Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 02:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-12-15 23:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hej!
Jag har en del applikationer som kräver WinXP, och avser därför att ominstallera en Sony Vaio VPCEB2S1E laptop som är installerad med Windows 7. Dessa applikationer fungerar inte heller om man kör Win7 i XP-mode eller något sådant. Det måste helt enkelt vara en riktig Win XP installation.
När jag drar igång den bootbara WinXP installations CD'n så börjar den kopiera installationsfiler, men vid en viss punkt (samma varje gång) så får jag blåskärm.
Jag har läst tips om att man skall ändra SATA configurationen från AHCI till ATA, problemet är att jag inte har denna optionen i BIOS.
Någon som har andra tips hur man gör eller vad blåskärmen beror på ?
Denna modell av laptop fanns även med WinXP så hårdvaran "borde" inte vara nåt problem.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-15 23:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
VIlken version av XP är det du försöker lägga in? Den första saknar SATA-stöd så krävs att SP2 eller 3 är pålagt har jag för mig.. Var ett tag sen man höll på med XP, eller för all del ens Windows nu.

Linux (Mint, Ubuntu o.s.v..) + Wine eller CrossOver för att kunna köra programmet, eller i värsta fall installera XP i Virtualbox... Det är ju en lösning annars.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-16 10:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det ska vara Win XP pro SP3, men servicepack delen installeras väl inte förrän efteråt.
Hur funkar Virtualbox ?

Jag hittade precis lite info, på Sony's egna hemsida faktiskt, om man har en USB-floppy drive så kan man lägga drivrutin för SATA-stöd på en floppy så kommer XP använda denna under installationen. Det kan ju vara en idé att prova.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-16 10:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag har en dell D520 som måste ha pci.sys från SP2 för att undgå blåskärm, jag installerade Ms-dos 7.1 med stöd för Fat32 först,sedan dos installerade jag WinXP genom att köra winnt.exe som finns i i386 katalogen, jag packade upp pci.sys från SP2
och kopierade över den i dosläge sedan uppgradering till SP2 och SP3

eller så får man göra en bootbar XP installationsskiva med SP2 och SP3 filerna uppackade ocö överkopierade i i386 katalogen

SP2 och SP3 packar man upp genom att högerlickar och välj "unpack to" om winzip finns intallerat
varje enskild SP2 SP3 fil kan packas up med winzip

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-22 20:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
i I386 mappen finns en zippad mapp som heter SP3, men jag hittar ingen SP2. Innehåller SP3 även SP2 filerna kanske ?
Jag hittade en PCI.sys fil i I386, samt en i SP3 mappen. Är det bara att zippa upp filerna i SP3 och kopiera in i I386?
Det finns nåt som heter Nlite, där man kan kopiera installations-CD'n och samtidigt förändra innehållet innan man bränner ut en ny. Kan det vara en lösning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-12-24 12:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det löste sig till slut. Lyckades skapa in WinXP installations CD med hjälp av nLite där jag kunde lägga till SP3 och drivrutiner för hårddisken. Så nu funkar allt som det ska!

Önskar alla en GOD JUL & GOTT NYTT ÅR


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011