Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 04:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 16:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Förresten, skulle de kunna sätta högre trängselskatt på de med dubbdäck - om de ville??? Det e ju - i princip - bara i staden som dubbdäck e något negativt.


Det där återstår faktistk att leda i bevis.
I Finland har de kommit fram till tecken som tyder på att det dammar väldigt mkt av malt grus.
Om man inga dubbar har så måste man sanda mer...
An ngn anledning skall vi i dubbdäcksfrågan snegla mer åt Norge än åt Finland.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 16:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu det inte längre bli vinter i södra Sverige (i alla fall i år tycks vi hoppa över och förr året var det inte mkt bättre) och klimatgränsen flyttar en mil norrut om året är det väl dags att också anpassa lagen för dubbdäcken?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 12:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Chaan skrev:
karlmb skrev:
Citat:
Förresten, skulle de kunna sätta högre trängselskatt på de med dubbdäck - om de ville??? Det e ju - i princip - bara i staden som dubbdäck e något negativt.


Det där återstår faktistk att leda i bevis.



Fast varför sägs det sådant här typ varje år.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasmer

Nu tror jag iofs inte dubbdäck kan vara värre för stadsluften än tex orenade dieselavgaser från lastbilar - Stockholm har väldigt sur luft, eller hade i alla fall för ett par år sedan när jag pendlade via innerstan och bytte till buss på en trafikerad gata. Mycket värre luft än Göteborg när jag bodde där. Men alltså, vad jag vet, så ska alla former av partiklar av en viss storlek vara skadliga, även tex i tunnelbanan (metaller). Den storleken som tränger längst ned i de minsta lungalveolerna, tror jag.

Eller hur menade du?


Citat:
Minst 25 dör varje år pga dubbdäck


Du tycker inte att ett sådant påstående är förvillande likt anti-etanolpropaganda?
Jag börjar misstänka att de där rapporterna återkommer allt oftare just nu för att leda bort uppmärksamheten från dieselpartiklarna.
Samma typ av självsäkra "rapporter".
Tunnelbana är en annan viktig faktor tror jag till lungcancer etc (jag är glad att jag inte åker sådan varje dag.
Tänk på vad de hade för bromsbelägg fram till slutet av 70-talet...
Ingen skall inbilla mig att asbetsdammet är helt utstädat i någon av världens tunnelbanor, oavsett hur många timmar man lagt med högtyckstvätt edyl!
Min fråga kvarstår om dubbdäcken; hur fan kan de komma fram till helt andra slutsatser (och mkt mer logiska), på andra sidan Österpölen?
Det är ngt mkt skumt här.
Hur vore det med lite balans åtminstone: minst 100 skulle dö utan dubbdäcken! Summa: 75 får leva med dubbdäcken... :evil:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 13:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Min fråga kvarstår om dubbdäcken; hur fan kan de komma fram till helt andra slutsatser (och mkt mer logiska), på andra sidan Österpölen?
Det är ngt mkt skumt här.
Hur vore det med lite balans åtminstone: minst 100 skulle dö utan dubbdäcken! Summa: 75 får leva med dubbdäcken... :evil:


Jag hänger inte riktigt med i resonemanget, men håller med att det är rymligt att avsätta för och nackdelar mot varandra. I Tyskland är det i alla fall förbjudet med dubbdäck men har vinterdäcksplikt i vissa delstater. Friktionsdäck har blivit nästan lika bra som dubbdäck utom på just glansis.

Igår var det soligt väder och jag var ute och såg att varje bil följdes av ett fruktansvärd dammoln. Dags att avskaffa dubbdäcken tillsammans med vintern http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2354

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 08-02-26 14:38, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 17:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade nått kul här om man vill ha mera dubb http://www.maxigrip.se/ och http://www.best-grip.se/

Jag undrar varför det fortfarande inte finns några däck med klös som man kan fälls ut bara när det behövs, dvs när det är snö och is på vägen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 17:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Chaan skrev:
Jag tycker inte alls det låter konstigt att dubbdäck dödar, varför skulle asfalt i lungorna vara bättre än tjära från rökning? Vad de kom fram till i Finland vet jag inte men var det deras VTI som körde formaldehyd för några år sedan? Det går att bevisa vad som helst, tex att rökning e oskadligt.

Själv kör jag så lite och då gärna med dubbdäck kan jag säga, tycker dubbarna e lite väl korta och platta faktiskt, gör ingen större nytta för fästet. Men då kör jag i princip aldrig över huvud taget inuti någon stadskärna, och nästan aldrig i rusning då mest folk e ute.


Oj, denna tråd hade jag glömt bort.
Vad de kom fram till i Finland var att det kom mer partiklar från nermald sand, än från det som dubbar sliter loss, och att mkt av partiklarna kom fårn andra länder + andra lokala källor som t.ex. dieselmotorer.
Och man måste ju sanda än mer om ingen kör på dubbar.

De kom också fram till att det överlägset bästa man kunde göra var att öka gatsopningen 50% eller nåt i den stilen.
I Sverige har vi bara sett tyckanden från myndigheterna i denna fråga, inga vetenskapliga fakta.
Hur kan det komma sig...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 12:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Chaan skrev:
aryan skrev:
Jag undrar varför det fortfarande inte finns några däck med klös som man kan fälls ut bara när det behövs, dvs när det är snö och is på vägen.

/Aryan


Svårt att lösa tekniskt. Menar du om man skulle ha en grov fåra i däckmönstret som det tex löpte en kedja i med dubbar som manuellt gick att fälla och låsa? Skulle nog bli väldigt svårt att få en sån konstruktion att hålla tillräckligt länge för att det ska vara värt pengarna. Vanliga snökedjor är nog det enda ekonomiskt möjliga, inom en vanlig bilbudget iaf. Men du kanske har någon variant på gång?

Oavsett om man skulle gjuta in en sådan konstruktion eller ge den en urgröpning skulle det behövas djupare däckmönster än de kanske 12-13mm som det brukar vara... å andra sidan skulle det vara bra med tjockare mönstring i vilket fall eftersom dubbarna sitter för dåligt i nuvarande form. Även om man inte gjorde dem grövre skulle de kunna vara längre för att hålla fler säsonger.


Jag har inget på gång :-) men fanatiserade om en hydraulisk eell pneumatisk lösning som fäller ut eller in dubberna. Det finns numera system som övervakar luftryck i däcken och kan pumpa upp och sänka trycket medan man kör så jag föreställde mig att man skulle använda nått sånt för att pumpa upp en kanal i däcken för att fälla ut dubben när de behövs.

Ett alternativ än snökedjor mot ishalka skulle en lös monterbar "spikmatta" med grovt mönster kunna vara, lite som galoscher eller broddar med dubb Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Sagt av en då cirka tioårig pojke (inte jag):

Citat:
I framtiden tror jag att man kommer att ha värmeslingor i alla vägar så blir det ingen snö och is där på vintern...


Lösningen på klimathotet?! :roll:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 13:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Sagt av en då cirka tioårig pojke (inte jag):

Citat:
I framtiden tror jag att man kommer att ha värmeslingor i alla vägar så blir det ingen snö och is där på vintern...


Lösningen på klimathotet?! :roll:


Vore välldigt bra om man kunde lagra sommarvärmen i vägarna och använda den för att smälta snön på vintern.

Men i framtiden blir det ingen snö och is alls pga klimatförändringen så dubbdäcken blir överflödiga.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 14:52 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo det blir väl kontentan av det hela att klimatförändingarna i sig ledigt kommer att göra dubbdäcken klart överflödiga med början av dom södra delarna av landet,,, :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-12-10 14:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Goda Nyheter är namnet på en tidning. Dom försöker att bara skriva om det som är positivt.
Här är ett exempel:
http://www.godanyheter.se/default.asp?p ... 402&gid=33

Det tråkiga är bara att dom skriver inte hela artikeln på nätet. Den finns med 4 spalter i papperstidningen.

Hursomhelst, detta har ju varit "på tal" i många år, men aldrig mer än hypoteser och förslag. Nu tycks det som det har hänt något handgripligt i alla fall.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011