Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-06-24 12:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-12-20 00:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Tror du inte att det är så dom gör när man använder bilens generator för att svetsa, man ger generatorn en högre magneteseringsspänning med ett 24-30 volts laddningsrelä så att generatorn förvandlas till en generator med en högre utspänning så att man kan svetsa med hjälp av generatorn.
http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... atgmg.html


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-12-20 01:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
Jo det tror jag också, se t ex denna beskrivning http://www.parksoffroad.com/miscinstall ... bimain.htm

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-12-20 11:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Jo det tror jag också, se t ex denna beskrivning http://www.parksoffroad.com/miscinstall ... bimain.htm

Fast även svetsjobben blir enklare med Priusen där man helt enkelt kopplar sin MIG/MAG svets direkt till det stora batteriet, om man äger en Prius .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-12-20 11:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
Jag kan vänta med svetsjobb tills elen kommer tillbaka :)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-22 23:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
Har nu testat med en Bosch/Volvo 12V 80A generator från en Volvo 240. Jag hade även en liknande 24V generator och laddreläet i denna passade rakt av i 12V generatorn och det funkade hur bra som helst att få ut 24V (28,2V).

Kopplat till snöslungans 3,7 kW motor vid ca 3000 varv med 1:1 remdrift får jag ut ca 60A 28V! Tom enklare svetsning borde alltså kunna funka ;-)

Vid lägre varvtal sjunkar effekten (spänningen eller strömmen). Om man skulle ändra varvtalsbegränsaren så att motorn varvar mera (och ger mer effekt) kan man troligtvis få mer ur generatorn men verkningsgraden blir nog ännu sämre då.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-24 13:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
Hittade en artikel som bekräftar mina mätningar: http://www.rle.mit.edu/per/ConferencePa ... 00p583.pdf
Den 14V generator som de testat ger vid 3000 generatorvarv nära optimal max effekt och verkningsgrad vid 28V enl fig 4 och 5.

12V bilgeneratorer verkar optimerade för att de kan ge så mycket ström som möjligt vid ca 15V och tomgång vilket motsvarar 1800 generatorvarv pm och ca 63% av max strömmen som generatorn kan ge vid 6000 generator varv och 15V enligt fig 4

Om man ökar spänningen till 30V kan den ge ca 1,6 ggr mera effekt vid till 3000 varv än vid 15V. Vid 6000 generatorvarv och 60V ökar effekten med ca 2,6 ggr mer än (uppgiven max) effekt vid 15V.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-11-15 14:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Om man ökar varvtalet så skulle det i och för sig kunna gå, men det blir förstås onödigt stora järnförluster på det sättet. Dioderna i en någotsånär modern bilgenerator brukar tåla uppåt 100 V, med tanke på spänningsspikar som uppstår t ex vid glapp i batterikablar (load dump).


Tror du att dioderna i en 24V bil-alternator isf klarar 200V?

Skulle vara intressant att se specifikationer på de dioder som är vanliga i bilgenerator.

En del moderna universella apparater för nätström 120/230AC som är det t ex står 90-240V AC på kan man även köra på DC 130-340V.

Här http://www.otherpower.com/images/scimag ... ecrets.pdf beskrivs att 120V vid tillräckligt höga varv inte skulle vara nått problem, men om man då samtidigt ska ta ut mycket mera effekt än vad bilgeneratorn är tänkt för (vilket ju bli möjligt då) skrivs att V-remen skulle kunna gå av och att man bör använda kedja i stället. Jag förstår att remmen skulle få ökad slitage/värme med högre varvtal men dragkraften i remmen borde väll inte öka eftersom effekthöjningen ju bara beror på högre varvtal?

torbjorn skrev:
En bättre lösning skulle kunna vara att göra en spänningsdubblare - en trefasbrygga kopplad i serie med B+ från generatorn och de tre växelströmsanslutningarna kopplade via kondensatorer till generatorns fasuttag. Då vinner man också att det går att ta ut 12 och 24 V samtidigt, och man behöver inte röra spänningsregulatorn.


Ja låter också som en intressant ide. Menar du som jag ritad nedan?

Bilaga:
alternator-spänningsdubblare.png
alternator-spänningsdubblare.png [ 3.37 KiB | Visad 2324 gånger ]


Då slipper man även öka varvtalet för att komma upp i dubbla spänningen. Men det skulle nog krävas rätt så stora kondensatorer om man vill ta ur större strömmar?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-11-15 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4546
Ort: Sundsvall
Nästan så. Minus på den högra likriktarbryggan ska kopplas ihop med +12V på den vänstra.
Man får väl slå sig ner och räkna på vad som kan bli rimlig kapacitans, ju högre frekvens (varvtal) desto lägre kapacitans behöver man ju. När det nu blir frågan om relativt höga strömmar och kondensatorer så får man såklart också ägna förlustfaktor (ESR) och rippelströmtålighet en tanke.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-11-16 12:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7089
Ort: Älvsjö
Jo men skulle inte högre diodbryggan redan dubbla utspänningen genom kondensatorena, jmfd vänster 12V diodbryggan?

Vad gäller dioderna i generatorer så har de väll oftast DO-208 eller DO-21 hölje och det verkar vara som att de oftast tål 200-600V. Om de tål 600V borde man inte behöva vara så orolig att de inte ska klara 10x högre spänning än 14 eller 28V.

Hittade förresten ett intressant dokument om (24v) laddningsystem i engelska militärfordon med och utan dubbla batterier för radio sändmottagare här https://lrch.nl/sites/default/files/allchargedup_0.pdf Vissa hade även en 210V (208V) AC 400Hz trefasutgång för elverktyg genom en 115/208V trefas-transformator som är ansluten till alternatorns växelström:

Citat:
Data for Alternator, No.1, Mk 1
Rotax Code number BA 2803
FVRDE number FV342586
Note rpm quoted is alternator speed not engine speed.
DC Output (from rectifier unit) 28.5 volts at 100 amps over range 1,800-12,000 rpm
AC Output (3-phase) 208 volts 400 Hz. 12 kVA at 8,000 rpm


Det visar att denna 28,5V 100 A alternator (2,85 kVA) klarar av att att producera 115V 11.7 kVA vid högre varvtal och alltså har en minst lika hög utström (100A)!

Citat:
Power Tools, Transformer, No.2, Mk 1
The power tools transformer provides two three-phase outputs for power tools in addition a further supply for battery charging. It is used in installations with one or two alternators.

Power tools require three-phase 208 volts at 400 Hz, this is provided by the power tools transformer stepping up the 115 volt output from the alternator. In order to provide this output the alternator must be run at 8,000 rpm, not only so that the power tools revolve at the correct speed but also as transformers are designed for a given frequency any deviations from this will cause inefficiency and heat generation. The main output transformer consists of three auto-connected windings in a star configuration and will deliver 11.7 kVA.

There is a second output winding arranged as a delta. This provides two outputs:
1. Three-phase 8.3 kVA, 208 volts at 400 Hz.
2. Three-phase 25 volts to the rectifier unit, when rectified this translates to 28.5 volts DC at 100 amps.

There is a third output consisting of two small toroidal windings in an open star configuration. The output of this is rectified by six diodes and is adjusted by a variable resistor to provide a 28.5 volt DC reference voltage. The reference voltage is needed for the control panel when the output voltage is 208 volts AC three-phase.

There are three configurations of output depending how plugs are connected:
1. 200 amp 28.5 volts DC. Normal usage with both alternators. Transformer not connected.
2. 12 kVA 208 AC and 100 amps 28.5 volts DC. Using both alternators. Transformer connected.
3. 8 kVA 208 AC and 100 amps 28.5 volts DC. Using only one alternator. Transformer connected.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-12-08 21:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1086
Ort: Närke
aryan skrev:
Då slipper man även öka varvtalet för att komma upp i dubbla spänningen. Men det skulle nog krävas rätt så stora kondensatorer om man vill ta ur större strömmar?

Kondensatorer som klarar rippelströmmar på 60+ Ampere kostar över 500kr styck på Elfa, och det finns ganska begränsat antal kapacitanser att välja mellan.
Jag tror att det blir en ganska opraktisk lösning.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011