Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 02:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Chaan skrev:
Ragamuffin skrev:
Jag tycker det är tråkigt att forum som exempelvis etanol.nu och andra ämnesinriktade forum av vart slag det månde vara ofta är/blir så protektionistiska..

Avvikande eller ens bara funderingar från debattörer som avviker från vad forumet står för förlöjligas eller ignoreras helt.

Sakliga frågor, ifrågasättanden eller motargument som strider mot den rådande meningen eller inriktningen på t.ex ett forum skall så klart bemötas seriöst med vettiga ståndpunkter.

Inte gömmas undan, förlöjligas eller på annat sätt förminskas..

Detta gagnar ingen!

Detta är min personliga åsikt.


Just det här forumet har dock fungerat precis tvärt om - vi har INBJUDIT till diskussioner med meningsmotståndare under Risker, Politik och För och emot etanol som drivmedel.


Ok.. där kanske det fungerar.. om vi pratar om Etanol.nu då.. Men det gäller inte generellt på etanol.nu, om vi skall prata om "oss"..

Detta är fortfarande MIN personliga åsikt..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 11:24 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Ragamuffin skrev:
Ok.. där kanske det fungerar.. om vi pratar om Etanol.nu då.. Men det gäller inte generellt på etanol.nu, om vi skall prata om "oss"..

Detta är fortfarande MIN personliga åsikt..

Om man nu är emot etanolkonverteringar är väl inte rätta forumet att förkunna det i de tekniska forum om hur man gör? Jag ser det som OT-babbel och bör bemötas därefter.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 16:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Startar man en tråd som heter arga tråden, börjar med att kritisera cyklister och sedan släpper in politiska åsikter så får man väl räkna med att det blir debatt!
Ofta är det så att när det skrivs politiska åsikter som man håller med så tycker man att det är OK men när det visar sig att inte alla tycker samma så börjar man fundera på om man ska diskutera på detta sätt.
Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 19:52 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
"Dumma bilister kommer efter flera varningar att få puttra fram i 50km/h på den enfiliga sträckan av 2+1-vägarna."Skriver "DR. Mabuse". Bättre att lösa det på ett vuxet sätt,exempelvis köra in på närmaste parkeringsficka och sedan i lugn och ro köra hem. Självutnämnda leksakspoliser har i princip inte på vägarna att göra, kan exepelvis få för sig att accelerera när någon försöker köra om. Man ska underlätta omkörningar och inte tvärtom. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 03:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Tännlappen skrev:
"Dumma bilister kommer efter flera varningar att få puttra fram i 50km/h på den enfiliga sträckan av 2+1-vägarna."Skriver "DR. Mabuse". Bättre att lösa det på ett vuxet sätt,exempelvis köra in på närmaste parkeringsficka och sedan i lugn och ro köra hem. Självutnämnda leksakspoliser har i princip inte på vägarna att göra, kan exepelvis få för sig att accelerera när någon försöker köra om. Man ska underlätta omkörningar och inte tvärtom. 8)

Det handlar om att visa hänsyn och folkvett. Jag visar mina medtrafikanter hänsyn genom att hålla avstånd och hastighetsbegränsningar, men börjar folk att djävlas med mig gör de det inte ostraffat. Om en idiot inte kan visa mig hänsyn får de tillbaka med samma mynt. Något annat sätt har inte jag att sätta emot. Ringer man till polisen och klagar på att bilen bakom ligger för nära, så blir man bara utskrattad. Jag löser problemet själv.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 10:03 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Tja, att tillfälligt parkera för att sedan dra iväg på en fri väg, det är nog ingen dum idé. Tveklöst är det så att där finns många vuxenpoäng att hämta.

Exemplet om att puttra på i 50 knyck är väl inte heller så dumt, även det är belamrat med vuxenpoäng. Som jag ser det är det mycket enkelt, eventuellt krockvåld blir troligvis mindre om de inblandade håller låg hastighet, istället för hög hastighet.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
krassegrand skrev:
torbjorn skrev:
Ibland har jag funderat på om inte det viktigaste kriteriet på ett bra politiskt system är att det har en god inneboende immunitet mot olämpliga ledarfigurer, att det finns spärrar som gör att de mest maktgalna och underliga typerna sållas bort på ett tidigt stadium och aldrig kan ta sig upp till poster där de kan ställa till med skada, samt att systemet har mekanismer för att lätt kunna avlägsna mindre lyckade individer från makten.


Ja det är därför vi måste hålla fast vid demokratin. Det är trots allt det systemet som garanterar oss en möjlighet att avsätta våra ledare, om inte direkt så i alla fall om några år (vid valen) men det kräver att vi inte tror på allt vad opinionsbildarna talar om för oss.
Tyvärr har vi en del av de olämpliga ledarfigurerna i mäktiga mediaföretag (opinionsbildare) till viss del i Sverige men kanske i ännu högre grad i andra länder (Italien USA).
Vi får heller inte gå med på att mer och mer makt lämnas över till mindre demokratiska organisationer, WTO EU Worldbank EMU.


Du borde besöka mitt parti, Krasse!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
naggen skrev:
Tja, att tillfälligt parkera för att sedan dra iväg på en fri väg, det är nog ingen dum idé. Tveklöst är det så att där finns många vuxenpoäng att hämta.

Exemplet om att puttra på i 50 knyck är väl inte heller så dumt, även det är belamrat med vuxenpoäng. Som jag ser det är det mycket enkelt, eventuellt krockvåld blir troligvis mindre om de inblandade håller låg hastighet, istället för hög hastighet.


OM det bara kunde bli tillåtet att ha rullande textskylt i bakrutan så kunde man säga sin mening på ett mer vuxet sätt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 00:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
J.K Nilsson skrev:
Ragamuffin skrev:
Ok.. där kanske det fungerar.. om vi pratar om Etanol.nu då.. Men det gäller inte generellt på etanol.nu, om vi skall prata om "oss"..

Detta är fortfarande MIN personliga åsikt..

Om man nu är emot etanolkonverteringar är väl inte rätta forumet att förkunna det i de tekniska forum om hur man gör? Jag ser det som OT-babbel och bör bemötas därefter.

J.K Nilsson


Jo.. sant.. men det behöver inte vara att man är EMOT konverteringar utan att man man med den informationen man har fått UNDRAR eller ifrågasätter det vettiga/rätta/smarta i detta!

Skulle det vara så att någon har postat sina åsikter i FEL forumsdel så är det väl bara för moderatorerna att göra sitt "jobb"?

Lås tråden med hänvisning till att den är felpostad eller flytta den till rätt delforum?

OT-babbelinlägg kan man radera och varna/stänga av den som ägnar sig åt sådant som man gör på många andra forum? Att diskussioner svävar ut lite ibland är väl inget att förvånas över imo!

JAG är för etanol, inte som den enda lösningen men dock en som är mkt bättre än de fossila alternativen!

Tännlappen skrev:
Slit och slänget gör mig förbannad. :twisted: . Köpte en arbetslampa,lågenergi för femhundra,glappkontakt,gick tillbaks till affären,dom klippte av sladden på den och slängde den i soptunnan! :evil: .Fick en ny,var flera veckor sedan men är fortfarande förbannad på slöseriet! FiddeUBC: Svårt att förstå din glädje över att etan höjs! själv glädjs jag inte över att bensinpriserna höjs för jag vet att många drabbas hårt,som redan har det knapert.


Håller med dig!

Tänker på det varenda gång jag skall köpa några skruvar eller så för att sätta upp en hylla eller liknande.

Jag behöver kanske 4 st. men man måste köpa en 10-pack minst..

Jojo, det kan vara "bra att ha"... men hur många såna förpackningar blir aldrig tömda? Förmodligen har man glömt att man har dem eller så hittar man dem inte och så får man köpa nya skruvar vid nästa tillfälle:(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 07:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Min tanke med den här tråden var dessa små företeelser som egentligen inte har någon betydelse men som ändå kan göra en förbannad. Jag funderade direkt på att klippa i tråden när ideologidiskussionen kom in, men jag visste hur jag skulle lyfta ut den diskussionen på ett bra sätt... Det här får väl bli en tråd som handlar om allt.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Positiva tråden.
InläggPostat: ons 08-09-17 16:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Som en motvikt till all galla som har böljat över den här tråden, vill jag komma med något som jag tycker är positivt.

För någon vecka sedan hade jag ett ärende i Uppsala. För er som inte känner till, så gick den gamla genomfarten på E4 genom Uppsala, en dubbefilig väg med något tiotal korsningar och rödljus. Numera finns det motorväg öster om stan.

Hursomhelst, om man skall svänga in på någon av dessa korsande vägar, så är det numera skyltat med en vit skylt några hundra meter före korsningen, t.ex. "Råbygatan". Tidigare fick man sitta på helspänn och leta, "skall jag svänga här, eller är det nästa korsning?". Dom ordinarie blåa skyltarna sitter ju först framme i själva korsningen, och då kan det vara för sent, eller t.o.m. omöjligt att byta fil. Ofta hamnade man bakom en lastbil och såg inget alls.
Alltså: heder till Uppsala gatukontor (?) som har fixat detta.

Nästa positiva nyhet, handlar också om E4, men flera mil söderut. Närmare bestämt norr om Stockholm, genom Solna och Sollentuna bl.a. Det är motorväg.

Där är E4 tre- eller t.o.m. fyrfilig på sina ställen. Mellan "innerfilen" och fil nr 2, har man nu målat ett heldraget streck, kanske tre hundra meter före varje avfart. Detta innebär att den som tänker svänga av, måste välja innerfilen i god tid. Det är alltså samma tecken som en sträcka med omkörningsförbud, men den heldragna linjen ligger till vänster om dom streckade.
Detta innebär att man, förhoppningsvis (?) slipper se vansinnesomkörningar och filbyten på minimal vägsträcka. Jag har sett många tokar som har kastat sig in framför andra trafikanter och bara haft några meter kvar till den gräsrefug, eller staket, som blir vid en avfart. Hoppas man slipper se sådant nu. Och än mindre vara inblandad i det.

Bra att någon har tänkt till här. Man kanske har sådant på andra ställen också, men det var först här jag såg det.


Senast redigerad av nyfiken ons 08-09-17 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 18:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
nyfiken... Det ska spys galla i den här tråden! Glada tillrop och positiva nyheter får du ta någon annanstans.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 19:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Glada tråden t ex :-) :-)

Med tanke på den diskussion om olika politiska system så tycker jag det är rätt ironisk att den ena efter den andra bank, försäkringsbolag mm i USA i rådande krisen nu i princip nationaliseras av staten för att rädda det kapitalistiska systemet, och det i ett land där doktrinen har varit att marknaden löser allt och regeringen inte ska lägga sig i och allt ska privatiseras ännu mera än här :roll:

Nu får FED helt enkelt trycka mera dollars för att klara krisen och ta inflation på köpet.

Undrar hur länge detta kan gå vägen, förr eller senare vill kineser, araber och russar som lånat en massa penger till USA tappa förtroendet?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011