Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-04-18 18:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Funderar på att sätta en jordfelsbrytare på vår andra elcentral / proppskåp (3 x 9 proppar).

Den matas med en fyra-tråds (tre-fas) kabel och det enklaste är väl att montera en 3-fas jordfelsbrytare.

Men jag undrar om det även är möjligt/tillåtet att använda tre stycken enfas JFB (dvs en JFB per fas) i stället för en trefas JFB? Jag antar att man isf även ska montera tre separata noll skenor i proppskåpet, en per fas/JFB? Då skulle inte "allt" bli mörkt om en JFB slår ut.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-19 10:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Teoretiskt sett är det möjligt att använda tre enfas jordfelsbrytare (och tre nollskenor), men bara under förutsättning att man bara har enfasiga laster som kopplas in mellan fas och nolla. I så fall får man helt och hållet avstå från att koppla in trefaslaster eller 400 V-utrustning som ska kopplas mellan två faser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-19 11:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack! Jag hade inte tänkt på att man då inte kan ha 3 fas laster, jag har ett trefasuttag i garaget som jag vill kunna använda som 400V uttag till en elsvets.

Då får jag kanske stå ut med risken av att få en blackout om det blir jordfel nånstans, värst är det om det skulle inträffas när jag är bortrest, helst skulle jag bara ha JFB när det är folk hemma ...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-20 08:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är ju att dela upp elcentralen i två sektioner som man matar via var sin trefasig jordfelsbrytare. Eller också kan man undanta den ena sektionen helt och hållet.
Det går såklart också att använda s k personskyddsautomater (enfasig JFB + automatsäkring i en enhet) till grupper som man vill undanta från den allmänna jordfelsbrytaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-20 14:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det blir nu redan två centraler med var sin JFB.

Frys och servarna vill jag inte ska riskera fler strömavbrott, så jag skulle kunna köra de utanför men å andra sidan vill man helst ha så bra (brand)skydd som möjligt. En JFB per säkring /personskyddsautomater vore därför en bra lösning men det blir väldigt dyrt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-20 18:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En möjlighet är ju att dela upp centralen i två grupper, lägg frys och servrar på den ena och allt annat på den andra. För frys- och server-gruppen, där man inte behöver ta hänsyn till personskydd utan bara till brandskydd, så finns det ju okänsliga JFB som inte löser ut förrän vid 300 mA.

Ett annat alternativ är ju att man lägger den belastning som innebär stor jordfelsrisk (garage, utomhusuttag och sånt) på en egen jordfelsbrytare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011