Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-08-27 07:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Centern har presenterat ett nytt partimiljöprogram. Här föreslås bland annat att inga nya bilar som drivs av fossila bränslen får säljas efter 2015. 2030 ska 30 procent av bilarna drivas av förnybara bränslen och koldioxidutsläppen från ska ha minskat med 30 procent till 2020.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/070827-centern/index.xml

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 08:05 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jaaa, 2015 är tillräckligt långt bort för att de inte skall kunna hålas till svars för hur det går med visionerna.


Bilar med ENBART fossilbränslen avses alltså. Hur svårt är det att få bensin eller dieselbilen att gå på etanol respektive biodiesel? Det går ju att framställa syntetiska drivmedel som passar dagens bilar, tex FT-diesel, av biomassa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 18:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Det är ju ändock, om än litet, ett steg framåt att förbjuda bilar som inte kan gå på förnyelsebart bränsle ifrån fabrik. Nästa steg är att kräva att de också är effektiva på miljöbränslen, och inte bara till nöds kan köras på E85 et al.

Ju mer jag funderar runt etanol och andra förnyelsebara bränslen, ju mer skeptisk blir jag till att alla kommer använda dem. Jag tror stordelen av framtidens personbilar är elbilar i någon form. Plugin-hybrider, tex. Kritiken att batterierna är för dåliga, farliga eller vad 17 det nu är den här veckan håller inte. De finns och fungerar, det är bara att bygga bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 18:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
MagnusH skrev:
Jaaa, 2015 är tillräckligt långt bort för att de inte skall kunna hålas till svars för hur det går med visionerna.


Jag håller med om att 2015 är ganska fegt mål. 2010 vore bättre, då kan man säg att man verkligen gör något nu. Istället för alla dessa lama "vi ska setill att göra nåt serrö, men bara nån gång i framtiden".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vanskligt...!
InläggPostat: mån 07-08-27 21:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det är alltid vanskligt att skriva politiska visioner, inte minst inom drivmedelsområdet. Å ena sidan ska det vara så allmänt hållet att man inte låser upp sig vid något som kanske inom bara några år visar sig inte vara den bästa lösningen, å andra sidan måste det vara så pass specifiserat så att det inte uppfattas som att det på väldigt kort tid ska införas något som inte finns och skrivelsen uppfattas som science fiction.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
widmark skrev:
Det är ju ändock, om än litet, ett steg framåt att förbjuda bilar som inte kan gå på förnyelsebart bränsle ifrån fabrik. Nästa steg är att kräva att de också är effektiva på miljöbränslen, och inte bara till nöds kan köras på E85 et al.

Ju mer jag funderar runt etanol och andra förnyelsebara bränslen, ju mer skeptisk blir jag till att alla kommer använda dem. Jag tror stordelen av framtidens personbilar är elbilar i någon form. Plugin-hybrider, tex. Kritiken att batterierna är för dåliga, farliga eller vad 17 det nu är den här veckan håller inte. De finns och fungerar, det är bara att bygga bilar.


Nja, hur kommer det sig då att endast misslyckade elbilsprojekt har kommit än så länge?
Jag tror inte alls på elbilen!
El är en fantastisk energiform. Men det är i praktiken en färskvara, att försöka lagra den är att jobba emot naturlagarna.
Man har försökt med det i över 100 år med obegränsade resurser (ubåtarna!) och se hur det gick där!
Men det är inget problem, fonns det bara tillgång till ett billigt och miljövänligt kemiskt bräsnle så spelar några % lägre totalverkningsgrad liten roll.
Jag tror inte heller på bräsnleceller eftersom de tenderar att bli allt för komplicerade och på vägen närma sig verkningsgraden hos en optimerad alkoholdriven ottomotor med lite kluriga vvx för att återvinna avgasvärme och bromsenergi.
Men bränsecellsbilen har större potential än elbilen då den iaf inte jobbar emot naturlagarna..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 22:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Elbilar är inget "misslyckande" och de finns här idag. Anledningen till att man inte får köpa dem är att de stora biltillverkarna försöker med näbbar och klor motverka elbilar. De är helt enkelt stenhårt inne på att bränna olja till sista oljedroppen. E85 kan de gå med på, eftersom det är bensin i E85.

Och apropå att det inte finns batterier...
http://europe.theoildrum.com/node/2883

Citat:
The new battery chemistry uses Lithium, Iron and Phosphate and Oxygen (LiFePO4) as the cathode material. The Fe-P-O is far stronger than in the standard battery - they are also more structually stable (see here for further reading). The batteries go by several names depending on the company; Nano Phosphate, Lithium Iron Phosphate or Lithium Iron. I like the double meaning of LiFe myself (an acronym of the chemical name of Lithium and Iron). This Science News article proves that the technology has been around for over five years now.

The first one of the three companies I actually came across was Valence Technology and their patented "Saphion Lithium Iron" technology. The graph below is taken from their updated tests (which they kindly supplied me with). At 23oC (probably typical Northern Hemisphere temperatures) you can see the capacity is still around 97% after 600 charges and 95% after 1400 charge cycles.

The A123 Systems battery can charge to 90% capacity after approximately 2300 charges (86% after 3800) according to this graph.

These numbers are revolutionary. Even if your car has a small battery pack (plugin hybrid with 40 mile range) and you only drive it in town as an electric vehicle your battery is going to last 40x2300 miles (an amazing 86,000 miles on PHEV power alone) and the car will still go to 90% of the distance it could on a charge when new (36 miles instead of 40)! It seems the battery will outlast the life of the typical car on the road today. If your car is an electric car (with more batteries) and you can do 150 miles a charge it will be 90% as good-as-new after an astounding 345,000 miles! 2300 charges at one charge a day is also more than 6 years. The Phoenix SUT uses Altair Nano's battery and is expected to last 250,000 miles / 12+ years.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 23:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Sen är det skillnad på en ren elbil och en plugin-hybrid.

Tänk dig en bil som har en liten motor på kanske en liter. Den driver en generator och kan köras på optmilat varvtal för bästa bränsleekonomi. Den motorn kan naturligtvis med fördel köras på etanol. Med strömmen ifrån motorn kan man antingen ladda en batteripack eller driva elmotorerna man har i hjulen direkt. Då får man förutom batteripackens auktionsradie en mycket längre räckvidd. Dessutom får man en bränsleekonomi som inte är av denna världen. I artikeln jag länkade till ovan pratar man om 100 MPG, dvs ca 0,24 liter milen. Vore inte det trevligt så säg? Om batterierna håller i 12+ år är de inte direkt ett problem. En auktionsradie på 20-40 mil på bara batterier är inte heller direkt illa.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011