Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-10-22 15:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-11-23 15:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
http://www.dn.se/ekonomi/konkurrensverk ... g-1.999820

Citat:
Konkurrensverket: Dyr bilbesiktning

Regeringens planerade avreglering av marknaden för bilbesiktningar riskerar att försämra villkoren för kunderna, varnar Konkurrensverket.

Regeringen hävdar att avregleringen av marknaden i juli nästa år kommer att leda till både lägre priser och bättre service. Men enligt Konkurrensverket är regeringen väl optimistisk. Om verklig konkurrens ska uppstå måste regeringen sälja en stor andel av Svensk Bilprovnings stationer, framhåller Per-Arne Sundbom, konkurrensråd på verket, för tidningen Riksdag & Departement.

Verket anser också att regeringens proposition i ärendet är lite motsägelsefull. Regeringen konstaterar, att om marknaden inte fungerar väl, kommer man att vidta åtgärder. Från Konkurrensverket framhåller man att det inte går att kommendera fram konkurrens. Därav rådet att sälja stationer till andra aktörer.

- Vi har föreslagit det, men inte hört något. Vi har ingen aning om hur regeringen resonerar, säger Per-Arne Sundbom till tidningen.

Från departementet framhålls att man kommer att ta hänsyn till Konkurrensverkets synpunkter.

Staten är majoritetsägare i Svensk Bilprovning. Övriga delägare är en rad branschorgan, bland andra Bilförsäkringsföretagen, Motorbranschens Riksförbund och Motormännens Riksförbund.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-23 21:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
I större städer (mitt närmsta exempel: Örebro) finns det flera bilprovningar.
Börja med att sälja ut dem, men behåll minst en station, till privata aktörer (eventuellt med återköps-rätt om det skulle behövas) och se hur dessa klarar att konkurrera med den lokala myndighets-drivna stationen.

Se om det fungerar innan man slänger ut hela skiten vind för våg.

Staten har ansvar att förvalta landets tillgångar som exempelvis infrastruktur. En del av transportinfrastrukturen är bilprovningen.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 05:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Dr. Mabuse skrev:
I större städer (mitt närmsta exempel: Örebro) finns det flera bilprovningar.
Börja med att sälja ut dem, men behåll minst en station, till privata aktörer (eventuellt med återköps-rätt om det skulle behövas) och se hur dessa klarar att konkurrera med den lokala myndighets-drivna stationen.

Se om det fungerar innan man slänger ut hela skiten vind för våg.

Staten har ansvar att förvalta landets tillgångar som exempelvis infrastruktur. En del av transportinfrastrukturen är bilprovningen.

---------------------------------
Avreglering och privatisering kan vara bra men det finns vissa saker som samhället bör sköta.

Till dessa hör kontrollfunktioner som t.ex. Bilprovningen.

Däremot får vi se nu hur det går med privatiseringen av apoteken. Det går säkert bra i stora delar av landet men frågan är vem som vill driva apotek i Dorotea. Eller i Sveg. Vi får se.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 07:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
BP skrev:
Däremot får vi se nu hur det går med privatiseringen av apoteken. Det går säkert bra i stora delar av landet men frågan är vem som vill driva apotek i Dorotea. Eller i Sveg. Vi får se.
Apoteken är en del av den allmänna sjukvården eftersom det är de som tillhandahåller mediciner. Därför anser jag att de också bör förbli under myndighetskontroll, så att man kan se till att små/avlägsna orter inte blir utan.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 09:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Här en liten polemik med kritik på den planerade avreglering
Privat bilprovning dyrare

och svaret från Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C)
Rätt tid privatisera bilprovning

Som jag ser det verkar det åter vara ideologiska skäll i botten för och emot privatiseringen.

Tanken bakom förslaget är väl att när besiktningen är privat att konsumenter kommer att och välja billigaste alternativet eller det med bästa öppetider och att pris och service då blir bättre.

Jag vet inte om konkurrans kommmer att fungera för en tjänst som man köper bara en gång om året, hur många som kommer att kolla rund var det är billigast att besiktiga bilen eller köra flera mil för att få ett lägre pris?

Att bilprovningens VD är positiv till förslaget får mg att mistänka att deras bedömning är att de räknar med att dras vinst kommer att öka trots färre kunder alltså att priserna troligtvis kommer att stiga.

Själv har jag egen erfarenhet av besiktning i privat regi i Holland och Frankrike och tycker att den svenska bilprovningen fungerar bäst.

Det är billigare och effektivare här, t ex är det mkt enklare att hitta en passande tid eftersom man bokar på bara en organisation som kan se var det finns tider, man kan numera tom stå i kö och få ett sms när det blir en lucka på ett station.

Det gör också att SBP kan ha en effektiv organisation och att et återbud sällan blir dö-tid som vid de (privata)bilprovningar utomlands, där ska dessutom besikningsmännen även sköta pappersarbete, svara i telefon, annocera och ragga kunder osv.

De mindre privata aktörer har också ett kommerciellt intresse i att ge de större kunder (verkstäder, taxibolag osv) förmåner på de enstaka privatkunders bekostnad. Det kan t ex vara bättre priser men även mindre stränga kontroller. Eftersom de kontrollerande myndigheter får misstanke om att besiktningen inte görs tillräckligt noggrant om relativt många bilar godkänns blir det oftast de enstaka privata kunder som får en strängare kontroll än stora kunder och andra kompisar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 09:44 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 674
Ort: Halden/Asker/Trondhe
I Norge har "EU-kontroll" (besiktning, men hver 2. år) vært under fri konkurranse i mange år. Det er såpass få som har valgt å gjøre kontrollen på trafikkstasjonene (statlige) at de nå slutter med kontrollen.

Man kan få gjort kontrollen ned mot 200kroner i Norge, men det er jo selvsagt verksteder som spekulerer i at de får jobben med å utbedre eventuelle feil.

Jeg gjør alltid EU-kontrollen på NAF (tilsvarer Motormännen), siden de ikke selger verkstedtjenester ved siden av. Da blir kontrollen relativt objektiv.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-12 07:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Nu skriver Svd om de nya ägare

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sv ... 338706.svd

Citat:
Bilprovningens nya ägare - bolag på Cypern

Den del av Bilprovningen som i veckan privatiserades kontrolleras i framtiden av ett holdingbolag på Cypern - ett välkänt skatteparadis. Bilprovningens vd Benny Örnerfors undviker att svara på om han kände till ägarförhållandena inför affären. Köparen Opus vd Magnus Greko menar att upplägget ger framtida flexibilitet.

I veckan blev det klart att en tredjedel av Bilprovningens 210 besiktningsstationer privatiseras. Köparen, börsnoterade Opus Produx, driver sedan tidigare bilbesiktningsverksamhet i USA, och slukar nu en verksamhet som omsätter mer än bolaget självt. För att ha råd till köpet lånar Bilprovningen ut knappt hälften av köpeskillingen via en så kallad säljarrevers, något som har skapat starka reaktioner i den politiska oppositionen.

SvD Näringsliv kan nu även avslöja att köparen Opus kontrolleras via ett så kallat Cypernbolag, ett holdingbolag på Cypern som startats enbart i syfte att förvalta aktier i Sverige. Det är bolagets vd respektive Asienchef, Magnus Greko och Jörgen Hentschel, som tillsammans äger det cypriotiska bolaget Fortina Shipping Ltd. Ett bolag som via det svenska holdingbolaget AB Kommandoran, äger drygt 15 procent i Opus Produx.

Sedan 2007 har Kommandoran tjänat 20 miljoner kronor i utdelningar och orealiserade kursvinster, varav 2 miljoner har delats ut till det cypriotiska holdingbolaget.

– Det var vår bank, Carnegie, som gav oss det här rådet, och vi gjorde konstruktionen för att ha full flexibilitet framåt. Den dagen man ska pensionera sig och antingen vill flytta utomlands, bo kvar i Sverige, eller hur det nu blir, säger Magnus Greko.

Bolagsskatten på Cypern är 10,5 procent, vilket kan jämföras med Sveriges 26,3 procent. Det finns andra fördelar skattemässigt med att finnas på Cypern. SvD Näringsliv ringde ett konsultbolag som sätter upp så kallade Cypernbolag och utgav sig för att vara ett nyetablerat företag som vill undersöka fördelarna med ett cypriotiskt bolag jämfört med ett svenskt.

Konsulten framhöll bland annat fördelen med att bolagen på Cypern inte behöver betala någon skatt på reavinster. Ett annat plus, menade konsulten, är att ägarna till bolagen kan ta ut vinster genom att ta upp så kallade aktionärslån från det cypriotiska bolaget. Det innebär att man som privatperson lånar pengar från holdingbolaget.

– Det är inte tillåtet enligt aktiebolagslagen, men är tillåtet på Cypern, konstaterar konsulten.


Och http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/st ... 336258.svd
Citat:
S och V kritiserar besiktningsaffär

På tisdagen växer kritiken mot försäljningen av Bilprovningen, där köparen Opus Produx AB fick köpa delar av verksamheten på avbetalning. "Det är ganska uppenbart att man bara haft politiska motiv", säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott. "Horribelt", säger Vänsterpartiets Ulla Andersson.

Affären som presenterades på måndagen innebär att en tredjedel av Bilprovningen, där staten varit majoritetsägare, säljs till börsnoterade Opus. Affärsuppgörelsen bygger dock på att köparen lånar knappt hälften av köpeskillingen, som uppgick till 375 miljoner kronor, av Bilprovningen själv.

I realiteten innebär det att verksamheten säljs på fem års avbetalning med hemligstämplade villkor, något som får oppositionen att ilskna till.

– Det är ganska uppenbart att man inte agerar efter företagsekonomiska motiv, utan politiska, säger Anders Ygeman, trafikutskottets ordförande.

– Jag tvivlar på att den som måste låna hälften av pengarna från köparna kommer att ha finansiella muskler att öka antalet stationer, säger Ygeman till SvD Näringsliv.

Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, är även upprörd över hur affären hanteras.

– Det är horribelt när man lånar ut pengar för att bli av med den gemensamma egendomen. Det handlar om ideologi, det är så prestigefullt att sälja av våra tillgångar och hittar man inga köpare är man villig att ställa upp med en avbetalning, säger hon.

Bilprovningen har i efterhand hemligstämplat alla uppgifter om affären med hänvisning till att försäljningen av den andra ”besiktningsklustret” fortfarande inte är i hamn. De vill bland annat inte avslöja hur många konkreta bud som lagts på de 70 stationer som sälj i och med avknoppningen.

Inte heller finansmarknadsminister Peter Norman (M) som är ansvarig för försäljningen vill kommentera affären. I stället hänvisas SvD till en statssekreterare som låter hälsa att staten är nöjd med såväl priset som köparen.

LÄS MER: ”Strejk på Bilprovningen över”

Ulla Andersson igen:

– Detta rimmar illa med demokratiprinciperna. Det här är vår gemensamma egendom och desto viktigare är det då att man har en öppenhet i det man håller på med. Annars skapar man en grund för misstro, särskilt när man får veta att de lånar ut våra pengar för att bli av med egendomen.

– Det borde finnas någon form av offentlighetsprincip för den här typen av affärer, fortsätter hon.

LÄS MER: ”Klart med försäljning av Bilprovningen”

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-12 10:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Visst borde affärer med våra tillgångar vara transparenta..
Var iaf hos Dekra i går o besiktigade.
Vi har väntat länge på ett privat alternativ i Göteborg! Så jag var ju tvungen att prova.
En liten, liten enbils-verkstadsplats ute i Mölndal, mkt nära vanliga besen i Mölndal, med en bromsrulle framför lyften.
Men det var samma pris som vanligt, 320 kr, och kontrollen kändes som vanligt.
Jag kunde lätt boka tid på internet dagen innan, och det fanns gott om tider.
Dropin erbjuds större delen av dagen också, både för ord. o efterbes.
Man konkurrerar med tillgänglighet o kvalitet.
Dekra är ett av världens största bilkontrollföretag, varför skulle de inte kunna erbjuda svenska konsumenter något bättre än statliga SBP?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 12-07-12 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-12 19:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 801
Ort: Lindome
Var också hos Dekra i mölndal. Funkade fin-fint. Kändes väldigt skönt att köra förbi det gamla monopol-bolaget på vägen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-13 12:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Vi har väntat länge på ett privat alternativ. Skriver man här, visst det blir säkert lika bra som i Finland där besiktningen kostar dubbelt så mycket som monopolets besiktning tidigare gjort + att skattepengarna hamnar i ett annat land så där får vi lägga in några extra pengar då skatten inte hamnar inom landets gränser längre, för vi vill väl fortfarande ha skolor och sjukvård tror jag. Men resultaten vid besiktningarna kanske blir mycket bättre än tidigare så som betygen steg med friskolornas tillkomst, synd bara att nationella proven på friskolorna inte vart bättre samtidigt som betygen förbättrades.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-13 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Hur menar du, Dekra lär väl betala många miljoner i skatt i Sverige?
Friskolorna är marginellt sämre eller kanske tom bättre än de kommunala skolorna idag. Dvs helt värdelösa.
Det är det stora problemet, inte vem som sköter dem.
Flumskola är ju bara förnamnet, har jag upptäckt nu när man har barn i skolåldern.
Var finns skolverket och den statliga övervakningen?
Den verkar facket ha avskaffat med betygen och det personliga ansvaret hos varje offentligt anställd individ..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-14 16:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Förutom rent ideologisk skepsism säger mitt sunda förnuft att de delar som tills nyligen åtnjutit statligt monopol såsom apotek och bilprovning inte är lämpligt att konkurrensutsätta i Sverige. Vi är helt enkelt för glesbefolkade och därför är intresset från privata aktörer koncentrerat till de tre storstadsregionerna där man med konkurrens kan uppnå fler alterantiv, bättre öppettider och lägre priser. I en glesbygdskommun innebär det som bäst att det enda statliga alternativet ersätts av ett enda privat. Och detta riskerar att läggas ner inom kort när lönsamheten är för dålig!

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-14 18:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Håller med Göinge. Är själv emot monopol i princip samtidigt som jag är till viss del kommunist tror jag.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-14 19:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Gällande glesbygd återstår det verkligen att se hur det kommer att bli med bilbes.
Jag har aldrig sett en så liten besiktningsstation som Dekras i Mölndal, en sådan skulle nog bli bärkraftig i Sorsele också..
En lyft inhyrd hos en annan verkstad (en innervägg emellan bara) . Thats it.
Jämför det med SBP:s egna byggnader, minst 2 flöden och massor av lokaler o mark.

Apotek? Tja, kanske det kan vara ett problem i Sorsele, vi i storstäderna skulle nog aldrig vilja byta tillbaka, den saken är säker.
Minns med rysning hur det var de få ggr jag måste hämta ut ngt recept och man var tvungen att kolla så att ngt apotek verkligen var öppet.
Sedan var ju köerna rent förnedrande på de ställen som var öppna efter 17.00!
Jag jobbar i storstad, så jag kom på att ett apotek iaf alltid var öppet (nästan), det som ligger vid ett av storsjukhusen.
Där var det tom gratis parkering i 10 minuter!
På landet hade det dock inte varit möjligt, där finns inga storsjukhus, idag kan man hitta apotek i en del Ica-affärer, också på landet, o de är typ alltid öppna.
Staten får väl ge lite stöd till glesbygdsapotek i värsta fall om någon by mer än 3 mil till nästa inte skulle befinnas bärkraftig ens av den lilla Ica-affären (vilket jag betvivlar eftersom det ger extrainkomster till en pressad lanthandel), det gör man ju med tågtrafik o en massa andra saker.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-14 21:25 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag brukar besikta i Södertälje Bårsta. Där har de två lyftar inne i ett garage, deras lokaler är bara där lyftarna är. SBP kan de också.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011