Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-10-23 14:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-08-11 17:32 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 573
Ort: Dalsland
Om syftet med en förbränninsmotor vore att få ut största möjliga mängd kväveoxider, hur mycket skulle man kunna få ut då? Mätt i gram/kwh eller nåt annat lämpligt.
Och hur skulle motorn vara konstruerad? Och hur skulle det påverka verkningsgraden?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-12 09:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Henrik Jansson skrev:
Om syftet med en förbränninsmotor vore att få ut största möjliga mängd kväveoxider, hur mycket skulle man kunna få ut då? Mätt i gram/kwh eller nåt annat lämpligt.
Och hur skulle motorn vara konstruerad? Och hur skulle det påverka verkningsgraden?


Här står det lite mera om NOx http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Citat:
Kväveoxider
Ungefär 80% av luften vi andas består av kväve (N), övriga ca 20% är syre. En förbränningsmotor förbrukar syrgas (O2) när den går och släpper ut kvävetsom avgaser. Kväveoxider (NOx) bildas när förbränningstemperaturen överstiger 1370°C.


Ju högre temperatur i förbränningsrummet ju mera NOx som bildas, speciellt vid magerblandning (syreöverskott). Het motor med hög kompression, under fullast, utan katalysator, med något mager blandning (men inte så låg att förbränningen går långsammare) borde ge högsta NOx utsläpp.

En ottomotor genom kompressionshöjning optimerat för motorgas (som inte kyler motorn och klarar hög kompressionstryck) borde ge höga förbrännings temperaturer och utan fungerande katalysator också NOx utsläpp.

En dieselmotor som går nära fullast borde också ge mycket höga NOx utsläpp pga höga kompressionen och förbränningsrumstemperatur.

En ottotmotor på bensin (utan etanol):
Citat:
Den stoichiometriska punkten är ett luft/bränsleförhållande på 14,7 till 1 (då förbränns bränsleblandningen mest effektivt).

MÄRK! Denna punkt kan variera något på grund av olikheter i bränslets sammansättning.

Stoichiometriska punkten:

• CO och O2 är lika vid denna punkt.
• HC- och CO-utsläpp är lägst och CO2 högst vid stoichiometriska punkten
(CO2 är en indikator på effektiv avgasförbränning).
NO har värde 1700 till 2500 ppm vid denna punkt (utan EGR-ventil).

NO har värde 500 till 1000 ppm vid denna punkt (med EGR-ventil).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011