitage. Å andra sidan sägs det t ex om ricinolja att den är extrem trycktålig så det gäller kanske i viss utsträckning även för rapsolja. Då har den lägre viskositet inte så stor betydelse, större oljeförbrukning kan du säker stå ut med.

/Aryan

EDIT en länk http://www.treehugger.com/files/2006/04 ... _motor.php

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-06 20:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men ett problem med alla vegetabiliska oljor är att de ger kraftiga koks- och tjärliknande avlagringar (de senare förmodligen pga någon slags polymerisation) när de utsätts för värme och förbränningsgaser länge. De är alltså helt oanvändbara för motorer med oljesump i vevhuset, men fungerar bättre för tvåtaktsmotorer där oljan tillförs tillsammans med bränslet och inte återanvänds.

Om man tittar i litteratur om stationära motorer från förra seklets början så kan man hitta mycket grundliga varningar för de vegetabiliska oljorna, tydligen fanns det ändå dels rent vegetabiliska oljor och dels blandningar av vegetabilisk- och mineralolja som såldes som motoroljor. Men, som sagt, de fungerade inte alls i motorer med oljesump, möjligen kunde de vara användbara i motorer med droppsmörjning från smörjkoppar och öppen vevmekanism, där någon mekaniker fick hålla efter och torka upp förbrukad olja hela tiden under drift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-07 14:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Fixade igång den gamla jordfräsen en tvåtaktare :D . Byggde ett batteritändningssystem,köpte en 12volts-tändspole på biltema+kondensator,använde batteriet från skruvdragaren som jag tejpade fast på styret. Kopplade plus från batteriet till plus på tändspolen minus från batteriet till gods. Sladden från brytarna till den nya kondensatorn och sedan en sladd från kondensatorn till minus på tändspolen. Hittade info här: http://gofree.indigo.ie/~vire7/tips1.htm . Hittade ett annat sätt här: http://www.classicmotor.se/fragaexperte ... 362614.ece . Funkade det då? Jajamensan riktigt bra! :D . Nu gäller det "bara" att hitta nya brytare för dom gamla ser ruskiga ut. 8) . Hmmmm......Kanske går att nita dit nya kontaktpunkter......eventuellt ta från nya brytare..vad vet jag. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-07 15:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har lyckats en gång (dock inte i ett tändsystem för en förbränningsmotor utan i en uråldrig elstängselapparat med brytare) att ta själva kontaktnitarna från ett par nya brytarkontakter (filade/slipade bort så mycket som möjligt av plåten från kontakterna), slipade bort de gamla kontaktnitarna och mjuklödde helt enkelt dit de nya på plats.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-07 17:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Något i den stilen får det nog bli :) .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-05-07 18:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En fråga i sammanhanget om själva spetskontakterna: Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att dom är av hårdmetall. Stämmer detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-07 20:05 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Min uppfattning är att det är ett hård metall i själva kontaktniten,lite segt att fila. Tar man med en magnetiserad skruvmejsel på själva niten så fäster det inte,däremot på metallen som den sitter på. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011