Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-11-22 11:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Varför har inte alla lastbilar "kjol" om det kan spara 8-10% bränsle?
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 105446.htm
http://truckinginfo.com/trailer-talk/de ... ory_id=115

De måste vara lite flexibla så att det inte gör nått om de tar i backen men det borde inte vara svårt http://www.freightwing.com/

Troligtvis skulle passerande lastbilar inte heller virvla upp lika mkt partiklar, vatten eller snörrök.

Skulle nog även minska luftmotståndet på godståg..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-22 12:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En mkt bra fråga!
Kommer troligen att slå igenom inom kort!
Endast 1% skulle värderas högt idag!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-22 16:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det borde även kunna kombineras och kunna förbättra underkörningsskyddet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-27 23:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Det jobbas tydligen på lagstiftning för sånt. Sk "boat-tail" kommer nog även den att dyka upp. Som en bonus får lastbilar en okej deformations-zon baktill.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En boat tail vore bra, men det var ju det där med nyttolängden..
Inom EU fattar de ju inte ens att en 24-metare är bättre än en 18 metare...
Att då av förbrukningsskäl föreslå att öka längden rätt av med typ 2 meter i bakänden (och varför inte iaf 1 meter i fronten av säkerhets-och areodynamiska skäl) ter sig rätt utsiktslöst..
Vet att Scania och (kanske även Volvo) försökt i åratal att lobba för dessa tankar, främst säkerhetsargumentet, utan nämnvärt resultat.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 09:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här finns en lösning för lastbilar som inte tar någon plats

http://www.sti.nasa.gov/tto/Spinoff2008/t_3.html
http://www.airtab.com/how.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011