http://www.autobloggreen.com/2008/06/21 ... p-by-2015/
Det här ska man åstadkomma genom elbilar, bränsleceller och förbränningsmotorer som går att köra på biobränslen:
Citat:
The German giant is working on a variety of technologies that will help provide crude oil free transport such as battery electrics, fuel cells and highly efficient internal combustion engines that can operate on biofuels. Mercedes has recently been letting European journalists sample some of these new powertrains at a test facility in Spain.
Vilket förstås kan innebära dieselmotorer också förutsatt att man tills dess kommit igång med tillverkningen av syntetdiesel.
Citat:
The F700 concept that debuted last fall in Frankfurt is powered by a turbocharged DiesOtto engine. The DiesOtto is Mercedes' branding for a combined HCCI and spark ignition engine that provides nearly the same efficiency as a diesel without the need for the expensive after-treatment systems. This and conventional diesel engines can run on biofuels and Mercedes hopes to launch the DiesOtto in production by 2010.
Dom vill ha den i produktion till 2010 vilket är tidigare än vad jag trodde. Men jag undrar vad dom har tänkt att den ska gå att köra på. E95 ?
F700 som dom nämner har väl tagits upp tidigare här men det tål att nämnas igen, den ska alltså dra 0.53l/mil (hybrid) blandad körning, på bensin. Säger vi +35% med E85 (som jag antar är det den är tänkt för, även om det inte är helt fossilfritt) skulle det alltså bli ~0.72l/mil. Och det med en motor på 238 hk.