Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Enkelt åskskydd?
InläggPostat: lör 12-10-06 10:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Nu har jag byggt en liten burk innehållande ett relä som bryter ingående telefonledning när jag slår av modemet. Hoppas det sk få nuvarande modem att hålla längre än 3 månader som det senaste levde.

Skyddar ju inget under drift, men då är jag hemma och kan stänga av om åskan är i antågande.

Knappt 80 pix på elfa. Klart billigare en ett fullskaligt ADSL skydd för minst 1000 :-

Hoppas inte överspänningen blir så stor att gnistan tar sig över det ca 1-2 mm stora gapet i relät.

edit: Tumregel "1kV hoppar 1mm"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkelt åskskydd?
InläggPostat: lör 12-10-06 12:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Är det inte en varistor som man har när man inte vill ha skador på grund av överspänningar?
Måttliga överspänningar klarar en varistor men blixtnedslag som går flera kilometer genom lufthavet blir nog svårare att stoppa med ett relä.
https://www.google.se/search?q=varistor ... ent=safari


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkelt åskskydd?
InläggPostat: lör 12-10-06 12:38 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
jodå, men det funkar inte (?) ihop med adsl. Alla billiga skydd på CO och dylikt har varistor, och funkar inte med adsl.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkelt åskskydd?
InläggPostat: lör 12-10-06 14:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Om du kopplar reläet så att ADSL-modemets ledningar kopplas ner till jord när du bryter anslutningen, så ger du ett extra skydd till modemet.

Om en spänningspuls frän telenätet skulle vara tillräckligt högt för att slå över gapet i reläet, så kommer det överslaget att kopplas rätt ner i jord istället för att fortsätta in i ADSL-modemet.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkelt åskskydd?
InläggPostat: lör 12-10-06 17:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
jag tänkte på det innan jag monterade men då ville jag jorda ingången. då antar jag att jag slår ut all telefoni om jag inte surfar. Synd att jag inte tänkte på att jorda utgången i viloläge.
Jag lödar inte om det hela igen, men tanken är väldigt bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkelt åskskydd?
InläggPostat: lör 12-10-06 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett bra "grovskydd" är ett trepoligt gasurladdningsrör, t ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19488 . Dra inkommande telefonledning till huset förbi elcentral, mätarskåp eller liknande, montera gasurladdningsröret där och jorda mittstiftet med så kort ledning som möjligt till centralens jordskena.

Som finskydd närmast före modemet kan man använda en s k trisil, t ex http://se.farnell.com/stmicroelectronic ... =lookahead . Om man har åtminstone några meter telefonledning mellan grov- och finskydd så kan man koppla in finskyddet direkt, annars kan det vara lämpligt att lägga motstånd i serie med ledningen före finskyddet, t ex 10 ohm 5 W i vardera ledaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011