MagnusH skrev:
aryan skrev:
[
Ja det är en tydllig skillnad mellan bil och kollektivtrafik, det är många som kör bil för att det är roligt/bekvämt m.m. trots at det kostar rätt mkt i bränsle osv, få som åker kollktivt i onödan även om resan redan är betalt med månadskort.
Varför tror du det? Tycker du kollektivtrafiken är så sunkig så ingen vettig människa åker den om de inte absolut måste frivilligt?
Erfarenheterna från Kristinehamn var att bilismen inte märlbart påverkades, medan cyklister och gående bytte till buss.
Jag tror inte det, jag -vet- att ingen förutom uteliggare åker kollektivtraffik i onödan här. De flesta jag känner här har månadskort och inte åker de onödiga extra reser för det. Däremot skulle någon ibland kunna cykla eller gå mera om de fick betala per gång men då får man alltså bara sälja lösbiljetter och inte månadskort ÖHT.
MagnusH skrev:
Citat:
Jag vill alltså bara sänka priset på kollektivt resande (här) bl a på bekostnad av konsumption av fossilbränslen (här), det ger sannolikt en vinst för miljön men om det inte gör det får man väl omprova beslutet.
Kopplingen mellan minskad bilkörning och låga kollektivrafikpriser är mycket svag. Det finns många bättre sätt att minska bilismen, om det är det du vill.
Ja självklart vill/måste vi det! Framförallt från fossilbilarna, därför ska skatten på dessa bränslen samtidigt upp som kollektivtrafiken blir gratis, vad är dit bättre förslag? Förbjuda bensin och diesel? Jag är inte emot.
MagnusH skrev:
Citat:
MagnusH skrev:
Citat:
Själv jobbar jag hemma men skulle väldigt gärna betala merkostnader för SL genom kommunalskatten eftersom jag tror det blir mindre biltrafik då, sedan skulle jag också vilja att fossilbränsle skatterna (att minståndet lokalt) vore mycket högre.
I så fall föreslår jag att du betalar de merkostnaderna, förslagsvis genom att ge bort ett månadskort till någon du känner. Så får du
som du vill.
Det hjälper inte så mkt, jag får som jag vill om det blir så att alla i sthlm län får gratis kortet och alla i sthlms län får dela på kostnaderna, samt fossilbränsleskatterna i sthlm län höjs.
Ja, visst är det härligt att kunna bestämma vad andra skall betala för skatt! Det ger sådan känsla av makt...
Ja det är det vi har politiken för eller tror du allt löser sig i total liberalism/anarki?
MagnusH skrev:
Citat:
MagnusH skrev:
För du verlkar inte förstå att problemet med kollektivtrafiken utanför Stockholm är inte priset, utan avsaknaden. Gratis kollektovtrafik är bara till för de som har bra kollektivtrafik,
Precis, det är väl bra då? Lika lite som "våra" biltullar gör att man kör mindre bil i landsorten så påverkar gratis kollektivtrafik i Stockholm (som financieras av skattebetalerna i s f biljetintäkter i området) påverkar tillgången till kollektivtrafik någon annan stans.
Om det vore så väl. Tyvärr medför ökad trafik (bil + kolelktiv) som du propagerar för stora (STORA!) investineringar av statliga medel. Gratis kollektivtrafik öka den totala trafikmängden och det skulle i sin tur skulle öka kraven på statliga investeringar.
Den ökade traffiken är bara påståenden/antagenden som du inte kan bevisa på något sätt, jag tror inte på det, en stor del av stockholmerna åker redan "gratis" pga sitt abboneng, däremot vet man från tidiagare satsningar på nya väger/ringleder mm att det leder till fler bilar, alltså satsa hellre inte på det och använd peger för kollektivtraffiken.
MagnusH skrev:
Jag försöker förklara för dig varför det generellt är en dålig idé med gratis kollektovtrafik.
Dina argument håller dock inte riktigt ännu
MagnusH skrev:
Det finns även ställen i Sthockholms län som inte vinner något på det.
Undantag finns det alltid, men kollektivtrafiken i sthlms län är i allmänhet väldigt bra.
MagnusH skrev:
Citat:
MagnusH skrev:
vi andra riskerar att bli av med den genom att intäkterna försvinner...
Alltså inte gratis kollektivtrafik hos er då? Om det hindrar nedläggningar betvivlar jag, det är väl oftast bristande passagerarunderlag som gör att politiker lägger ner linjer ...
Nej, det är ekonomin, dvs underskottet för linjen. Själv skulle jag tycka en kraftig ökning av biljettpriset vore motiverat.
En skattefinansierad linje har aldrig underskott, ökning av biljetpriset har SJ försökt med under 80 talet, då blev ånga linjer olönsamma och kunde läggas ner och alla hoppade i bilen istället..
MagnusH skrev:
Aryan, nu när SL-kortet blev dyrare, ökade bilismen?
Jag har ingen statistik på det, så jag vet inte, vet du?
MagnusH skrev:
Sossarna i Gbg sänkte kraftigt biljettpriset, vi får väl se om det får någon effket på bilismen. Tror inte det.
Bra gjort av dem, i GBG är kollektivtrafiken ännu dyare än här!
/Aryan