Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-12-16 19:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mypots eller loudpots
InläggPostat: sön 12-05-06 10:52 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jag gjorde ett par portabla högtalere av ett par överblivna 4” bilhögtalare en gammal booster och ett par stora syltburkar i plast. De låter förvånansvärd bra, inte alls burkiga ;-) Sladden kan man lätt knuffa in i burkerna. Man skulle öven kunna ha batterihållare i burken så slipper man ha ett löst batteri till boostern.

Har svårt att bestämma mig om de ska heta eller loudpots?
Bilaga:
mypots_small.jpg
mypots_small.jpg [ 52.54 KiB | Visad 1824 gånger ]

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik: Re: Mypots eller loudpots
InläggPostat: sön 12-05-06 20:39 

Jag vet att det låter ganska bra, jag och polaren gjorde precis likadant -87 eller -88, i samband med att han skulle skjutsa oss till flyget när vi skulle åka till Val d'Isere. Vi lånade min brorsas folka-buss, och vi ville ha lite drag i bussen när vi åkte på kvällen.

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85

InläggPostat: mån 12-05-07 06:50 

Nice, Jag gjorde under studenttiden en liknande lösning med ett lackat gjutrör med en skiljevägg i mitten. Monterades på en LK35:a från ÖoB tillsammans med ett gelbatteri och ett litet slutsteg. Backblastern var född...

InläggPostat: mån 12-05-07 15:02 
Användarvisningsbild

Rör-konstruktionen är stabil och väldigt tålig emot tryckförändringar jämfört med plana ytor. Svagheten i ett par småhinkar som dessa är botten: kan man fixera den genom att limma fast en rund spånskiva eller plywoodskiva som täcker botten kan man vinna lite ljud (och kvalitet). Steg två är att klä väggen (och botten om det inte finns någon skiva där) med bitumen/isobutyl.

Om man vill poppa längre så kan man ta en titt på klass-D förstärkare:
Vanliga klass-B (eller AB) har låg verkningsgrad, och speciellt på låg- och mellanvolym kan man få ut flera gånger speltiden med en klass-D om man driver dem med batteri.
Eftersom verkningsgraden är högre blir urladdningsströmmen från batteriet lägre, vilket även ger batteriet bättre verkningsgrad.

Bild
från: http://sound.westhost.com/articles/pwm.htm

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

InläggPostat: mån 12-05-07 16:13 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Kul att se att det finns flera som expirimenterat. Gjutrör var också en bra ide som ljudrör :-)

Jag inbildar mig att hinkens små koniska form är akustiskt lite bättre än ett rakt rör. Det stämmer otten är svagheten även fast den är lite kraftigare än väggen, om de står med botten ner och man spelar högt börjar de flytta omkring. Bra tips en bottenskiva av spånplatta eller MDF skulle vara lätt att skruva dit. Jag tänkte att man skulle kunna göra de mera massiva om man sköt ihopp två hinkar och gjuter något (finbetong?) mellan, men det skulle inte göra de så portabla.

Ja just ja klass D förstärkare vore en bra idé, här http://www.dealextreme.com/p/fiio-a1-hi ... 465?item=5 hittar jag t ex en 2x14W men det är lite oklart om det är RMS eller max . Om man tittar på DC pluggen verkar den lite klen.

/Aryan

InläggPostat: tis 12-05-08 01:44 
Användarvisningsbild

aryan skrev:
Ja just ja klass D förstärkare vore en bra idé, här http://www.dealextreme.com/p/fiio-a1-hi ... 465?item=5 hittar jag t ex en 2x14W men det är lite oklart om det är RMS eller max . Om man tittar på DC pluggen verkar den lite klen.

Det är ju det som är lite extra kul i sammanhanget: en liten DC-plugg på bara 3,5A är tillräckligt, speciellt om 2x14W är max och inte RMS. RMS-effekten borde i så fall landa runt 8-10W per kanal. Det är väl kanske i klenaste laget som förstärkare till ett par 4", men jag har inte testat. Det finns en annan förstärkare som heter T-Amp också men det sitter nog samma förstärkarchip från Tripath i båda.
Förresten, både den du hittade, och T-Amp vill driva mot 8ohm eller mer och högtalarna från bilen är säkert 4 ohm eller kanske till och med 3 ohm.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

InläggPostat: tis 12-05-08 08:10 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Ja högtalarna är faktist bara 3 Ohm! Klarar dessa D-klass förstärkare inte 3-4Ohm?

en sån då : http://www.ebay.com/itm/New-TDA8920-CLA ... 525wt_1271

Om man skulle fixa r en lite högre symetriskt spänning t ex 2x 12st AA NiMh batterier eller (troligtvis billigare) 2x Lipo eller NiMh batterier på 12-18V till skruvdragare?

Beroende på batteriets spänning och kapacitet borde man kunna få ut en stund mer än 30 RMS med denna, troligtvis mer än vad högtalarna tål!

/Aryan

InläggPostat: tis 12-05-08 09:59 
Forummoderator

Tänk på att högtalarens impedans, som man brukar ange vid 1 kHz, alltid är något (10-40 %) högre än likströmsresistansen.

En nackdel med klass D-förstärkare är att tomgångsströmförbrukningen ofta är högre än för en vanlig klass B. Det gör att klass D-förstärkaren kommer mest till sin rätt på ställen där man vill undvika höga toppströmmar och värmeutveckling vid hög volym. Ett bra exempel är ljudslutsteget i de sista generationerna tjock-tv, tack vare att skillnaden mellan tomgångs- och toppströmförbrukning är lägre på klass D så var det mindre risk att plötsliga transienter i ljudet skulle påverka andra matningsspänningar från nätdelen vilket skulle kunna visa sig som bildstörningar.
Ofta kan man få ner tomgångsförbrukningen genom en spole med bra högfrekvensegenskaper, eventuellt också en parallellresonanskrets avstämd till switchfrekvensen, mellan slutsteg och högtalare. Råd om detta brukar finnas i datablad eller applikationsnoter för den klass D-krets man tänker använda.

En annan nackdel med klass D är att de ofta sprider kraftiga radiostörningar omkring sig om man inte kostar på en hel del (dyr) filtrering mellan slutsteget och högtalaren. Det problemet är naturligtvis mindre i en kompakt apparat där högtalare och slutsteg sitter alldeles intill varandra, än om det är flera meter kabel emellan som kan fungera som antenn.

Jag har varit med om ett fall där en apparat skulle förses med en klass D högtalarförstärkare, Texas Instruments TPA3001D1. Men trots flera månaders labbande fick man den aldrig att fungera bra, dels var radiostörningsproblemen för stora och gick inte att lösa utan komplicerade och dyra filter, och dels hade den en märklig tendens till någonting liknande övergångsdistorsion. Det gick inte att få någon vettig hjälp av tillverkarens applikationsingenjörer, de hade inte mer tips att komma med än vad vem som helst kunde läsa sig till ur databladet. Så det blev en gammal hederlig klass B istället i det projektet. Philips TDA1519C.

InläggPostat: tis 12-05-08 13:41 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Impedansen 3 Ohm är fabriksangivelsen, jag ha inte mätt dem :-)

Hmm om class D har hög tomgångsförbrukning är det inte bra bra, men det borde väl inte överstiga ett par watt?

Radiostörning är som du skriver inget större problem om förstärkaren sitter i högtalarna, allternativt så kanske det gick att använda twisted pair (och tom avskärmad) ethernetkabel som högtalarsladd ?

InläggPostat: tis 12-05-08 22:45 
Forummoderator

Jag kan tänka mig att om en klass B-förstärkare normalt har en tomgångsförbrukning på ungefär 1-2 % av förstärkarens märkeffekt så kanske den ligger på typiskt 5-10 % för en klass D där man inte verkligen har ansträngt sig för att minska den.

Tvinnad kabel kan möjligen hjälpa om störningen sänds ut perfekt balanserat på kabeln, men tyvärr är det nog ganska sällan så i verkligheten.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme