Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 02:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-05-23 08:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Många laddningsbara borrmaskiner och äldre laddningsbara batterier av NickelCadnium typ. När de inte används regelbundet dörr dessa batterierna ofta i förtid och vill de inte längre ta emot någon laddning. Jag tror att de flesta då tänker som jag, att batterierna är slut och ska lämnas till återvinning men nu har jag upptäckt att det inte alls behöver vara så! Se
http://www.instructables.com/id/Revive- ... -a-Welder/ och
http://www.instructables.com/id/Bring-D ... k-To-Life/

Ni-Cad-batterier dör ofta i förtid pga svavel kristaller, dessa bildas vid polerna och börja växar tills de kortslutar cellen och de inte längre kan laddas. Kristallernas tillväxt påskyndas när cellen ligger oanvända under en lång tid, vid överladdning och upprepade återuppladdning innan de är tomma (som man ofta gör med laddningsbara maskiner), hög temperatur osv.

Lösningen på problemet är löjligt enkelt: man utsätter batterier/cellern under mycket kort tid för strömstötar som bränner bort kristallerna i cellen och sedan är de inte längre kortslutna och går att ladda och använda som vanligt igen! Jag har nu testa med fyra döda batteripack (som jag hade sparat för att byta celler i) och defibrillerat de med 10-30A strömstöter från min svets (det räcker nog med 10A) och alla fyra fungerar helt normalt igen!

Jag vet inte hur länge detta fungerar. Engelska Wikipedia säger att problemet lär återkomma http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel–cadmium_battery#Memory_and_lazy_battery_effects. Här http://www.camlight.com/techinfo/techtips.html skriver man att det bara är en tilfällig lösning, men det kan ju bero på att de hellre säljer nya batterier. Å andra sidan har man inget att förlora och det är väl bara att upprepa vid behov, det tar ju ingen tid alls.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-23 11:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det där ska jag prova. Jag har en gammal Panasonic som jag köpte ca -90, de första batterierna höll i ca 15 år, för ett antal år sedan köpte jag två st nya. De nya har lite högre kapacitet, för de tar 20 min att ladda, de gamla tog 15 min att ladda. Men det ena är slut nu, så det vore kul att få igång det.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-23 11:15 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Intressant, nån som har någon idé hur man kan gå till väga utan svets, AC är väl ingen höjdare att smacka på med...

Ähhh... jag tog mig "besväret" att faktiskt klicka och läsa länkarna å där fanns tips om att använda kondensatorer eller ett bilbatteri (såklart)...

När jag kommer hem ska jag leka Frankenstein!

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-23 12:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om NiCd paketets nominella spänning är 12V eller mindre så kan jag tänka mig att det går lika bra med en enkel ”ointelligent” bilbatteriladdare. Om det enkelt att öppna paketet borde man även kunna ”behandla" cellerna var för sig, det kanske är bättre om bara en del av cellerna är döda så att man inte (över)belastar de friska cellerna i onödan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-23 18:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man har ett batteripaket där bara en del av cellerna är kortslutna, så bör man se till att de friska cellerna är i stort sett urladdade innan man börjar försöka få bort kortslutningarna.

Jag brukar (kortvarigt) ladda batteripaketen med högre ström än normalt från ett labbnätaggregat med strömbegränsning, tills man ser att spänningen har stigit så pass att uppenbarligen alla celler är igång. Om inte det hjälper så kan man ta en stor elektrolytkondensator (t ex 4700 uF 40 V), parallellkoppla den med nätaggregatet och ställa in det på 30 V. Sen laddar man ur kondensatorn via batteripaketet.

När man har fått bort kortslutningarna bör man OMEDELBART sätta batteripaketet på laddning med normal laddström, om det får ligga några minuter innan laddning är det stor risk att några celler hinner få kortslutning igen.
Man får räkna med att en cell som en gång har haft kortslutning, sedan har högre självurladdning än vanligt, i synnerhet i värme. Det är också risk att den förr eller senare får kortslutning igen.

Ett gammalt batteripaket bör inte laddas med "ointelligenta" snabbladdare som riskerar att överladda batteriet (de känns igen på att batteriet blir varmt mot slutet av laddningen). Om man har möjlighet så är det bättre att ladda med låg ström (t ex C/10) och avbryta laddningen när värmeutveckling börjar märkas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011