Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hembränt Etanol
InläggPostat: tor 12-03-29 09:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Tjena! tänkte bara fråga en sak om hemmagjord etanol. om man nu tar sig fritiden att brygga eget bränsle och lyckas få runt 170+ proof Etanol (80-90%) måste man blanda i något annat för att bilen/mopeden ska klara av att köras på det eller räcker det med att bara hälla i tanken. jag vet att moped som inte har separat oljetank behöver blandas med 2t olja men förutom de behövs det något annat att blanda med som typ ett skvätt bensin eller liknande?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hembränt Etanol
InläggPostat: tor 12-03-29 09:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
Tjena! tänkte bara fråga en sak om hemmagjord etanol. om man nu tar sig fritiden att brygga eget bränsle och lyckas få runt 170+ proof Etanol (80-90%) måste man blanda i något annat för att bilen/mopeden ska klara av att köras på det eller räcker det med att bara hälla i tanken. jag vet att moped som inte har separat oljetank behöver blandas med 2t olja men förutom de behövs det något annat att blanda med som typ ett skvätt bensin eller liknande?


Blandar du i lite bensin kanske det ses som förmildrande i händelse av att farbror blå skulle hitta din "fabrik"...?
Då har du ju iaf denatuerat din soppa.
Annars kan jag bara tänka mig ev. korrosionsinhibitor, men vad man kan använda har jag inte koll på.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 12-03-29 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hembränt Etanol
InläggPostat: tor 12-03-29 12:27 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
trial and error, kan tänka mig att 10% vatten och ingen BF95 inte främjar kallstartegenskaperna....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hembränt Etanol
InläggPostat: tor 12-03-29 12:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I Brasilien används ju etanol som inte är vattenfri (alltså 96 %) som motorbränsle utan bensintillsats. Även i det landets varma klimat går det inte att kallstarta på sådant bränsle utan alla bilar har en liten startbensintank.
Pga vattenhalten så är problemen med korrosion och sådant mycket större än på svensk E85.

Det är dock svårt att i egen småskalig produktion konkurrera med gällande marknadspris för E85, om man räknar in alla kostnader för produktionen (råvaror, energiåtgång, eget arbete, ränta och amortering på utrustning osv).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hembränt Etanol
InläggPostat: lör 12-03-31 03:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack för tipset :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hembränt Etanol
InläggPostat: lör 12-03-31 09:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men bortsett från kostnader hög liter förbrukning och möjligen extra slitage bränslepump så går det troligtvis utmärkt att köra på 80-90% när motorn är varm nog eller starta på bensin. Jag har kört på koncentrerat spolarvätska näg jag hade soppatorsk och det gick jättebra. Vatten i bränsle kan öka motorns verkningsgrad lite men det är inget bränsle och innehåller ingen energi.

Energi-innehållet i 95 oktan är redan 40% högre än i E85 och 70-90% högre än 80-90% etanol. Med 80-90% ethanol borde förbrukningen teoretiskt öka med 21-36% utöver vanliga sommar E85 förbrukning. Så även om verkningsgraden skulle öka blir det en rejäl merförbrukning jmfd E85 som man får med i beräkningen.

Om den inte går som taxi t ex uppstår nog mest slitage / korrosion över bilens livslängd när billen står stilla pga vattenhaltig etanol. Om man t ex hade dubla bränsletankar och körde alltid lite på bensin eller e85 precis innan man stänger av billen så att det är i systemet när bilen står och färdig användas vid nästa kallstart så borde det funka rätt bra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hembränt Etanol
InläggPostat: lör 12-03-31 12:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På YouTube kan man hitta filmer om det mesta. Även hemtillverkad etanol. Dock inte i Sverige. I USA tycks det vara ”naturligare” att tillverka det själv, utan att det är så kallad ”Moonshine Ethanol”. Här är några filmexempel:
http://www.youtube.com/watch?v=pF3PP8vI_F4
http://www.youtube.com/watch?v=rmFwSogN ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=aK1DWv15 ... re=related
Det finns många fler filmer för den som vill se mer, men som sagt här i Sverige vore det otänkbart. I mitt tidigare jobb var jag inblandad i hanteringen av 99,98% etanol. Det var en hemsk byråkrati varje gång det skulle fyllas på i förrådet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011