Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-05-31 22:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har en kompostkvarn som består utav en stor elmotor och en knivskkiva som klipper grenar i bitar.

Det finns en strömbrytare som har två lägen, precis som en stor cirkelsåg har, först ett (återfjädrande) läge som aktiverar någon slags startlindning (mistänker jag) och sedan när motorn väl börjat snurra så slår man på den på riktigt.

Problemet är att motorn har för låg startkoppel, den bara brummar i läge ett och kommer bara igång om man knuffar igång den, sen funkar motorn som vanligt. Man skulle kunna tro att lagren i motorn var för tröga men så är det inte, kan det vara att motorns kondensator (har inte kollat om det finns en) är trasig?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-01 08:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det låter som typiskt fel på startkondensatorn eller avbrott någonstans i dess krets (jag kan nämna att i vintras stannade min luftvärmepump pga varmgång i en flatstiftsanslutning på startkondensatorn).

En gång för länge sedan råkade jag ut för en kompostkvarn som inte orkade igång men gick normalt om man väl hade hjälpt igång den, dock kunde den tvärstanna om den belastades hårt. Där var felet att axeln var krokig så att rotorn inte låg riktigt mitt i statorn. Vid hård belastning och starka magnetflöden blev förmodligen kraften i sidled på rotorn så stora att axeln böjdes ut ännu mer och rotorn skrapade emot statorn så hårt att det blev stopp.
Det kan vara idé att (om man kommer åt) kolla med bladmått att luftgapet är lika stort på alla sidor av rotorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-01 09:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för snabbt svar, räknade nästan på att du skulle veta :-)

Kan man mäta condensaotorn med capacitetsmätare eller finns det andra (isolationsfel?) på de som man inte upptäcker då?

Krokig axel eller kanskske lite stort lagerglapp är nog inte uteslutet, min stannar också när den belastas riktigt hård och överbelastningsskyddet utlösas då men det äsvårt att veta om det beror på att motorn då inte orkar eller om rotorn tar i invändigt i motorn. Jag fick min gratis och vet inte dess historia den ser ut ung så här:
Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-01 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, man kan mäta på kondensatorn med kapacitansmätare. Kolla också förlustfaktorn, den ska vara nästan noll om kondensatorn är i ordning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-07 22:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Behöver nog inte mäta den alls , en stor bula på den och det har kommit ut något skumt ur den.

Jag får alltså skaffa en ny 16uF motorkodensator, såg att Conrad.se hade. Men det kanske finns andra tips på ställen som kan ha det över disk?

Råkade snubbla över denna tråd http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... php?p=7614 ett bra tips att bygga om kylskåpets kompressor om man vill slippa höga startströmmen av den.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-08 08:42 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
ELFA kungens kurva borde ha det, inte så långt från Älvsjö.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-08 10:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
16 uF motorkondensator låter annars som typisk laddkondensator för elstängselapparat. Jag har gott om dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-08 12:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
16 uF motorkondensator låter annars som typisk laddkondensator för elstängselapparat. Jag har gott om dem.


Det retliga är att jag nånstans har en låda med reservdelar till vår diskmaskin från en skrotad diskmskn som det kan finnas en, men jag hittar den inte just nu.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-08 12:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är faskompenseringskondensatorn från en lysrörsarmatur.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-08 21:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är de 16uF eller mindre, försökte kolla på ett par men såg inget värde.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 09:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För ett enkelt 18 eller 36 W lysrör har jag för mig att det ofta är mindre, men 16 uF kan man nog hitta i armaturer med 2-3 rör. Om det inte står något på kondensatorn så står det ofta på drosseln vilken kapacitans som rekommenderas för den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 21:30 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Fått någon ordning på kvarnen?

Hur grova grenar och stort ris orkar den med?

Har själv fått fatt i en likadan men inte hunnit prova den än.

mvh
A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-09 22:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Under veckan ska nya kondingen testas :-)

Kvarbnen orkar med ungefär så tjocka grenar som går ner i "röret" när kniven är ok. De går att vända och hos mig var det aldrig gjort så baksidan var vass. Ris genom stora öppningen tar längre tid eftrsom det åker omkring ett tag.

Alltsom allt går det inte fort, låter mkt men det blir väldigt lite kvar av grenar/ris. Har du mkt ris och nära till en återvinningscentral kan det gå snabbare att köra bort det dit.

Träflisorna är en bra jordförbättrare och jag har även testad torka dem och elda de i pelletskaminen, det funkade men blev stopp några gånger pga långa risrester i skruven.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-17 15:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu är en ny kondensator (tack vara en allvetande forummedlem) på plats och kvarnen startar åter som det var tänkt, har blivit starkare verkar det som (har inte testad så utförligt) och dessutom fått en kraftigare motorbroms när den stängs av.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011