Jag sitter själv i Tekniska nämnden i min kommun och har därmed ansvar för trafikfrågorna här. Innan jag tog plats där efter valet kritiserade jag många av de då byggda rondellerna för att:
1. Många av de nya rondellerna var så små att de som ägnade sig åt buskörning enkelt kunde köra rakt igenom korsningen och alla andra fick väja från att tidigare haft respekt för trafikljusena som ibland fanns tidigare.
2. Då rondeller byggts i en korsning där vägarna inte är "jämbördiga", utan den ena uppfattas som "mer huvudled" än den andra, får man en situation där de som kör på den uppfattade huvudleden tar vad man tror "rättmätig" plats i rondellen framför de som kommit in i rondellen från vägen som uppfattas som "mindre huvudled".
Jag vet inte om det finns någon ordentlig studie på detta, men den allmäna uppfattningen är att vid en korsning mellan två jämbördiga vägar ger en rondell mer "flyt" och därmed mindre utsläpp än trafikljusen. Vägverket är av uppfattningen att rondeller dessutom är säkrare än trafikljusen eftersom man på ett "naturligt" sätt får ner hastigheten i en korsning och undviker dessutom rödljuskörningar som enligt Vägverket är ett vanligt problem. Punkt 1 ovan har jag inte hört att Vägverket har uppfattat som ett problem, men jag har sett detta själv så många gånger. Värst blir situationen om punkt 1 och 2 samverkar, det vill säga man bygger en liten rondell i en by vid en genomfartsled som korsar en mindre men dock huvudled. Det finns flera exempel på detta i min kommun och de blir bara fler och fler när Vägverket ska bygga om genomfartsleder så att de blir "säkrare".
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c