Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 03:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 06:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Som jag brukar säga: Även klimatskeptikern borde finna många skäl till att minimera sin användning av fossila bränslen på grund av de hälsofarliga ämnena, som också skadar naturen. Vad hjälper en övergång från bensin till diesel som släpper ut 20% mindre koldioxid om man då samtidigt släpper ut mer emissioner som dödar träden?


Men frågan är väl om inte de stigande oljepriserna/kommande oljebrist åstadkommer denna förändring oavsett. Satsningen på ex Chevy Volt initierades väl av Bob Lutz, mannen bakom uttrycket "Man-made global warming is a croc of shit". Och han jobbar på samma företag som storsatsar på etanol, se ex Coskata.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 07:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Som jag brukar säga: Även klimatskeptikern borde finna många skäl till att minimera sin användning av fossila bränslen på grund av de hälsofarliga ämnena, som också skadar naturen. Vad hjälper en övergång från bensin till diesel som släpper ut 20% mindre koldioxid om man då samtidigt släpper ut mer emissioner som dödar träden?


Men frågan är väl om inte de stigande oljepriserna/kommande oljebrist åstadkommer denna förändring oavsett. Satsningen på ex Chevy Volt initierades väl av Bob Lutz, mannen bakom uttrycket "Man-made global warming is a croc of shit". Och han jobbar på samma företag som storsatsar på etanol, se ex Coskata.


Det var inte speciellt länge sedan en sa till mig att "jag inte ambitionen att köpa någon miljöbil" appropå att han köpte en bensinbil. Så, precis som du säger, även om du är klimatskeptiker eller bara är emot miljön i största allmänhet, kommer fordonsparken att förändras.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Så, precis som du säger, även om du är klimatskeptiker eller bara är emot miljön i största allmänhet, kommer fordonsparken att förändras.


Det där är väl lite fel ordval kan jag tycka. Att miljön förändras vet vi alla. Och finns det verkligen någon som är emot miljön ?

Det skeptikerna vänder sig emot är hur stor människans del är i detta. Och det är nog de flesta väldigt intresserade av eftersom det påverkar hur vi ska hantera de utsläpp och förändringar i naturen som människan står för. CO2 halten är ju inte det enda som människan påverkar i naturen.

Ska vi ex slänga stora pengar på att pumpa ner CO2 i marken ? Är det kanske bättre att satsa dessa pengar på forskning, utbyggnation av solel, vågkraft osv ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Så, precis som du säger, även om du är klimatskeptiker eller bara är emot miljön i största allmänhet, kommer fordonsparken att förändras.


Det där är väl lite fel ordval kan jag tycka. Att miljön förändras vet vi alla. Och finns det verkligen någon som är emot miljön ?

Det skeptikerna vänder sig emot är hur stor människans del är i detta. Och det är nog de flesta väldigt intresserade av eftersom det påverkar hur vi ska hantera de utsläpp och förändringar i naturen som människan står för. CO2 halten är ju inte det enda som människan påverkar i naturen.

Ska vi ex slänga stora pengar på att pumpa ner CO2 i marken ? Är det kanske bättre att satsa dessa pengar på forskning, utbyggnation av solel, vågkraft osv ?


Senast igår uppstod en frågeställning på jobblunchen kring källsorteringen här i kommunen. Vi diskuterade fraktionen "deponi" som i princip ska innebära lite skrammel i botten på tunnan, eftersom det mesta ska sorteras i andra fraktioner. En kvinna sa att den alltid var full hemma hos dem eftersom de slängde så mycket kattmatsburkar. "Jomen, det är ju förpackningar. De ska ligga i den blåa hinken för metallförpackningar." Hon svarade: "Den använder jag ute i trädgården. Förresten betalar jag så mycket för sophämtningen och så ska jag behöva lägga ner så mycket arbete." Alltså det vanliga "pengar går före miljön-attityden".

Att det ofta kan innebära att man sparar pengar att tänka på miljön tänker man inte på bland annat på grund av att det ibland kan innebära en extra utgift initialt. Ibland tar man för givet att det miljöbättre (exempelvis ekologisk mat) är dyrare, utan att kolla fakta. Jag har ändå märkt att väldigt många resonerar som så att "bara kronor och ören räknas". Detta kan också innebära att fenomenet "dumsnål" inträder. Vilket är billigast idag? Exempelvis är olja, el eller något annat billigast för min uppvärmning idag? Jag kanske har olja idag och byter jag till något annat innebär det en initial kostnad. Nej, jag behåller min oljepanna! Sedan sticker oljepriset iväg lagom till jag ska köpa mina tre kubikmeter olja inför vintern... Det var billigast med olja och därför valde jag det och struntade i vad som är bäst för miljön. När oljepriset stigit kan jag möjligtvis tänka mig att byta till något annat.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: min
InläggPostat: lör 08-10-18 22:01 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-01 20:44
Inlägg: 89
Ort: Från
min personliga tro angående miljön:::är att vi mäniskor har under 100+ år har smutsat ner jorden...

MEN???att miljön ska ha tagit skada är en bluff...


jag tror att det har med hur hela vår galax fungerar!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-19 08:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Naturvetenskap och vad människor tror går som bekant inte alltid ihop, speciellt inte när sanningen är obekväm...

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-11-27 18:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Någon månad gammalt, men rykande aktuellt och med nya grepp.
http://www.gronkoping.nu/index.php?acti ... 1221057048
:lol: :lol: :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 18:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja den var bra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011