Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tjuvar stal sommarstuga!
InläggPostat: fre 08-08-15 07:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Hel sommarstuga stulen
2008-08-14 23:00 SÖSDALA
Michael Vestbjerg i Adseke åkte hemifrån i ett par dagar. Då blev han bestulen på sin – sommarstuga!
– När grannen ringde och berättade att huset var borta trodde jag först att han skämtade, säger Michael och suckar.

Så sent som förra helgen stod den där på tomten; den lilla blåmålade stugan med röda fönster på 15 kvadrat.
Nu är den spårlöst borta – stulen.
– Det känns helt overkligt, ja rent ut sagt för jäkligt. Huset, som vi använde som gäststuga, var fullt inredd med kök, dusch, säng och teve. Under sommaren har jag själv bott i stugan, eftersom vi håller på att renovera vårt bostadshus, berättar Michael, som sedan en tid tillbaka befinner sig i Danmark.

I tisdags ringde det på hans telefon.
En granne undrade stillsamt om Michael hade gjort sig av med stugan.
– Han tyckte att det var egendomligt att den inte stod kvar på min tomt, säger Michael, som inte trodde sina öron.
– Min första tanke var: Han måste driva med mig.
Men det var inget skämt.
Även polisen hade svårt att tro på Michael när han skulle anmäla stölden:
– Jaha, du har haft inbrott i din sommarstuga, vad tråkigt, sa polismannen.
– Nej, nej, svarade jag. De har tagit med sig HELA HUSET!

Den osedvanligt fräcka stölden tros ha inträffat sent i måndags kväll eller någon gång under natten till tisdagen.
Polisen misstänker att det rör sig om flera gärningsmän.
– Det måste rimligen ha tagit tjuvarna viss tid att transportera bort stugan med traktor eller släp. Det är inget man gör på några minuter, menar Agneta Nyström vid Hässleholmspolisen, som utreder ärendet.
Men Michael Vestbjerg har inget större hopp om att få tillbaka sommarstugan.
– Hoppas kan man göra, men då ska man nog ha en väldig tur.
Stugan var försedd med hjul, men stod väl uppallad på lekablock.

Roland Olsson


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... 73756/1125

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 09:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Märklig historia!

Men polisen verkar vara de på spåret:
Citat:
Polisen misstänker att det rör sig om flera gärningsmän.
– Det måste rimligen ha tagit tjuvarna viss tid att transportera bort stugan med traktor eller släp. Det är inget man gör på några minuter, menar Agneta Nyström vid Hässleholmspolisen, som utreder ärendet.


Good thinking!

Citat:
Stugan var försedd med hjul, men stod väl uppallad på lekablock.


Fast behövdes det då verkligen ett släp, och var går gränsen mellan stuga och en husvagn?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 10:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Att det skulle handla om sommarstuga var betydligt överdrivet:

Bild

("Sommarstugan" är den rullande boden till vänster på bilden...)

Citat:
Här gömdes den stulna lilla stugan
2008-08-18 20:40 SÖSDALA / BRÖNNESTAD
Nu har den riksbekanta stulna sommarstugan från Adseke by öster om Sösdala hittats. Den är tagen i beslag av polisen och står på en skräpig gammal tomt inne i skogen ett par kilometer sydväst om Brönnestad.

Färden med tjuvgodset har gått cirka sju kilometer, med en riktigt gammal traktor som dragare, och observerats av vittnen.
Platsen där stugan gömts utgör ingen vacker syn.

"Rör ej. Stugan är beslagtagen av polisen i Kristianstad" står det på en handskriven lapp på stugans utsida. Den 15 kvadratmeter stora byggnaden är omvirad av polisens plastband.

Den lilla sommarstugan liknar mer en byggbod än ett hus. Den är fullt inredd med kök, dusch, säng, teve med mera.

Det syns, att någon eller några varit framme och brutit på dörren. I dag är det inte känt, hur det gått med inventarierna.

Förra måndagskvällen eller natten till tisdagen har den ovanliga stölden skett. Stugan, som stod uppallad på lekablock men var försedd med hjul, har kopplats efter en traktor, av spåren att döma.

- Jag har fått veta av Kristianstadspolisen, att min lilla stuga har hittats, säger ägaren Michael Vestbjerg. Det känns skönt. Nu ska stugan tillbaka till sin vanliga plats. Jag sitter just nu och väntar på samtal från försäkringsbolaget.
Han har så mycket att göra hemma i Danmark - bland annat med att öppna en ny affär - att han inte hinner komma över till Skåne under de närmaste dagarna. Det får bli lite senare.

Michael Vestbjerg är tacksam att Norra Skåne skrev om den fräcka stölden så fort den blev känd. Nyheten spreds sedan över hela landet.

- Utan den här uppmärksamheten skulle jag nog aldrig ha fått tillbaka mitt hus, tror han. Nu har folk varit ute och letat och tittat lite överallt i markerna.

I fredags kväll fick Skånepolisen in ett par samtal om att ett litet hus
transporterades runt i trakten av Sösdala. Spaningarna gav inget resultat då, men under den gångna helgen hittades sommarstugan.

Michael Vestbjerg börjar nu bli ganska trött på tjuvar och andra objudna gäster.
- Jag kommer troligen att sälja min fastighet i Adseke, avslöjar han för Norra Skåne. Vi är många sommarhusägare som ofta har inbrott, suckar han. Till slut tröttnar man.

Huset ska nu köras tillbaka till Adseke, med annan dragare än den gamla traktorn.
Det växer högt vildgräs, nässlor, sly och annat på området, där stugan och vagnen gömts, 30-40 meter från en skogsväg. Där finns ett par förfallna hus, massor av skräp och avfall plus en hel del annan bråte.
- Skönt, att den alerta allmänheten hittade det här lilla huset, konstaterar poliskommissarie Eskil Jemn i Kristianstad.

Bertil Nilsson


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... 11688/1125

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 10:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
"Hel sommerstuga stulen" lät väl bättre än "Manskapsvagn stals". De har tom tagit bilden ur en vinkel så att det inte syns så väl att det är en vanlig manskapsvagn.

Allt som väcker uppmärksmhet - sant eller ej - säljer fler tidningar än den alldagliga sanningen, det är ju likadant med alla "larmrapporter" om etanol.

Enda positiva är att den -kanske- tack vara artikeln hittades snabbt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 10:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
I papperstidningen fanns även en bättre bild där man såg vagnen mer från sidan... Fast det kan ju hända att dansken som ägde den hade den som sommarstuga och enligt honom var det skillnad på hans vagn och en vanlig husvagn (som en del bor i hela sommarhalvåret och ibland hela året till och med).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011