Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-12-30 15:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
I batteripacken i bärbara datorer sitter ofta Li-Ion-batterier på 3,7 volt. Är man lite händig kan man köpa såna batterier, exempelvis "18650" batterier som är vanliga i dessa batteripack.
Nu har jag ett batteri på 2000mAh, men det finns 18650 batterier på 4000mAh numera.. om jag sätter i dessa istället, finns det nån risk att något skadas? ökar laddströmmen så att det kanske blir för mycket för något i datorn/laddaren?

Datorn känner dessutom på något sätt till att det sitter ett batteri på 2000mAh i datorn, det måste vara nån grej i batteriet som talar om detta för datorn. Om jag då byter celler så tror väl datorn fortfarande att det är 2000mAh, kommer då batteriet att laddas upp helt?
Någon som provat?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-30 16:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Här förklaras att man inte bör byta ut batterierna mot batterier med lägre capacitet, utan batterierna skall ha samma capacitet eller högre skriver författaren.
http://www.summet.com/blog/2007/02/17/l ... ry-refill/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-30 22:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I en apple macbook håller batteriövervakningselektroniken själv reda på cellerna (kvarvarande) kapacitet, man kan även se det i med mjukvara.

Bild

Ibland händer det att den tappar bort sig lite så att den tror att batteriet är tomt när det finns laddning kvar eller -värre- det omvända så att den inte varnar och sparar allt innan batteriet är tomt. Det kan hända om man inte har laddad upp och laddad ur batteriet helt på länge, lösningen är då att ladda upp batteriet till 100% och ladda ur det helt så att styrkretsen lär sg igen hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet.

Jag tror därfär att man utan vidare skulle kunna sätta in celler med annan kapacitet för battereriövervakningskretsen lär sig ju hela tiden hur mkt kapacitet cellerna har. Men det kanske finns en gräns i hur mkt mer kapacitet de kan lära sig och jag vet inte om din dators batterikretser är lika självlärande.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-01 11:58 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ok, tackar för svaren!
Jag lyckades få isär batteripacken, den va inte limmad, men det var fullt med små plasthackar längs kanterna och det var inte meningen att man skulle lyckas få isär den så det krävdes en del våld.
Det va ganska trångt där inne, förutom att det var tom plats för 2 celler till...
( Det här batteriet finns i 2 utföranden, 4 och 6 celler, 4 celler har 14,4 volt och 6 celler har 10,8 volt, (3par i serie) enligt vissa säljare på ebay ska båda batterierna passa till min dator, den ska tydligen klara av både 10,8 och 14,4 v, vilket jag tycker låter lite skumt, och detta kunde inte ens toshibas kundtjänst svara på om det ligger till på det viset. Nån som vet?)

Frågan är om man lyckas löda på en sladd på batteriets poler utan att förstöra batteriet, har hör att det är stor risk att man förstör batteriet om man löder för länge. 18650-batteri med lödöron verkar va lite svårt att hitta, och har säkeert isåfall ett ointressant pris. Att bara trycka fast anslutning med typ en fjäder som i en batterihållare kanske inte är tillräckligt tillförlitligt i ett sånt här fall?

Kanske blir till att köpa ett nytt datorbatteri på ebay istället, men hade ju varit roligt med lite längre battertid.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-01 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns lite protester mot tillverkarnas attityder med batteripackar:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 580876.ece
Man tillverkar batteripackarna medvetet så att det inte skall gå att byta cellerna. Nu kanske Henrik Jansson har lyckats med detta ändå och ”lurat” fabrikanten? Gratulerar i så fall.
För oss som inte har Apple-datorer finns det batteriövervakningsprogram som gratis nerladdning:
http://www.nirsoft.net/utils/battery_in ... _view.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-02 09:51 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
man pratar nog om produkter med integrerade celler, där tillverkarna avsiktligt ser till att det blir så dyrt att byta celler att värdet på hela prylen
blir lägre än priset för att bytet.....
kan inte se att det gäller batteripackar....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011