Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-02 22:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ordnung skrev:
Ja möjligen ok. 192kbps är ju minimum för att mp3 ska låta bra, helst ska det vara 320. Men Ogg Vorbis ska ju vara bättre.

Det tråkiga är att det räcker inte med att komprimera med 192kbps. Man måste även kunna ställa codecen korrekt för att det ska bli bra. Jag har sett alldeles för många 192kbps (och 225 för den delen) där noobs lyckats kapa allt över 16KHz. :evil:
Man undrar ju vad de sysslar med... När mp3orna är så usla att man måste köpa CDn om man vill ha något vettigt att lyssna på.

Och då står skivbolagen där och gnäller! Samtidigt som de komprimerar sönder skivorna så de knappt blir lyssningsbara i en anläggning som verkligen är HiFi. :?
Om de släppte skivor med högre kvalité skulle folk inte nöja sig med mp3-kvalité. Men när musiken redan är förstörd innan den kommer till butiken, då kan man lika gärna ladda ner en bra mp3-ripp. :oops:

Låten "You're a winner" från Earth Wind & Fires platta Raise är inte extraordinär på något sätt, men men den slår dagens inspelingar med hästlängder.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-03 23:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ordnung skrev:
Tankeväckande att det just är fildelningen som gör att inspelningarna (vad gäller populärmusik, klassiskt vet jag inte) blivit så mycket sämre sista åren, ingen betalar för bra inspelningar. Det finns dock ett litet skikt av musik som fortfarande görs påkostade inspelningar av - toppskiktet av hitmusik. Ett och annat undantag finns givetvis - Mehuggahs ObZen har exceptionellt snygg skiktning bas-mitt-diskant tex. Det är ju grabbarna själv som har mixat och producerat rubbet men de har naturligtvis haft tillgång till bolagets bra studio.

Det har inte speciellt att göra med "bra inspelningar" eller "bra studio". Det är oftast i post-production som det skiter sig. Om idiot-producenterna kunde hålla fingrarna borta från kompressorn skulle det mesta låta så mycket bättre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-04 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sedan urminnes tider har det ju varit stor skillnad mellan den bästa inspelningskvalitet som tekniskt sett har gått att få fram och den kvalitet som gäller på det som mediabolagen har producerat till vardags.

Om man råkar höra svensk populärmusik från 60-talet kan det låta för GRÄSLIGT ibland. Brus, nätbrum, distorsion/övermodulering, visslande S-ljud, svaj osv osv...det är så pass att de bästa stenkakorna från 20-talet låter bättre. Men, det är klart, en EP från 60-talet förväntades det väl att någon 14-åring skulle spela på en billig plastgrammofon några månader tills alla var trötta på landsplågan, och då var det väl inte så noga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-04 13:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Sedan urminnes tider har det ju varit stor skillnad mellan den bästa inspelningskvalitet som tekniskt sett har gått att få fram och den kvalitet som gäller på det som mediabolagen har producerat till vardags.

Om man råkar höra svensk populärmusik från 60-talet kan det låta för GRÄSLIGT ibland. Brus, nätbrum, distorsion/övermodulering, visslande S-ljud, svaj osv osv...det är så pass att de bästa stenkakorna från 20-talet låter bättre. Men, det är klart, en EP från 60-talet förväntades det väl att någon 14-åring skulle spela på en billig plastgrammofon några månader tills alla var trötta på landsplågan, och då var det väl inte så noga.

Hur relevant är detta när till och med glada amatörer idag har tillgång till digitala utrustningar som sopar mattan med alla anläggningar Beatles någonsin hade tillgång till?

Problemet är att även amatörernas lilla Soundblaster Live! i PC:n har mångdubbelt större dynamiskt omfång än vad Metallica hade på sin senaste platta. Och så undrar de varför gamla fans sviker dem... :roll:
De får skylla sig själva.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-05 12:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ordnung skrev:
Och nej, du vill inte att Metallica spelar in sin nästa skiva med Soundblaster Live.

Det påstod jag aldrig heller. Men den marginellt sämre kvalitén från ett Soundblaster Live skulle jag kunna leva med, om inte skivan (och instrumenten var för sig) komprimerades så illa.
Tittar man på Gifen från wikipedia-länken så illustrerar den bara en del av problemet. Att mastra en inspeling mot 0db har jag absolut inget emot. Det är att kurvan på sista bilden visar klippning. Normalt skulle sådan klippning innehålla klippnings-distorsion, men komprimering (eller "limiting") mjukar upp kurvan och dämpar distorsionen (den försvinner inte, låter bara annorlunda), på bekostnad av dynamiken.

Citat:
DrMabuse har du märkt att en märkbar del musik har börjat ges ut på LP igen? Och i så fall har du tänkt på varför?

Ja, och ja.
Hifi-folk frågar efter vinyl igen, och inte för att vinylen i sig är ett bättre medium är CD-skivan, utan för att vinylskivorna mastras bättre.
CD-skivorna knastrar inte, svajjar inte, brusar och susar inte, har rakare frekvensgång över hela frekvensspektrumet, mer lätthanterlig, tar mindre plats...

CD-skivan som medium har faktist bättre dynamik är vinylen. Problemet är bara att dagens skivor inte blir mastrade för att ta nytta av det dynamiska omfång som finns tillgänglig.

Jämför man Depeche Modes senaste platta som finns både på CD och vinyl så låter de faktist annorlunda, därför att CD inte är så söndermastrad med kompressorer och annat skit som förstör inspelningen.
Men sedan finns ju förstås några enstaka artister som du nämnde, som insett problemet och gör något åt det.

Och... ja, även jag har nyligen skaffat mig en begagnad vinylspelare.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-30 21:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 21:56
Inlägg: 14
Ort: mölnbo
kört mp3 via usb i bilen ett tag nu och varit lite besviken på ljudet.
det går ju inte dra på. det låter bara illa.
tänkte att det är bara högtalarna som är slut.
nu när den spelaren rasa och jag satte in en urgammal cdspelare från tidigt 90tal och måste köra gammla cdskivor som jag rota fram ur förådet
så fick jag kanonljud och kan spela riktigt högt utan att högtalarna kroknar.

tror nog jag kör vidare med den 8)
har massor av gammla skivor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-22 22:47 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Nästan mitt i natten,vad passar då bättre än att lyssna på Kim Larsen "Midt om natten" (live 2006) Det svänger ju :lol: .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-23 16:35 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
...........Glömde skriva att Spotify funkat bra för mig iallafall,ett strul har det varit med inloggningen om man har "Remember me" ikryssat,bara att bocka ur. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 20:28 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Ordnung skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Hifi-folk frågar efter vinyl igen, och inte för att vinylen i sig är ett bättre medium är CD-skivan, utan för att vinylskivorna mastras bättre.


Så de ljudproducenter som kört digitalt i ett par årtionden har plötsligt blivit bättre på att mastra vinyl än CD.

Här finns en som analyserat kompressionen på Spotify. Ubetoo som jag rekommenderar i en annan tråd sägs ha hög ljudkvalitet - jag har inte tagit reda på vad de kör där än.

http://sweclockers.com/forum/showthread ... did=856727


I den tråden står följande: Ok, men har du provat att kryssa ur "enable volume normalization" i preferences?

Har någon provat här provat det och blir det bättre?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 20:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
De tar ju bort musik jag lyssnar på hela tiden... (framför allt jazz).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011