Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 09:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-04-17 21:32 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 11:24
Inlägg: 10
Ort: Sandviken
Är det någon som vet om det finns någon studie som visar om rondeller
ger mindre utsläpp från bilar jämfört med trafikljus ? Tomgångs körningen borde väl minska ganska väsentligt totalt sett jämfört med en korsningen med trafikljus ? Eller har jag fel ? Bor själv intill en ganska trafikerad korsning med trafikljus och jag brukar tänka vad mycket bättre det vore med en rondell som ger lite mer flyt i trafiken, bullret borde väl också minska med en rondell .


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-17 22:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror ju också på lokala förhållanden. Om det är en stor genomfartsled med måttligt trafikerade tvärgator så är det inte säkert att en rondell är bättre, med lämpligt programmerade trafikljus kanske 80-90 % av genomfartstrafiken inte ens behöver sakta in i en sådan korsning. Speciellt om man kan länka ihop trafikljusen i många intilliggande korsningar, ungefär som på E4 genom Uppsala innan förbifarten byggdes.

Men om det är en korsning där trafiken, även då tung trafik, är jämnt fördelad åt alla möjliga håll är nog rondeller oftast bättre.

För närvarande bor jag på veckorna i en övernattningslägenhet vid norra infarten till Övik, inom hörhåll från E4. Där byggdes en rondell för några år sedan, och jag har noterat att det värsta trafikbullret tycks komma från långtradare som accelererar efter att ha passerat rondellen. Det blir ännu mer markant eftersom vägen går i lätt uppförsbacke.

En sak som är helt klar är att man ur miljö- och bullersynpunkt bör lägga rondeller och stora korsningar på krön, så att det sluttar utför åt alla håll från korsningen. Då behöver man inte gasa på så mycket för att få önskad acceleration efter att ha saktat in för korsningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 06:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag sitter själv i Tekniska nämnden i min kommun och har därmed ansvar för trafikfrågorna här. Innan jag tog plats där efter valet kritiserade jag många av de då byggda rondellerna för att:

1. Många av de nya rondellerna var så små att de som ägnade sig åt buskörning enkelt kunde köra rakt igenom korsningen och alla andra fick väja från att tidigare haft respekt för trafikljusena som ibland fanns tidigare.

2. Då rondeller byggts i en korsning där vägarna inte är "jämbördiga", utan den ena uppfattas som "mer huvudled" än den andra, får man en situation där de som kör på den uppfattade huvudleden tar vad man tror "rättmätig" plats i rondellen framför de som kommit in i rondellen från vägen som uppfattas som "mindre huvudled".

Jag vet inte om det finns någon ordentlig studie på detta, men den allmäna uppfattningen är att vid en korsning mellan två jämbördiga vägar ger en rondell mer "flyt" och därmed mindre utsläpp än trafikljusen. Vägverket är av uppfattningen att rondeller dessutom är säkrare än trafikljusen eftersom man på ett "naturligt" sätt får ner hastigheten i en korsning och undviker dessutom rödljuskörningar som enligt Vägverket är ett vanligt problem. Punkt 1 ovan har jag inte hört att Vägverket har uppfattat som ett problem, men jag har sett detta själv så många gånger. Värst blir situationen om punkt 1 och 2 samverkar, det vill säga man bygger en liten rondell i en by vid en genomfartsled som korsar en mindre men dock huvudled. Det finns flera exempel på detta i min kommun och de blir bara fler och fler när Vägverket ska bygga om genomfartsleder så att de blir "säkrare".

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011