Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-05-21 13:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Jag tyckte att det var intressantare att se auktionen på 200 kr som slutade med att dom bjöd över 300 kr för 200 kr..

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 09:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul och intressant program!

Aktionen var fin, speciallt att det var soldater och att man drog parraleller med väpnade konflikter, först tror sig en parti snabbt vinna kriget och sedan när det visade sig vara besvärligare än vad man trodde kan man inte ta sig ut för att man redan har "investerad" så mkt i kriget och då skulle alla stupade soldater varit i onödan..

Det sades någon gång att när man väl har tagit et beslut så bruker vi försöka hitta argument som stödjer beslutet (snarare än argument som ifrågesätter beslutet alltså).

Jag tror det stämmer och det kan säkert också vara en del i förklaringen varför vi försvarar etanolen :-)

Det finns säkert även motsatta mekanismer, att vi inte bara försöker hitta argument som ger stöd till våra val, men även motargument mot de alternativ som vi väljer bort. Dvs t ex de som kör en dieselbil gärna hittar bekräftelser varför de inte ska skaffa/har skaffat en etanolbil i stället och slukar kraftigtiga överdrifter som att etanolen driver på svält osv med hull och hår.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
Kul och intressant program!

Aktionen var fin, speciallt att det var soldater och att man drog parraleller med väpnade konflikter, först tror sig en parti snabbt vinna kriget och sedan när det visade sig vara besvärligare än vad man trodde kan man inte ta sig ut för att man redan har "investerad" så mkt i kriget och då skulle alla stupade soldater varit i onödan..

Det sades någon gång att när man väl har tagit et beslut så bruker vi försöka hitta argument som stödjer beslutet (snarare än argument som ifrågesätter beslutet alltså).

Jag tror det stämmer och det kan säkert också vara en del i förklaringen varför vi försvarar etanolen :-)

Det finns säkert även motsatta mekanismer, att vi inte bara försöker hitta argument som ger stöd till våra val, men även motargument mot de alternativ som vi väljer bort. Dvs t ex de som kör en dieselbil gärna hittar bekräftelser varför de inte ska skaffa/har skaffat en etanolbil i stället och slukar kraftigtiga överdrifter som att etanolen driver på svält osv med hull och hår.

/Aryan


Jag har inte sett programmet mer än kanske fem minuter i början, men jag förstod direkt att det nog egentligen skulle vara ett intressant program.

Det du nämner försöker jag undvika, men vet att andra gärna trillar dit. De är så oerhört för/emot EU/kärnkraft/drivmedelsetanol/vad-som-helst, att de inte vet var de ska bli av och blir ännu mer frustrerade när argumenten tryter. De söker upp någon kunnig och säger: "Jag är för/emot det här, men har inga bra argument. Kan du hjälpa mig?" varpå det får en ny uppsättning om ett par tre giftiga argument av "onelinerstyp". Ute i den stora stygga verkligheten provar de sina nyinlärda argument och bemöts med motargument som man inte förväntat sig, eller har kunskap om och frustrationen fortsätter.

Samma sak kan också sker också om två motståndare till exempel ser samma TV-program. Den kunnige hittar nya pusselbitar för att förstå helheten ännu bättre och blir på så vis ännu mer övertygad i sin åsikt. Den okunnige hittar nya argument för/mot och och blir också än mer övertygad, men kan inte möta några argument i en diskussion, eftersom han/hon inte förstår helheten, eller har egentlig kunskap.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Senast redigerad av göinge mån 09-02-09 13:14, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 11:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag tror det stämmer och det kan säkert också vara en del i förklaringen varför vi försvarar etanolen Smile


I mitt fall stämmer det iaf inte..
Jag råkar ofta ut för de som hittat nya oneliners och när jag lägger ut texten och bemöter dem alla grundligt så får jag ofta uppgivna suckar tillbaka om att "Du har ju svar på allt", "inget jag säger håller du med om"...o liknande...
Tja, har man faktakunskaper och har lärt sig att känna igen de planterade desinfromationerna som folk läser i kvällspressen, då är man nog rätt jobbig att övertyga... :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011