Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-12-16 17:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-02-26 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Ur Vimmerby Tidning 2008-02-14:

Citat:
Sluta subventionera miljöförstöring




Vi är glada att människor, media och de andra politiska partierna nu äntligen fått upp ögonen för den mycket alvarliga situationen som vi och vår miljö befinner sig i. Klimatförändringarna accelererar och larmrapporterna avlöser varandra, vilket borde leda till snabba och kraftfulla åtgärder från regeringen och näringslivet.

Visst kommer det att kosta med en omställning av vår ”civiliserade” rovdriftskultur till ett samhälle i samklang med naturen. Men omställningen är nödvändig och kostnaden mycket små jämfört med de kostnader som kommer att drabba samhället genom en storskalig klimatförändring.
Så låt oss börja här och nu. Låt oss börja med att stoppa nuvarande subventioner till det som bidrar till miljöförstöring och klimatförändring. Hur många vet att vi som skattebetalare idag understödjer klimatfientliga produktions- och konsumtionsmönster genom att ge bidrag, avdrag och andra stöd till verksamheter som ökar vår användning av fossila bränslen? I Sverige uppgår subventioner av fossila bränslen till minst 45 miljarder kronor per år. Det innebär att varje svensk, gammal som ung, i genomsnitt bidrar med över fem tusen kronor per år till subvention av fossila bränslen! Några exempel:
Flyget: sektorn har en skattebefrielse på cirka fem miljarder kronor per år i Sverige. Övriga subventioner, såsom upphandling av flygtrafik, driftbidrag till flygplatser, investeringsbidrag och kostnadstäckning uppgår till minst 232 miljoner kronor per år.
Reseavdraget: undersökningar visar att den del av avdraget som går till bilresor uppgår till cirka fem miljarder och att det huvudsakligen används av resenärer i storstäder, där det finns kollektivtrafik. Dessutom är fusket med bidraget utbrett.
Industrins nedsättning för koldioxidskatt: Även denna skattesubvention uppgår till närmare fem miljarder kronor per år och den bör effektiviseras så att det får en större drivkraft i klimatanpassning. Så låt oss genast börja, innan det är för sent.

Miljöpartister i Vimmerby
Krister Segergren,Caroline Axelsson, Ingvar Edlund, Anna Segergren, Pia Arendell, Malin Arendell


http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/26508/1/88/

Redigering:
Samma insändare finns i Västerviks-Tidningen:
http://www.vt.se/debatt/fritt/artikel.aspx?articleid=3265722

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-16 14:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Här kommer två nya insändare om klimatförändringarna, båda ganska tunga:

"Följ inte IPCC:s rekommendationer"
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 27873/1028

"Är det dags att ta klimatfrågan på allvar?"
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 57718/1028

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-04-16 14:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
göinge skrev:
Ur Vimmerby Tidning 2008-02-14:

Citat:
Sluta subventionera miljöförstöring




Vi är glada att människor, media och de andra politiska partierna nu äntligen fått upp ögonen för den mycket alvarliga situationen som vi och vår miljö befinner sig i. Klimatförändringarna accelererar och larmrapporterna avlöser varandra, vilket borde leda till snabba och kraftfulla åtgärder från regeringen och näringslivet.

Visst kommer det att kosta med en omställning av vår ”civiliserade” rovdriftskultur till ett samhälle i samklang med naturen. Men omställningen är nödvändig och kostnaden mycket små jämfört med de kostnader som kommer att drabba samhället genom en storskalig klimatförändring.
Så låt oss börja här och nu. Låt oss börja med att stoppa nuvarande subventioner till det som bidrar till miljöförstöring och klimatförändring. Hur många vet att vi som skattebetalare idag understödjer klimatfientliga produktions- och konsumtionsmönster genom att ge bidrag, avdrag och andra stöd till verksamheter som ökar vår användning av fossila bränslen? I Sverige uppgår subventioner av fossila bränslen till minst 45 miljarder kronor per år. Det innebär att varje svensk, gammal som ung, i genomsnitt bidrar med över fem tusen kronor per år till subvention av fossila bränslen! Några exempel:
Flyget: sektorn har en skattebefrielse på cirka fem miljarder kronor per år i Sverige. Övriga subventioner, såsom upphandling av flygtrafik, driftbidrag till flygplatser, investeringsbidrag och kostnadstäckning uppgår till minst 232 miljoner kronor per år.
Reseavdraget: undersökningar visar att den del av avdraget som går till bilresor uppgår till cirka fem miljarder och att det huvudsakligen används av resenärer i storstäder, där det finns kollektivtrafik. Dessutom är fusket med bidraget utbrett.
Industrins nedsättning för koldioxidskatt: Även denna skattesubvention uppgår till närmare fem miljarder kronor per år och den bör effektiviseras så att det får en större drivkraft i klimatanpassning. Så låt oss genast börja, innan det är för sent.

Miljöpartister i Vimmerby
Krister Segergren,Caroline Axelsson, Ingvar Edlund, Anna Segergren, Pia Arendell, Malin Arendell


http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/26508/1/88/

Redigering:
Samma insändare finns i Västerviks-Tidningen:
http://www.vt.se/debatt/fritt/artikel.aspx?articleid=3265722


Ja, tjena, skrota bilavdraget...
Om det nu är så felanvänt, se då till att föreslå bättre regler...eller glöm regeringsskifte de närmaste decennierna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-16 14:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
göinge skrev:
Här kommer två nya insändare om klimatförändringarna, båda ganska tunga:

"Följ inte IPCC:s rekommendationer"
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 27873/1028

"Är det dags att ta klimatfrågan på allvar?"
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 57718/1028


T. Lindell verkar ju vettig, tänk om man kunde kommentera på den där tidningen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-17 07:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Bara prat om miljöförstöringen

Hur jag än försöker räkna så får jag inte ihop detta med att vi skulle spara på miljön om vi till exempel köper miljöbilar eller mindre bilar. Som jag kan se så finns inte denna effekt.
Den enda effekten är att vi fördelar möjligheten till ännu fler att köra bil vilket är vad som sker idag. I Kina som är det största utvecklingslandet idag, startar fler nya bilar per dag än vad västvärldens investering i miljöbilar ger i minskning.

Politiker tycker det är jättebra med miljöbilar. De får anledning att beskatta folket ännu mer, dessutom så är det folkets fel att all miljö förstörs.
Som vanligt har dessa otyg till styrande människor lyckats sätta sig i säkerhet och skylla allt på andra.

Samma gäller OS i Peking. Idrottare ska bojkotta men inte politiker. De far dit och gör visiter i marknadens namn och frihet med jubel från industriledare. Sen lägger man huvudet på sned och säger att det måste bli ordning på folket så de inte förstör moder jord eller att regimen ska sköta sig mot befolkningen.
Industrin jublar, de kan göra ännu fler bilar och ännu fler människor kan köra runt.

Varför ska idrottare bojkotta när vi inte har minsta tanke på att skapa handelsbojkott eller styra med andra medel? Nej det går inte, då rör vi det vitala som är vår välfärd och framtid, aja baja! Men att få andra människor som till exempel idrottare att visa upp engagemang är ju bra, då behöver man ju själv inte göra det, bara uttala sig lite positivt eller så. Det räcker bra.

När det gäller miljön så har inga som helst handelsbojkotter ens diskuterats för länder som avverkar regnskogar, vilket är väsentligt skadligare än vad bilarna blåser ut. Nej det kan man inte göra som politiker, men att få några mindre bemedlade att tro att de med en insamling kan rädda några träd, det gör man för då har man ju stöttat något bra som politiker, bara man själv slipper ta svåra och hårda beslut som ska effektueras.

Så länge man pumpar upp x antal liter olja som är lika stor mängd som den var igår, för ett år sedan och så vidare så har vi inte gjort någon som helst miljöförbättring med våra köp av miljöbilar. Och faktum är än värre, oljeproduktionen har ökat och prognosen är att den kommer att öka ännu mer, då kineser ska ha olja till alla sina bilar.

Övriga människor bör tänka igenom detta, för tänker man inte till så kommer man styras av propagandan, det är mycket svårt att inte påverkas av den, hur fel och vriden den än är. Frågan blir då vad detta leder till. Hur får vi fram politiker som vågar? Hur gör jag med mina beslut i olika saker som ger påverkan? Bojkottar vi alla länders varor som avverkar regn-skog? Frågan är om människan verkligen kan stoppa utvecklingen av förstörelsen?
Henrik G Dahl


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... =insandare

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Ännu en det-är-meningslöst-att-vi-i-Sverige-minskar-våra-utsläpp-för-Kina-ökar-sina-så-mycket-insändare:

Citat:
Meningslös symbolpolitik för klimatet
Publicerad: 5 maj 2008, 01:15

Kinas koldioxidutsläpp ökar dubbelt så fort som förutspått. Det betyder att Kinas utsläpp 2010 blir 600 miljoner ton större än år 2000.
Det kan jämföras med (de teoretiska) effekterna av Kyotoprotokollet som är 116 miljoner ton. Ett annat sätt att se det är att Kinas utsläppsökning är större än de totala utsläppen från Tyskland eller England. Om vi "lade ner hela Tyskland" skulle den "miljövinsten" ätas upp av Kina på tio år. Och då har vi inte räknat med utvecklingen i Indien.

En ytterligare jämförelse är att regeringens klimatberedning föreslår besparingar på drygt 6 miljoner ton. Den svenska klimatpolitikens besparingar motsvarar alltså 1 procent av den kinesiska ökningen.

Denna bokstavligt talat meningslösa symbolpolitik kommer att kosta svenskarna minst 10000 jobb och runt 5000 kronor per person årligen.

Det är värt att tänka på när klimatpanikmånglarna inom socialdemokraterna och miljöpartiet kräver att Sverige skall göra ännu större uppoffringar än vad regeringen planerar.


Magnus Nilsson


Inte oväntat att (s) och (mp) skulle få en känga också! På internetforum börjar det dyka upp påståenden om att "Persson och Wetterstrand införde det där j-a miljöbilsbidraget".

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 89133/1028

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 11:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Möt klimathotet – bygg fler kärnkraftver
Publicerad: 7 maj 2008, 01:15

För att möta klimathoten och säkra energitillgången vill folkpartiet bygga fler kärnkraftverk.

Det är ett bra förslag. För ur klimatsynpunkt är kärnkraftens fördelar överväldigande.

Den är föga farlig jämfört med andra risker i samhället. Ingen har ju dött och ingen har skadats av kärnkraften här i landet under de dryga 30 år som den har varit i drift.

Men under samma period kan runt 250 000 personer ha avlidit av luftföroreningar här i Sverige. Och cirka 12 000 i trafiken.

Våra svenska kärnkraftanläggningar har gastäta inneslutningsbyggnader av betong. En eventuell härdsmälta här skulle förmodligen få samma förlopp som den i Harrisburg, USA, för 37 år sedan. De radioaktiva utsläppen till omgivningen var mindre där än de som tilläts under ett år av normal drift. Olyckan anses inte heller ha förorsakat någon personell skada.

Tage Sandmark

http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs ... 72948/1310

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-08 09:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
Hur många var det nu som strök med i Harrisburg?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 22:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Insändare i Norra Skåne (c):

Citat:
Så tyst det blev om köttet
2008-05-07 14:00 (Uppdaterad 14:12)


Efter programmet "Uppdrag Granskning" angående att boskapssektorn står för arton procent av alla växthusgasutsläpp hade man kanske förväntat någon liten reaktion i bland annat denna tidning. Här finns ju en chefredaktör med ett starkt patos för att ta itu med saker i samhället som behöver förändras. Men inte ett ord såvitt jag kunnat se.
Fast är man språkrör för centerpartiet kanske det ligger i sakens natur att man inte har något större intresse av att frågan får någon uppmärksamhet. Och Carl-Johan Bauler, som sällan missar en möjlighet att häckla de som varit förutseende och kloka nog att lämna kött-ätandets i alla avseenden destruktiva hantering, har varit helt tyst.

Arton procent. Det är inte lite. Det är mer än bilar, flyg och båtar tillsammans. Och helt i onödan! Bilen behöver många ha för att komma till jobbet, för att transportera gods och varor och samma kan sägas om båtar. Många är det också som behöver flyga i anslutning till arbetets behöriga gång. Men äta kött – vem behöver det? Kan kanske finnas något undantagsfall, annars inte.
Tvärtom är köttet orsak till en mängd sjukdomssymptom och sjukdomar som den medicinska vetenskapen alltmera anar och misstänker men ännu inte "vågar" uttala sig för säkert om.

Jo, jo, man har hört argumenten, "odlingslandskapet måste hållas öppet" och "kött måste vi äta för proteinets skull". Det är myter som nogsamt omhuldas för att kunna ge legitimitet åt köttätandet. Det bästa sättet att hålla odlingslandskapet öppet är väl att odla där. Odla sånt som människor kan äta direkt utan omvägen via djuren. Och under omställningstiden kan vi låta mjölkkor, som inte behöver slås ihjäl för att vi ska få mjölk, sköta den uppgiften. Och högvärdigt protein finns i ett flertal andra livsmedel.

I en del kommuner erbjuds de som köpt etanolbilar gratis parkering. Nu när det är klarlagt att en vegetarian är minst trettio gånger bättre för miljön än en köttätare, kan kanske vi som enbart äter vegetariskt förvänta oss att Hässleholms kommun bjuder på en gratis veg-lunch i veckan. Kan man också förvänta sig att Carl-Johan Bauler med sin journalistiska makt kan hjälpa oss att driva den frågan?



Svar direkt:
Låt mig först slå fast att Norra Skåne inte är ett språkrör för centerpartiet på det sätt som insändarskribenten försöker påskina. Däremot sker opinionsbildningen utifrån centerpartiets grundläggande värderingar. Däri ligger en väsentlig skillnad.

Sedan kan jag bara konstatera att det är omöjligt för en tidning, oavsett om det är på nyhetsplats eller i texter på ledarsidan, att rapportera och kommentera allt som sker i vårt samhälle. Vad gäller just den specifika frågan som insändarskribenten tar upp finns det såväl fördelar som nackdelar med kött. Frågan är varken så svart som skribenten vill göra gällande eller så vit som företrädare för köttbranschen vill påstå. Personligen anser jag att en varierad kost är bäst för såväl människa som miljö.


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... 71/FORSIDE

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-12 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Hässleholms kommuns största klimatskeptiskers (m) senaste insändare:

Citat:
Självspäkelse på lösa grunder
2008-05-11 23:00 (Uppdaterad 2008-05-12 11:01) OPINION


I en Signerat-artikel 26 april berättar Jenny Andersson (JA) om sin vånda efter en flygresa. Det är koldioxidutsläppen som oroar. JA kan, menar hon, inte frånsäga sig ansvar för den globala uppvärmningen. Så långt har den allmänna, av media påeldade hysterin om "global uppvärmning", "klimathot" och allmän undergång gått, att en flygresa frambringar näst intill ångest hos resenären.

Allt vilar på hypotesen att den av mänskliga aktiviteter skapade kol- dioxiden driver upp temperaturen. Det finns dock inga vetenskapligt belagda samband mellan kol- dioxidhalt och temperaturhöjning! Det omvända förhållandet, att temperaturen styr koldioxidhalten i atmosfären, är däremot en teori som stöds av tillgänglig data och därför av många experter anses mer trolig. Senast kan man läsa om detta i New Scientists marsnummer. Professor Peter Cox, Exeter University, presenterar där sina arbeten som visar just detta. Därmed faller den hypotes som IPCC, FN:s klimatpanel, med den drucknes envishet hävdar, trots många motsägande fakta. Den senaste vintern har till exempel varit den svåraste på många år, speciellt på södra halvklotet.

JA vill ha högre skatt på flygbränsle. Samtidigt ser hon framför sig satsningar på teknikutveckling. Varför flygbolagen skulle satsa på detta som tack för att flygmarknaden slås sönder av regleringar och höjda skatter framgår dock inte. Jämför med den svenska kärnkraftsutvecklingen, som i 30 år legat i träda tack vare tankeförbudslagen av märke Birgitta Dahl (s). När denna skamliga lag nu äntligen tagits bort, kan vi börja ta igen alla förlorade år och utveckla den nya teknik som krävs för en miljövänlig, säker elgenerering.

Vi måste offra utlandssemestrarna, menar JA. Alla undersökningar på området visar tvärtom att frihandel, kontakter och utbyte av olika slag, till exempel turism, är de överlägset mest effektiva medlen mot fattigdom. Med ökat välstånd följer också den teknikutveckling som krävs för att de verkliga miljöhoten ska kunna bemästras. Historien visar att miljöförstöring däremot alltid följer i spåren av statskontrollerade och sönderreglerade marknader, begränsningar för folken att ha utbyte med andra länder och undertryckande av teknisk utveckling. Se vad som hänt i alla kommuniststyrda länder, däribland i det forna Östeuropa!

Det värsta med all denna anbefallda självspäkelse, all denna skuld och alla dessa skatter och regleringar som läggs på vanligt folk, är att motiven grundas på skäl det inte finns vetenskapliga belägg för.

Ernst Herslow
civilingenjör Hästveda.

Svar direkt:
Att det finns olika teorier kring miljöförstöring och den globala uppvärmningens orsaker står klart. Majoriteten av världens forskare är dock eniga om att koldioxidhalten i luften har ökat och att mänskligheten har del i detta. När det gäller vilka insatser som behövs för att minska utsläppen resonerar jag fritt kring vilka möjliga åtgärder som kan behövas och kräver inte högre skatter.

Jenny Andersson


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... 71/FORSIDE

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-12 11:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
Lind skrev:
Ingen vad jag minns.


Såg nån dokumentär om leukemi..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 14:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Global nedkylning fram till år 2030
Publicerad: 14 maj 2008, 01:15

Klimatalarmisterna har fått panik eftersom jordens medeltemperatur under 2007 enligt markmätning har sjunkit med 0,75 grader och enligt satellitmätning har sjunkit med 0,64 grader. Det som inte kommer fram i massmedia är att oceanernas varma och kalla strömmar orsakar klimatförändringar på jorden. Strömmarna beror dels på jordens rotation och dels på vindarna.

De för klimatet viktigaste strömmarna är El Nino och La Nina i Stilla havet. När vindarna är västliga rör sig den varma djuphavsströmmen El Nino mot Amerikas kust. Varmt vatten flyter upp mot ytan och detta höjer jordens medeltemperatur. När däremot vindarna är ostliga rör sig den kalla djuphavsströmmen La Nina mot Asiens kust. Kallt vatten flyter upp mot ytan och detta sänker jordens medeltemperatur.

Historiskt sett varar perioder med fler och kraftigare El Ninos/La Ninas under en genomsnittlig tid på 23 år. Under åren 1922–1947 dominerade El Nino och denna period var varm. Under åren 1947–1977 dominerade La Nina och denna period var kall. 1977–2007 dominerade El Nino och denna period var varm. Nu är det troligt att en kall period uppkommer från 2007 och fram till omkring 2030.

Perioden på omkring 23 år motsvarar den solcykel som i genomsnitt varar i 22,5 år. Solaktiviteten påverkar atmosfärens lufttryck och solen kan därmed ändra vindarnas riktning. Det som däremot är viktigt för klimatet i norra Europa är den varmvattenström som cirkulerar mellan Afrika och Amerika. En del av denna varmvattenström rör sig mot norra Europa.

Den varma vintern i norra Europa beror på att den varma strömmen rört sig längre norrut än normalt. Denna varmvattenström skapar varma/kalla perioder på 30–35 år. Orsaken till att en varm period uppkommer är att det blir vanligare med högtryck vid ekvatorn och lågtryck i Arktis. Vindarna kan föra den varma strömmen längre norrut samtidigt som de varma västliga vindarna når norra Europa.

Orsaken till att en kall period uppkommer är att det blir vanligare med lågtryck vid ekvatorn och högtryck i Arktis. Den varma strömmen når därför inte lika långt norrut som tidigare samtidigt som de kalla nordliga vindarna når norra Europa. Den varma perioden började 1975 och därför bör en kall period på 30–35 år starta de närmaste åren.

Vilken betydelse har då växthusgaserna för klimatet? Enligt forskare beror växthuseffekten nästan enbart på vattenångan. Det finns inget statistiskt samband mellan temperaturen och halten av koldioxid i atmosfären. Ibland sjunker temperaturen samtidigt som halten av koldioxid ökar. Halten av koldioxid i atmosfären beror nästan enbart på att ett varmt hav löser mindre koldioxid. Det kan ta tusentals år att antingen värma upp eller kyla ner haven.

Per-Olof Persson


http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs ... 73417/1310

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 14:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
göinge skrev:
Citat:
Global nedkylning fram till år 2030
Publicerad: 14 maj 2008, 01:15

Klimatalarmisterna har fått panik eftersom jordens medeltemperatur under 2007 enligt markmätning har sjunkit med 0,75 grader och enligt satellitmätning har sjunkit med 0,64 grader. Det som inte kommer fram i massmedia är att oceanernas varma och kalla strömmar orsakar klimatförändringar på jorden. Strömmarna beror dels på jordens rotation och dels på vindarna.

De för klimatet viktigaste strömmarna är El Nino och La Nina i Stilla havet. När vindarna är västliga rör sig den varma djuphavsströmmen El Nino mot Amerikas kust. Varmt vatten flyter upp mot ytan och detta höjer jordens medeltemperatur. När däremot vindarna är ostliga rör sig den kalla djuphavsströmmen La Nina mot Asiens kust. Kallt vatten flyter upp mot ytan och detta sänker jordens medeltemperatur.

Historiskt sett varar perioder med fler och kraftigare El Ninos/La Ninas under en genomsnittlig tid på 23 år. Under åren 1922–1947 dominerade El Nino och denna period var varm. Under åren 1947–1977 dominerade La Nina och denna period var kall. 1977–2007 dominerade El Nino och denna period var varm. Nu är det troligt att en kall period uppkommer från 2007 och fram till omkring 2030.

Perioden på omkring 23 år motsvarar den solcykel som i genomsnitt varar i 22,5 år. Solaktiviteten påverkar atmosfärens lufttryck och solen kan därmed ändra vindarnas riktning. Det som däremot är viktigt för klimatet i norra Europa är den varmvattenström som cirkulerar mellan Afrika och Amerika. En del av denna varmvattenström rör sig mot norra Europa.

Den varma vintern i norra Europa beror på att den varma strömmen rört sig längre norrut än normalt. Denna varmvattenström skapar varma/kalla perioder på 30–35 år. Orsaken till att en varm period uppkommer är att det blir vanligare med högtryck vid ekvatorn och lågtryck i Arktis. Vindarna kan föra den varma strömmen längre norrut samtidigt som de varma västliga vindarna når norra Europa.

Orsaken till att en kall period uppkommer är att det blir vanligare med lågtryck vid ekvatorn och högtryck i Arktis. Den varma strömmen når därför inte lika långt norrut som tidigare samtidigt som de kalla nordliga vindarna når norra Europa. Den varma perioden började 1975 och därför bör en kall period på 30–35 år starta de närmaste åren.

Vilken betydelse har då växthusgaserna för klimatet? Enligt forskare beror växthuseffekten nästan enbart på vattenångan. Det finns inget statistiskt samband mellan temperaturen och halten av koldioxid i atmosfären. Ibland sjunker temperaturen samtidigt som halten av koldioxid ökar. Halten av koldioxid i atmosfären beror nästan enbart på att ett varmt hav löser mindre koldioxid. Det kan ta tusentals år att antingen värma upp eller kyla ner haven.

Per-Olof Persson


http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs ... 73417/1310


-----------------------
Nej, Det har inte sjunkit så mycket. Januari i år var ganska kall men fortfarande varmare än normalt (1960-1990). April var globalt 0.4 grader varmare än normalt men lite kallare än normalt i USA och det är det som fått många artiklar av det här slaget att komma just nu.

Det är riktigt att solinstrålningen går in i en lägre fas fram till 2030 men vi är fortfarande ordentligt över 'normaltemperaturer'. La Nina är över för den här gången.

http://www.noaanews.noaa.gov/stories200 ... april.html

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 09:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Ur insändaren nedan:

Citat:
En hel rad läsar- och lyssnarenkäter har genomförts de senaste dagarna. Över 90 procent säger att detta inte påverkar körning eller miljö – för det finns inga alternativ till bilen.


Nej, ofta inte. Men det finns alternativ till bensin och diesel.

Citat:
Bensinpris
27 kronor litern – billigt kampanjknep
Publicerad: 26 maj 2008, 01:15


ººBensinpriset måste fördubblas genom en verklig chockhöjning av skatten. Det budskapet har pumpats ut i alla medier. Det är SIKA (Statens institut för kommunikations analys) som har skaffat sig en stund i rampljuset genom att lydigt föra fram detta "självmordsbudskap".

Utspelet är givetvis ett beställningsjobb i det politiska rävspelet. Alla aktörer vet att orealistiska åtgärder i lilla Sverige naturligtvis inte räddar vare sig miljö eller klimat. Men riksdagen är angelägen om att med miljön som svepskäl få in alla de dryga 50 skattemiljarderna som kommer från vägbränslet – gärna mer.

Därför skickar man ut SIKA med ett rent "idiotförslag" som sedan ministrar och riksdagsmän kan ta avstånd ifrån med uttryck som "orealistiskt" eller " det finns inte i min tankevärld". Taktiken är naturligtvis att framstå som hedersknyfflar när man bara vill höja skatten med någon eller några enstaka kronor – och absolut inte till 27 kronor litern!

Men det är inte så många som blir lurade längre. En hel rad läsar- och lyssnarenkäter har genomförts de senaste dagarna. Över 90 procent säger att detta inte påverkar körning eller miljö – för det finns inga alternativ till bilen. Den höga bensinskatten ställer bara till med problem.

Allt fler svenskar inser att hög bensinskatt för miljöns skull är en bluff. Vi kör inte bil för att det är billigt – utan för att det är nödvändigt i EU:s verkliga glesbyggd. När FN:s klimatpanel (IPCC) förordar en global koldioxidskatt på max 70 öre kilot framstår redan drygt 7 kronor litern i skatt som helt absurt.

Allt fler svenskar inser att vi inte gynnar någon miljö utan bara skadar oss själva med svindyra svenska specialskatter när jätteekonomin USA erbjuder sina medborgare ett bensinpris som inklusive skatt inte ens är 6 kronor litern. Vad gör det för nytta att vi stampar sönder privatekonomin för den ensamma mamman i Slite när den jättelikt växande ekonomin i Kina subventionerar bensin och dieselpriset för sina medborgare och industrier?

Kanske kan det ändå komma någonting gott ur SIKA:s stolleutspel. Flera medier har nu – till och med på ledarplats – börjat få upp ögonen för att tankar på ett bensinpris i Sverige på 27 kronor inte grundar sig på omsorg om miljön utan på simpelt orealistiskt bilhat.

När svenska bilister betalar 1000 procent högre koldioxidskatt på sina utsläpp än vad alla andra sektorer i genomsnitt betalar inser man att bensin och dieselskatten i Sverige inte bara måste sänkas av bilsociala skäl utan även av miljöskäl. Om CO2 problematiken är ett globalt problem måste det åtgärdas med globala insatser – inte med konstiga självdestruktiva svenska särslösningar.

Detta har nu över 1,8 miljoner svenskar insett genom att skriva under bensinskatteupproret. Fortfarande sticker 100 procent av riksdagsmännen huvudet i sanden men fortsätter att håva in pengarna samtidigt som deras mumlande förklaringar om miljöskäl framstår som alltmer svårbegripliga.

Den för höga beskattningen av bensin och diesel är orättvis och måste sänkas!

Kenneth Winsborg bensinskatteuppror.se


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 97637/1028

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011