Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 19-05-25 04:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 10-01-25 09:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 575
Ort: Dalsland
Hur går det att blanda kopplingar och rör av koppar, mässing, aluminium, stål och rostfritt?
Jag ska dra ett nytt grövre EGR-rör, alltså heta avgaser från grenerörer, tillbaka till insuget. Tänkte eventuellt ta ett kopparrör.. (lätt att böja)
Men jag har lite funderingar på om det finns nån koppling man bör undvika med tanka på korrosion och så?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4644
Ort: Sundsvall
Det är väl främst i den kalla änden, alltså vid insugningsröret, som man kan befara galvanisk korrosion. Det brukar se ganska fult ut t ex på Mercedes 102-motorer som har ett rostfritt EGR-rör som är anslutet med en banjokoppling till insugningsröret. Banjokopplingsskruven är av vanligt stål, förmodligen elförzinkad. Jag kommer inte ihåg om packningarna är av aluminium eller koppar.

Koppar och aluminium är inte alls någon bra kombination, de ligger för långt från varandra i spänningsserien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosionspotential
Däremot kan det fungera skapligt om ett rör av koppar eller mässing är i kontakt med en koppling av stål, och den i sin tur är ingängad i aluminium.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 10:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 575
Ort: Dalsland
ok, intressant.
Men hur passar mässing och aluminium ihop?
I förgasaren är väl väl munstycke och nål av mässing och förgasaren av aluminium, och det går ju bra..
Jag funderade på om jag kan sätta en mässingskoppling (sån man har till vattenledningar) i aluminiumet, och sedan ett kopparrör i andra änden på mässingskopplingen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 11:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
For at man skal få galvanisk korrosjon, må man ha

1) En galvanisk spenningforskjell (f.eks. Al/Cu)
2) Elektronisk ledningsevne (normalt metallisk kobling)
3) Ionisk ledningsevne (elektrolytt)

Hvis 1 av ovenstående bortfaller, så har man ikke mulighet til galvanisk korrosjon. I en forgasser er det stort sett bensin eller sprit med så godt som ikke-eksisterende ledningsevne, så det går bra.

For rørdeler er det ikke noe problem så lenge de står i tørr luft. Problemet oppstår ved kondens (evt. sprut av f.eks. saltvann fra veien).

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 11:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4644
Ort: Sundsvall
Däremot ger ju avgaser som kyls ner så pass att kondensvatten fälls ut mycket goda möjligheter till galvanisk korrosion. Ännu värre blir det av att en del av CO2 i avgaserna löser sig i kondensvattnet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Metall i förgasaren
InläggPostat: fre 10-01-29 12:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1908
Ort: 08- och Småland
Sedan kan det vara värt att notera att det sällan är rent aluminium i en förgasare. Det finns bl.a. en hel del zink i gjutgodset. Även andra "lättmetaller" torde förekomma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 19:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4644
Ort: Sundsvall
Jo, förgasare är ofta gjorda av zinklegering eftersom den är lättare att gjuta med god precision (den krymper inte så mycket vid stelning som rent aluminium gör). Men det är inte helt ovanligt att förgasarhuset är delat så att nedre delen där gasspjället sitter är tillverkad av aluminium. Troligen har man gjort så för att få ett mer nötningståligt material i spjällaxellagringarna utan att behöva kosta på inpressade bussningar. Mycket enkla förgasare (t ex mc- och snöskoterförgasare) har ofta hela förgasarhuset gjort av aluminium.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1091
Ort: Närke
Mässing är ju en koppar-legering så om koppar och aluminium är en dålig idé, så är mässing och aluminium marginellt bättre.

Å andra sidan finns det i det närmaste ett oändligt antal varianter av mässings-blandningar. Vissa är betydligt motståndskraftigare mot korrosion än andra. Det har alltså stor betydelse vilken typ av mässing som används.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-30 19:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
torbjorn skrev:
Jo, förgasare är ofta gjorda av zinklegering eftersom den är lättare att gjuta med god precision (den krymper inte så mycket vid stelning som rent aluminium gör).


Er du sikker på at du ikke mener silisium? Silisium brukes veldig mye i støpelegeringer, og har den egenskapen at det motvirker krympen Al og alle andre metaller utsettes for.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-30 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4644
Ort: Sundsvall
magnul skrev:
torbjorn skrev:
Jo, förgasare är ofta gjorda av zinklegering eftersom den är lättare att gjuta med god precision (den krymper inte så mycket vid stelning som rent aluminium gör).


Er du sikker på at du ikke mener silisium? Silisium brukes veldig mye i støpelegeringer, og har den egenskapen at det motvirker krympen Al og alle andre metaller utsettes for.


Den legeringen kallas Silumin i Sverige. Men det är inte den legeringen som används i förgasare.

Man märker den höga zinkhalten i förgasarnas gjutgods dels på den höga densiteten, detaljerna känns märkbart tyngre än motsvarande aluminiumdetaljer, och dels på den lägre smältpunkten. Det räcker med en mycket het lödkolv (gissningsvis 400-450 °C) för att få den att smälta. En annan detalj i sammanhanget är att ytan på pressgjutna detaljer av den här zinklegeringen ser annorlunda ut än en aluminiumyta. Som ny och okorroderad är den något mörkare och ofta lite flammig, medan Silumin är "silvervit" till färgen. När zinklegeringen börjar oxidera så blir den mörkare och mörkare grå på ytan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 12:48 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 575
Ort: Dalsland
Vilka metaller går bra att gänga in i gjutjärn(grenröret)?
Funkar det bra med en koppling av mässing där?
Hur är det att gänga i gjutjärn? Har för mig att det är lite svårt.. att det inte riktigt vill ta, utan "borrar" upp hålet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 23:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4644
Ort: Sundsvall
Vanligt grått gjutjärn hör till de mest tacksamma materialen att borra och gänga i, eftersom det blir så korta spån.
Om gängorna rivs sönder så brukar det bero på att man har förborrat med för liten borr eller att gängtappen är slö eller felslipad.

Se upp med billiga gängtappar som inte är slipade utan först frästa och därefter härdade! Man känner igen dem på att de inte har några ytor som ser nybearbetade ut utan hela gängtappen är oftast mattsvart. Ibland kan man se med blotta ögat att de är krokiga. Jag har en sats med sådana gängverktyg som jag tror är köpt på ÖoB eller någon marknad för kanske 15 år sedan. De duger inte alls till att gänga ett ogängat hål med, möjligen kan man ha dem för att rensa upp skadade gängor. Eftersom satsen var billig gör det inte så mycket om man sliter på de där gängtapparna med att rensa upp bland sand och rost...

Man bör vara noga med att börja gängningen med en s k förtapp som är konisk på en ganska lång sträcka i spetsen, när man har gängat så långt det går med den så blåser man bort spånen med tryckluft innan man skruvar ur gängtappen och fortsätter med mellan- och färdigtapp.

I avgasgrenröret skulle jag nog helst inte gänga in något av mässing, inte pga galvaniska problem utan med tanke på värmen. En del mässinglegeringar tappar ju all hållfasthet över några hundra °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011