Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-22 03:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ovanligt att RR inte leverar det de lovat dock.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Den tvära böjen klarades ju galant med generatorremskivan från en
30-tals opel och en polygrip samt lite glatt humör.. om snöstormen hjälpte
till eller inte låter jag vara osagt..

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte hunnit ringa och skälla på dem än, men det blir intressant att höra vad de säger. Uppenbarligen en ren felplockning, de har tagit betalt för allt, och allt finns med på följesedeln, men det saknades saker i paketet.

Däremot hörde jag att DHL-folk (lagerarbetare osv) inte gillar RR:s försändelser. Oömma saker som inte passar så bra i kartong lägger de gärna i blå sopsäckar, som naturligtvis går sönder under transport. Raka rörlängder och liknande skickas ofta helt oemballerat, bara hopbuntat med tejp, och det brukar sluta med att det ligger lösa rör överallt i Skånebilens skåp när den kommer fram till terminalen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm
Märkligt det med rören dock...har de en gång tagit emot dem så kan de ju inte klaga på emballeringen i efterhand...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-30 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Klämringskopplingarna kom gradvis under veckan, i två olika brev.
Nu är allt hopkopplat och verkar sköta sig så pass att man vågar lämna huset utan tillsyn fram till jul.
Möjligen är det något oroväckande att termostaten för pannans gamla elpatroner verkar bete sig konstigt när man försöker ställa ner den till sådär 40 °C.

Ljudnivån från värmepumpen är rätt praktfull. Framför allt från cirkulationspumpen, den både vibrerar och låter. Trots att inomhusdelen är ansluten till pannan med flera meter långa PEX-rör som borde dämpa vibrationer bra, så skramlar det i ett värmeelement i andra änden av källaren nu! Utomhusdelen låter inte mer än man kunde vänta sig, men eftersom den är inverterstyrd är det förstås en helt annan karaktär på ljudet än vad man är van vid från äldre luftvärmepumpar där kompressorn alltid går med 3000 varv/min. Vid mycket lågt varvtal på kompressorn (t ex just innan den kopplar om till avfrostning) blir det resonans i husväggen och skramlar i de närmaste fönsterrutorna.

Jag ska klaga på cirkulationspumpen och se om man kan få loss en ny från Jula. Och utomhusdelen ska flyttas från väggkonsoler till ett stativ på marken, men det blir inte förrän till våren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-30 22:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
PaNiC skrev:
Hoppas du inte ska ha den värmepumpen själv, eller att någon du bryr dig om ska ha den.

Blev lite förskräckt sist jag hade kontakt med Foma och de påstod att det SKA spraka om kretskorten...
Det lönar sig i längden att köpa kvalitet, eller åtminstone ett väletablerat märke.

Nu vet jag ju inte exakt hur de där kretskorten ser ut, men om de innehåller DC-DC konverterare kan det mycket väl hända att oscillationerna i pulsmoduleringskretsen kan göra sig hörda i form av surr, vinande eller knaster. Det som låter är akustiska svängningar i spolarna som sitter på kortet, det blir en form av lågfrekvens-detektering inte helt olik en AM-mottagare.
Precis som det högfrekventa pipandet i kamera-blixtar.

Det mesta av surret borde kunna elimineras med tunnflytande superlim. Fast det beror på designen av spolarna förstås.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-30 22:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Vid mycket lågt varvtal på kompressorn (t ex just innan den kopplar om till avfrostning) blir det resonans i husväggen och skramlar i de närmaste fönsterrutorna.

Känner igen det problemet. Mina föräldrar skaffade en luft-luft för något år sedan. Min fru klarar inte av att sova över hemma hos dem på grund av hennes överkänslighet för lågfrekvent buller. En skada som uppstod när hon blev sönderstressad av buller från ventilations-systemet i den bostadsrätt vi bor i.
Får man problem i en bostadsrätt har man skitit i det blå skåpet. Hyresgästföreningen hjälper inte bostadsrättsägare i konfliker med föreningarnas styrelser sedan några år tillbaka.

Att ställa utomhusdelen på marken istället för att ha den hängandes på väggen kommer att dämpa vibrationerna, men det är inte säkert att de elimineras.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-01 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
PaNiC skrev:
Hoppas du inte ska ha den värmepumpen själv, eller att någon du bryr dig om ska ha den.

Blev lite förskräckt sist jag hade kontakt med Foma och de påstod att det SKA spraka om kretskorten...
Det lönar sig i längden att köpa kvalitet, eller åtminstone ett väletablerat märke.

Nu vet jag ju inte exakt hur de där kretskorten ser ut, men om de innehåller DC-DC konverterare kan det mycket väl hända att oscillationerna i pulsmoduleringskretsen kan göra sig hörda i form av surr, vinande eller knaster. Det som låter är akustiska svängningar i spolarna som sitter på kortet, det blir en form av lågfrekvens-detektering inte helt olik en AM-mottagare.
Precis som det högfrekventa pipandet i kamera-blixtar.

Det mesta av surret borde kunna elimineras med tunnflytande superlim. Fast det beror på designen av spolarna förstås.


Jag har inte märkt något oljud från kretskorten i det här exemplaret. I både inomhus- och utomhusdel finns det en liten switchad nätdel på något tiotal W som ska strömförsörja styrelektronik, ge manöverström till reläer etc. Dess transformator har E-kärna av ferrit, modell nätdel till DVD-spelare eller liknande. I växelriktaren som matar kompressorn verkar det inte finnas några stora energilagrande spolar, däremot ett antal strömkompenserade spolar med toroidkärna för radioavstörning, och en stor spole med lamellkärna för effektfaktorkompensering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011