Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 08:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arga tråden.
InläggPostat: tis 08-09-02 08:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Detta är "Arga tråden". Här kan man skriva av sig om alla puckon i samhället, i trafiken, i telefonväxeln och så vidare. Låt ilskan flöda!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 08:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Hur många gånger har man inte hört folk beklaga sig över cyklister som "slänger sig ut framför bilen" när de är ute och kör. Jag är cyklist men också bilist och har sällan förståelse för dessa klagomål på cyklister, utan tycker oftast att incidenterna beror på bristande uppsikt från bilisten.

De "nya" reglerna vid övergångsställena har också gjort att bilister retar sig ännu mer på cyklister, eftersom man fått lära sig att reglerna inte gäller cyklister. Jag har två gånger råkat ut för bilister som velat markera detta.

1. En bilist stannar för tre gående som vill gå över ett övergångsställe med cykelöverfart. De börjar gå över och jag kommer cyklande bakifrån och tänker att jag då kan passa på och cykla över. Bilisten börjar då köra och kör nästan på en gående i sitt strävande att hindra mig från att kunna cykla över.

2. En bilist saktar ner och stannar vid ett övergångsställe med cykelöverfart när jag står och balanserar på cykeln vid sidan av gatan. Jag cyklar då över eftersom bilen hade stannat. Bilisten vevar då ner rutan och skriker "Övergångsställen går man på och inte cyklar!"

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 08:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hoppa av cykeln och led cykeln (inte alltför snabbt) över övergångstället Hetsiga bilistar får då vänta ännu längre, det lättar!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 11:00 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Jag har tillhört den här kategorin,

göinge skrev:
Hur många gånger har man inte hört folk beklaga sig över cyklister som "slänger sig ut framför bilen" när de är ute och kör. "


men jag gör inte det längre.
Dels för att jag knappt rör mig i stadstrafik nuförtiden, dels för att jag har slutat att bry mig om cykelstålmännens beteende. Så länge som jag inte blir direkt inblandad i "olyckan", så får de ligga och gny bäst de vill.

Jag vet som sagt inte hur det är numera, men för ett tjugotal år sedan så var det rena rama vilda västernstuket på cyklisters framfart, åtminstone i de städer jag rörde mig i. Kanske inte så konstigt i sig, det fanns nog många som inte visste bättre, pga att de inte hade någon trafikutbildning.
Men, ett fenomen som jag såg många gånger var att folk som normalt hade ett sunt trafikförstående och, så att säga, skötte sig i trafiken, blev som förbytta när de gränslade cykelramen. Då gällde helt plötsligt inga trafikregler längre och på något konstigt vis blev de osårbara. Konstigt, konstigt...

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Eftersom det heter arga tråden , dvs, rätt generellt, så skriver jag om biltillverkare.

Jag vill ha: modern automatlåda (dubbelkoppling alt CVT), plats för barnstolar mm + 190 cm långa jag samt att den ska vara E85 kapabel, allra helst 4wd. Gärna till ett hyfsat pris också. Det här verkar inte vara möjligt att tillverka eftersom ingen mig veterligt gör det.

Det finns många kombinationer av ovan men ingen med alla med. 4wd + modern automatlåda finns visserligen i några få fall, ex Mitsubishi Outlander. En bil som jag verkligen gillar. Men i E85 version ? Nej. VAG har DSG lådan som är billig i ex Skoda osv. Men VAG har bara E85 på ett fåtal modeller. Även om jag hade köpt diesel så finns inte dessa tillsammans med DSG lådan + 4WD.

Så här är det alltid när jag ska köpa nåt, finns aldrig exakt det jag vill ha. Ska det vara för mycket begärt ? Jag blir så förbannad :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 16:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Jag hatar folk.

Varje enskild människa tror att han/hon är viktigare än hela övriga världen och att just de ska behandlas speciellt.
Nåja, hälften av befolkningen kanske, men det räcker gott och länge.

Oavsett hur dumt man tycker att något är så finns det alltid någon som tycker att det är en bra idé. Folk som stjäler kabel från ställverk i drift är ett exempel. I många fall självsanerande dock.

Jag hatar att det är allmänt accepterat att vara kommunist, men att vara nazist är helt otänkbart. Båda ideologierna är lika hemska. Sverigedemokraterna motarbetas av samtliga partier och allmäna media. Demokrati bygger bland annat på yttrandefrihet, var är deras?


I could go on..

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 17:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PaNiC skrev:
Jag hatar att det är allmänt accepterat att vara kommunist, men att vara nazist är helt otänkbart. Båda ideologierna är lika hemska.


Intressant. Att prduktionsmedeln ska vara gemensamt ägda och att produktionsresultatet fördelas efter behov vs "alla icke renrasiga ska dö" är lika hemskt. Att kommunism inte fungerar vet jag men att ideologin som sådan ska jämföras med nazism trodde jag bara att jänkarna ägnade sig åt. Mest pga att dom inte har en aning om vad kommunism egentligen innebär, i teorin alltså. I praktiken har det väl inte funnits en enda egentlig kommunistisk regi, bara diktatorer och underbetald befolkning med kommunism som stämpel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 18:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Ah, helt riktigt. Glömmer alltid att välja precis rätt ord i sådana här debatter, för det måste man göra när man pratar med rödingar, de vänder allt de möjligen kan emot en, så långt det går för att slippa komma med något bättre själva.

Skämt åsido, det var ju "arga tråden" eller hur? ;).

Kommunism i praktiken ger inget utrymme för oliktänkande, då faller hela systemet. Således måste yttrandefriheten bort för att systemet ska överleva. Redan där är vi farligt ute. För att kväsa yttrandefriheten måste man ta till totalitära metoder, angiveri med mera. Där är spelet förlorat.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 18:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Rödingar ? :-)

Som sagt, kommunism fungerar lika lite som det unga liberaler ofta efterfrågar, dvs "var och en tar hand om sig själv, staten ska i princip inte göra någonting". Det lustiga i detta är att kommunismens fader hade den åsikten att staten kan upplösas efter att kommunismen har genomförts. Jag ser en röd tråd här , haha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 20:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Var det inte någon teoretiskt inriktad tänkare (nationalekonom eller liknande) som hävdade att förekomsten av bolag, föreningar, stiftelser och andra juridiska personer är ett bevis på att marknadsekonomins grundtankar inte fungerar i praktiken?

Nåja, om vi återgår till akuta förargelsemoment så har jag ett på lager:

I de flesta bostadsområden med flerfamiljshus kan ju de boende hyra parkeringsplatser av värden eller bostadsrättsföreningen. Här uppe ingår det alltid motorvärmaruttag på de förhyrda platserna vare sig de befinner sig utomhus eller i kallgaragelängor. Men vad ser man om man iakttar parkeringarna i ett sådant område en längre tid? Jo, motorvärmarplatserna och garageplatserna tas till stor del upp av bilar som aldrig rör på sig, i en del fall är det frågan om bilar som står avställda på vintern eller kanske för gott. Däremot tas de "fria" parkeringsplatserna, som saknar motorvärmare, upp av bilar som körs dagligen även vintertid. Och de bilägarna står ofta i kö för att hyra en motorvärmarplats sedan flera år.
Det vore önskvärt att bostadsbolagen och bostadsrättsföreningarna införde någon slags behovsprövning av motorvärmarplatserna, så att de i första hand hyrs ut till boende som kör sin bil dagligen även vintertid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 01:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
En bil körde om en vänstersvängande bil på insidan, i en fyrvägskorsning. På grund av att han hade fullt upp att gasa och inte köra på bilen han körde om på insidan, såg han inte att min fru var på väg över gatan bortanför korsningen. Två långa bromsspår och en skrotad cykel senare...
Jag kom till platsen fem minuter senare helt ovetande om vad som hänt. Hade jag varit där före poliserna hade jag slagit föraren sönder och samman, så rasande var jag. Turligt nog klarade sig min fru utan varken benbrott eller skrapsår. Bara en ordentlig lårkaka och allmän värk i lederna i höften och ena foten, tack vare kattlika reflexer (tänk vilken nytta kampsportsträning kan ha ändå). Hade det gått värre hade jag skitit i att poliserna stod där.
Djävla idiot som har bråttom och inte tänker sig för. :evil:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 02:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
När vi ändå är inne på idioter bakom ratten vill jag passa på att spy galla på alla puckon som inte kan hålla vettigt avstånd till bilen framför. Ska man inte köra om (och det gör ju långt ifrån alla, och även de som gör det tar en halvmil på sig att samla mod att köra om) så har man inte i häcken på mig att göra. Klarar man inte att hålla tresekunders-regeln bakom mig så signalerar jag med bromsljusen.

Smarta bilister förstår vinken och justerar avstånden.

Dumma bilister kommer efter flera varningar att få puttra fram i 50km/h på den enfiliga sträckan av 2+1-vägarna. :twisted:


Edit: Någon gång när jag får råd ska jag skaffa en lysdiod-skylt med rullande text att ha i bakrutan: "Om du håller avstånd, så håller jag hastigheten... 1001...1002...1003"

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 07:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Dr. Mabuse skrev:
Dumma bilister kommer efter flera varningar att få puttra fram i 50km/h på den enfiliga sträckan av 2+1-vägarna. :twisted:


Sålänge du inte orsakar milslånga köer är det OK, jag håller med dig, varför ska det vara så svårt att hålla avstånd?
Iof kan det hända att jag markerar mitt missnöje när någon kör alldeles för sakta och läggar mig nära, men jag justerar avståndet efter en kort tid och biter ihop, tills det är möjligt att köra om.

Det jag kan störa mig på är också såna som inte klarar att accelerera på påfarter. När det är tät trafik orsakar det ibland km-långa köer vid ett ställe där det är 1-filigt och vajerräcke (110-väg). Likaså när man nästan stannar på avfarten långt innan det är nödvändigt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Långsam påfart
InläggPostat: ons 08-09-03 08:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Acura Jan skrev: "Det jag kan störa mig på är också såna som inte klarar att accelerera på påfarter. När det är tät trafik orsakar det ibland km-långa köer vid ett ställe där det är 1-filigt och vajerräcke (110-väg). Likaså när man nästan stannar på avfarten långt innan det är nödvändigt".

Jag håller fullständigt med dig! Trots att några motorvägar är både tre- och fyrfiliga kan det näst intill bli tvärstopp, på grund av krypkörningar i accelarationsfilen. Det blir tvära och farliga filbyten samt som du säger, kilometerlånga köer.

För flera år sedan frågade jag i en frågespalt hos Motormännens Riksförbund om detta beteendet. En jurist svarade där, och det var lite oklart, men i en gråzon om det var regelbrott eller inte. Det vore intressant att höra hur bilskolorna lär ut det i dag? När jag tog körkort, tidigt 60-tal, hette det att accelarationsfilen var till för det som namnet antyder. Där skulle jag se till att jag hade samma trafikrytm som alla andra på motorvägen. Och man fick inte ta på sig "rätten" att hindra andra trafikanter genom lägre hastighet. Detta var ju enbart teori på den tiden, eftersom man inte fick övningsköra på motorväg. Men det fastnade för mig.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011