Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-08-13 22:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag försöker komma på ett bra och skonsamt sätt att avliva "mördarsniglar" i trädgården.

Att lägga salt på dem är grymt, att klippa av huvudet eller trampa på dem tycker jag är motbjudande, slänga de i en hink med vatten funkar inte om hinken inte har lock kryper de ur vattnet igen. Öl fällan har jag inte testad men jag misstänker att det kan bli andra offer i den fällan.
Att frysa in dem är nog humant men lite jobbigt.

Det som funkad bra är en burk med lite etanol och låta dem dö av en överdosis sprit men det går åt en del spolarvättska.

Nu har jag byggt om en elektrisk insäktsdödare så att det blivit ett slags läsersvärd med två stift längst ut för att ge de en dödlig kyss. Det funkar rätt bra alla blir bedövade och om man sikat på huvudet dör de oftast. Men inte altid ibland kvicknar de till efter ett tag, så nu behöver jag fortfarande lite sprit, eter eller liknande för att vara säker att alla dör så jag funderar på att sätta en till kondensator paralell till original kondensatorn som är ca 0,3 uF, enligt Jula blr spänningen 1300-1800 V vid vilken kondensatorkapaciet ska man oroa sig för att det kan vara farligt för människor?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 15:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
0,3 uF och 1300-1800 V ger laddenergin 0,25 - 0,49 J, det motsvarar en klen batteridriven elstängselapparat.

Man kan säkert dubbla kapacitansen utan att behöva oroa sig. Dock bör man se till att insektsdödaren inte kan ge upprepade pulser för tätt, det kan ge risk för hjärtflimmer. Det är av den anledningen som elstängselapparater inte får ge puls oftare än en gång per sekund.

Om jag minns rätt så är gränsvärdena för elstängselapparater följande:
Toppspänning (obelastad) 10 kV
Toppspänning i 500 ohms last 5 kV (det motsvarar en toppström på 10 A)
Pulsenergi i 500 ohms last 5 J
Pulslängd i 500 ohms last 50 ms (mätt från att spänningen första gången stiger över 12 V tills den sista gången sjunker under 12 V) respektive 1,5 ms (mätt från att spänningen första gången stiger över 150 V tills den sista gången sjunker under 150 V)
Elmängd i 500 ohms last 2,5 mC

Vissa undantag finns i en del länder. T ex tillåter Australien och NZ 8 J pulsenergi i 500 ohm. Äldre föreskrifter i USA och Canada hade ingen begränsning på toppspänning och energi, men i stället strängare krav på pulslängd och elmängd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 16:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack Torbjörn,

Upprepade pulser uppstår i princip inte, insektsdödaren laddar bara upp kondensatorn med nån slags oscillator (låter som en fotoblixt) om man håller knappen intryckt och den urladdar igen när man nuddar "offret", väldigt primitivt alltså.

Kanske bara lite knepigt bara att hitta en kondensator som klarar så höga spänningar om det nu verkligen stämmer att den är så hög vilket jag betvilar lite.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 16:28 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Kontaktledningen över tågen fungerar annars bra för att avliva djur med, människor matar duvor på Stockholms Centralstation vilket gör att duvorna lockas dit i rätt stort antal. Sen när duvorna går på tågets tak blir det överslag genom duvan, låter som när man spränger en dynamitgubbe eller en rejäl smällare, och av duvan återstår bara lite fjädrar som sakta singlar ner mot marken. Kanske lite för stark metod för mördarsniglar men väldigt effektiv.Att dessa djurvänners matande får motsatt effekt än den tänkta verkar ingen förstå av dom som matar fåglarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 21:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
äsch är väl bara döda på enklaste sättet...

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 22:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fördubblade kapaciteten med några gamla 1000V kondingar, men de kanske inte levar länge, jag har också några större Metz blixt kondensatorer -tror jag- liggande men det står inga spänningar på dem.

Så här bra funkar det nu (på en redan död) mördarsnigel obs inget för känsliga tittare

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går ju att lägga några kondensatorer i serie för att få upp märkspänningen. T ex 2 x 1000 V eller 3 x 630 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 17:11 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Huga :shock: , såg filmen,inga sömnproblem? Vaknar kallsvettig av ett mardrömslikt fräsande ljud :shock: . Är inte själv drabbad men sett en drabbads anlete+växter med kala stammar. Ölfälla användes,kanske humant med en fylla innan döden, vad vet jag(ölfällan bör vara täckt för att slippa matsmältningsbesvär). Själv skulle jag inte kunna klippa sniglar med sax,då har man nog blivit totalt desperat av sniglarnas framfart. "Helt enkelt blivit en desperado". :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 17:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tännlappen skrev:
Huga :shock: , såg filmen,inga sömnproblem? Vaknar kallsvettig av ett mardrömslikt fräsande ljud :shock: .


Hejdå det känns rätt så bra att ge igen lite, det blir nog inget utdraget lidande de får nog en blackout direkt även om vissa kan kvickna till efter ett tag om de fått för låg dos.

Tännlappen skrev:
Är inte själv drabbad men sett en drabbads anlete+växter med kala stammar. Ölfälla användes,kanske humant med en fylla innan döden, vad vet jag(ölfällan bör vara täckt för att slippa matsmältningsbesvär). Själv skulle jag inte kunna klippa sniglar med sax,då har man nog blivit totalt desperat av sniglarnas framfart. "Helt enkelt blivit en desperado". :)


Ölfällan har fördelen att den är passiv så att man slipper jaga de på kvällen/natten men det ena utesluter ju inte det andra. Nackdel med ölfällan å andra sidan kan det även trilla in andra oskyldiga djur har jag hört.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 21:31 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Går det att se om det är en Spansk snigel? :roll: . Myskanka äter sniglar, så har man möjlighet så ska man nog ha en sådan varelse. http://www.stjarnas.com/Myskanka.asp . Kan kanske vara läskande :D .Slipper du ju nightmares. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-16 10:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med myskankor lär vara dels att inte alla myskankor gillar mördarsniglar, och dels att stora gamla snigelexemplar smakar för illa även för ankorna. Men vissa ankor lär vara bra på att hålla efter de mindre sniglarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-16 14:29 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Släpper man ut ankorna fritt i naturen kanske de kunde plocka sniglarna medan de är små, men de kanske inte har så goda förutsättningar att överleva t.ex. vintern?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-16 22:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Vet inte så mycket om myskanka förutom att det påstås att dom gillar sniglar. Höns vet jag lite mer om,är myskankorna lika hönsen klarar dom sig inte p.g.a rovdjur,nog för lätt byte,säkerligen matproblem på vintern.Såg på Wikipedia att dom blir uppemot 3kg så det borde ju slinka ner rejäla sniglar. Tittar man på frigående höns så slinker det lätt ner både grodor och paddor, sniglar, även möss om dom får tag i,springer som bara den med grodor hängande i näbben, som dom sedan förnöjt smaskar upp. Myskankan borde ju passa bra i villaområden eftersom den ska vara tystlåten,om det nu stämmer. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-16 22:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jagar de även bort rådjur och hare?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-17 09:12 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Rådjur och harar låter sig nog inte skrämmas av några hönor. :D . Har man lösgående höns får man tänka på att skydda sina odlingar och ömtåliga växter från deras krafsanden,görs lätt med trädgårdsnät. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011