Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 16-12-29 10:47 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hej!

Jag söker uppgifter om vilka av de oljor som uppfyller VW504 00 standarden (VAG LongLife) lämpar sig för användning vid högre halter av etanol (blandtankning/konvertering). En som jag har hittat är Shell Helix Ultra Professional 0W-30 AV-L, men finns det andra alternativ?

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-12-29 13:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns säkert ett flertal andra. Jag lät nyligen göra oljebyte (enligt serviceboken) på min Volvo V70 2.0F -08. Alltså en fabriksbyggd FFV. Då, liksom många tidigare oljebyten, har jag blivit fakturerad 4,3 liter "Mobil Super 3000". 412 kr + moms. Det framgår ingen spec på oljekvalitéten.

Jag hittar också en annan och lite äldre faktura i min "bilpärm" från en Volvoverkstad. "Mobil 1 0W-30 FE Formula-Bulk. (Mobil 143501)" 4,3 liter 826,68 kr inkl moms och miljöavgift på oljan.

Jag citerar alltså fakturorna rakt av här. Därför ser det lite olika ut på dom båda. Jag gissar att Mobilnumret inom parentes är något sorts detaljnummer? Jag kör alltid på E85.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-12-29 20:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Ska inte alla oljor klassade Api-SN klara etanoldrift upp till E85 ?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-01 10:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ja, jag undrar hur man ser skillnaden på om en olja är lämplig för etanol eller inte.
Har aldrig sett något om att det finns speciella sorter för E85.

Jag gjorde gjorde nyss byte och min bil ska ha 5W20. Fanns inte många sorter att välja på där jag beställde.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-01 23:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ja, jag har kollat upp i en rekommendationstabell på Mobil Oil (som var den aktuella oljan för mig) Dom skiljer på olja för CNG-fordon och bensinfordon, men inte på Flexi Fuel och bensinfordon. När man söker på olja till en E85-bil, så skall man alltså söka på bensin i väljarrutorna. I alla fall på Mobil Oil.

Och det låter ju också vettigt. FFV betyder ju en valfri blandning av bensin och etanol eller bara bensin, eller bara E85. Då skall man inte behöva byta olja om man behöver byta bränsle eller blandningsförhållande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-02 07:36 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
nyfiken skrev:
Då skall man inte behöva byta olja om man behöver byta bränsle eller blandningsförhållande.


Nej, det håller jag ju med om, jag förstår att det inte finns skild olja för enbart etanoldrift. Jag undrade främst ifall det bland oljorna för bensinbilar finns vissa som är mer lämpade för att användas vid högre andelar etanol i bränslet, jag har tycker mig ha förstått att etanolen i vissa sammanhang beter sig lite annorlunda än bensin

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-02 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har inte sett några exempel på motoroljor för 4-taktsmotorer där det avråds från att använda dem i etanolmotorer.
2-taktare är en annan femma.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011