Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 19-05-25 04:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 10-02-28 11:56 

Det finns mobiltelefoner med usb-anslutning, och som man kan komma ut på nätet med i telefonen. Det ska gå att koppla en sån telefon till datorn via usb-sladden och använda den som ett 3G-modem. Nån som har provat detta?

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 12:27 
Användarvisningsbild

jag har provat det med en vanlig GSM-nalle
det handlar snarae om mobilt internet
rätt bökigt att ställa in mobiloperatören behöver skicka ut inställningarna till telefonen dessutom måste "APN" inställningen vara rätt tex
services.glocalnet.se för glocalnet vilket man gör i det medföljande programmet

http://en.wikipedia.org/wiki/Access_Point_Name

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 12:50 

ok, intressant! ska kolla närmare på det.
Vad hade du för abonnemang? Betalar du per Mb?
Jag har sett mobilabonnemang som man kan surfa obegränsat för för 99 kr i månaden.. skulle det funka att surfa obegränsat med datorn via mobilen också då?
Nu har jag comviq-kontant (till mobiltelefonen), och jag har läst att de har en kampanj nu till augusti tror jag det va.. att det kostar aldrig mer än 8 kr per dag att surfa. Jag har inte testat att surfa i mobilen.. men det låter ju som att jag skulle kunna surfa med datorn för 8 kr per dag via mobilen om jag fick detta att funka?...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 14:06 
Användarvisningsbild

jag har MB-taxa

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 17:23 

Jag är tveksam till att surf med mobilen som modem ingår i operatörernas maxtaxa. Det brukar vad jag har sett sällan eller aldrig vara så. Vore såklart fin-fint om jag har fel :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 19:32 

kör internet genom min lg kf750 ibland när det fasta nätet strular
vilket händer då och då här i skogen. uppkoplingen är nästan lika snabb

kör bara lite snabt för att kolla mailen mm.
gjorde mistaget att köra youtube via mobilen på en fest. å det kostade lite extra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-01 11:21 
Forummoderator

Jag har surfat så i något år nu då jag varit utan fast uppkoppling. Perfekt också att kunna kolla kartor, Facebook, mail etc.. när man reser, samt det bästa: Kunna lyssna på webbradio/Spotify i bilstereon. :P

Går man via mobilens internetanslutning, och alltså INTE kör den som modem, så debiteras det som vanligt mobilsurf/WAP. :)
Jag misstänker att operatörerna försöker mörka ner det här för annars så skulle de nog inte säljas många mobila bredband...

Nackdelen är att hastigheten kan vara låg. Jag hade Telenor "fri mobilsurf" först för 59 kr/månad och fick då 0,38 Mbit och obegränsat med trafik. Funkade dock för det mesta.
Numera har jag Telia och deras datapaket med 500 Mb fritt för ungefär samma summa. Därefter så sänks det till 0.12 Mbit och efter ytterligare 2 Gb så får man 0.05 Mbit som är helt oanvändbart... Men man har å andra sidan full 3G-hastighet (HSDPA) tills man förbrukat sina 500 MB, och går ju att uppgradera datan även om priset då börjar närma sig ett "riktigt" mobilt bredband.

Har hittills testat med Sony Ericsson (funkar nog på de flesta modernare, både min T650 och W595 har stöd för detta) samt med iPhone 3GS

SE-mobilerna gick att koppla upp både med USB-kabel och via Bluetooth. Krävs att man installerar deras PC Suite i datorn samt aktiverar delningen på mobilen.

Iphone har inbyggt stöd för "thetering", men av någon anledning så är det alternativet borta på min med Halebop som operatör.
Har dock "jailbreakat" den och kan nu dela anslutningen med hjälp av program som PdaNet och MyWi. Det senare gillas skarpt eftersom det förvandlar mobilen till en trådlös accesspunkt. Bara att ansluta en eller flera datorer till den via wifi och surfa.. :)
Blir dock inte att jag använder det här så ofta eftersom iPhone redan klarar det mesta som datorn gör. (GPS-navigering, radio, TV, musik, spel, surf, mail, MSN...)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme