Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-02-24 13:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OBS: Delad tråd. För originaltråden http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=4699

//Anti


Jag gjorde en sökning på herr Sällsten:

Hittade denna rapport bl.a.:
http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... au5Z_X81Ug

En märklig enkätfråga tycker jag:
Citat:
"Har du tankat bensin (ej diesel) under dygnet?"


Kanske borde man i bilförar fallen frågat:
Kör du bensinbil?
Kör du dieslebil?
Tycker det verkar lite vinklat..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 14:16 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Eftersom man mäter personlig exponering för bensen kan frågan vara befogad. Den grad av bensen exponering en individ utsätts för påverkas av om man har tankat eller inte. Därför är frågan troligen inkluderad.

Från rapporten skrev:
Individ nr 2 har betydligt högre halter under andra omgången jämfört med första och har uppgett tankning av bil samt mycket bilkörning i arbetet under mätomgång två

Min avskrift då det inte gick att kopiera text. Sid 11.

Diesel innehåller väl mycket lägre halter av bensen?

Källa: http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... au5Z_X81Ug

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 14:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jovisst, men man kunde ju tänka sig personliga effekter av att ens dieselbil ryker in...
Inte bara att bensen dras ned i lungorna när man tankar sin bensinbil.
Ett litet försåtligt förbiseende, eller bara ett misstag på jobbet?
Killen har gjort utredningar av cancerfall kring Lysekils raff på uppdrag av Preem..:
http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... BStDYHUkbw

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 17:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Säkert en kompis till L Rylander.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-02-24 18:29 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
När jag tänker på frågan så ser jag inte riktigt problemet. Enkäten försöker kartlägga bakgrunds orsaker till att värdena för det olika gifterna varierar. En bakgrundsorsak är om man har tankat bensin eller inte. Generellt är det bättre att fråga om det man är intresserad av istället för något annat. Är man intresserad av tillfällen när en person exponeras för bensen skall man fråga efter sådana tillfällen. Det har med undersökningens validitet att göra.

Om man är intresserad av bensenexponering och skulle formulera frågan så som du föreslog så skulle man få med en grupp av människor som man inte var intresserad av. De som kör bil men inte tankar själva. Jag känner ett flertal sådana individer.

Slutligen är det inte mer konstruktivt att kritisera den forskning som det handlar om än att föröka hitta gamla skelett i garderoben. Klarar inte forskningen att stå på egna ben kommer det ganska snabbt visa sig när man granskar materialet. Om man får göra en jämförelse med en gammal klassiker David Pimentel. Problemet med Pimentels forskning är inte att den är betald av oljebolagen utan att den är undermålig. Som jag har förstått det gör Pimentel en rad konstiga antagande för att komma till sina slutsatser.

Edit: Förtydligade lite

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men om man frågar om man hanterat bensin under dygnet, skulle man inte då vara lika intresserad av om man kört en bensinbil mkt, (jo, det var man och den individ som kör väldigt mkt är identifierad i undersökningen för att få med den effekten, dvs egen bil + i mkt trafik.
Då menar jag att eftersom undersökningen även behandlar en rad andra luftföroreningr som partiklar o PAH, och man i de fallen spekulerar vilt om orsakerna till detta, typ rökning och kamineldning, ja då är ju frågan huruvuda man jobbar eller vistas i dieselavgaser mkt relevant för att kunna avgöra hur stort problem partiklar o PAH är för människan i verkliga livet.

Men man har alltså valt bort att ens titta på den frågan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 12:49 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Får man i sig mest dieselavgaser genom att vistas i trafik eller att köra dieselbil? I en bilkö till exempel tror jag det den framför kör spelar större roll för sin exponering än din egen bil. Jag skulle tippa på att vistas i trafiken, oavsett vad man själv kör, är en viktigare faktor.

Från rapporten skrev:
Den tredje personen som uppgivit yrkesmässig exponering arbetade som truckförare och lagerarbetare.

Min avskrift då det inte gick att kopiera text. Sid 9.

Fråga 11 och 12 ställer frågor om man vistats i motoravgaser. Detta är visserligen ospecificerade frågor som inte skiljer mellan diesel och bensin.

Som du kan se går det troligen att dra slutsatser av en kombination av flera frågor. Dock är det bättre att fråga direkt om man är intresserad av något.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 13:05 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Men om man frågar om man hanterat bensin under dygnet, skulle man inte då vara lika intresserad av om man kört en bensinbil mkt, (jo, det var man och den individ som kör väldigt mkt är identifierad i undersökningen för att få med den effekten, dvs egen bil + i mkt trafik.


Jag förstår inte hur du kommer till denna slutsats. Som jag pekade på finns det individer som aldrig hanterar bensin men som kör mycket. Hur får man reda på vad dessa individer använder för bränsle i sin bil?

Man har alltså inte identifierat vad personer i fråga kör för bil utan endast om de vistas mycket i trafik och/eller de hanterar bensin.

Se min tidigare post varför jag tror att de gjort det valet.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 13:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Då menar jag att eftersom undersökningen även behandlar en rad andra luftföroreningr som partiklar o PAH, och man i de fallen spekulerar vilt om orsakerna till detta, typ rökning och kamineldning,

Jag skulle inte kalla påståenden som är refererade till tidigare forskning "vild spekulation". Sådana vilda svingar är lite väl låga, anser åtminstone jag, i en saklig debatt.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 14:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Eftersom rapporten till största delen är en statistisk rapport, kryddad med mätdata från individer i deras dagliga miljö, blir det väl mest spekulationer eftersom man inte har koll på varifrån resp förorening exakt kommer.
Eller?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 15:35 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Om man läser i sammanfattningen verkar det som om man båder utfört personliga mätningar och mätningar i närmiljön. Jag orkar inte skriva av vad som står för att citera men det står på sidan 3.


OBS: Jag editerade posten medan du svarade på den.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Senast redigerad av Anti ons 09-02-25 16:03, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 15:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Anti skrev:
Och mätdata från yttermiljön.


??Man ställer alltså frågor om man tankat bensin, men inte om man kört dieslebil.
Bensenkällan anses komma från bensintankning, eller enbart från yttermiljön.
Men hur är det med partikelkällan eller PAH-källan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 16:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Som jag förstår rapporten har man inte exakta mätdata för yttermiljön som sammanfaller med de dagar som mätningarna för personlig exponeringen mätts. Jag håller med om att detta är en påtaglig brist.

Vid ett läge där alla personer uppvisar en hög halt av något värde men ingen av de misstänkta bakgrundsfaktorerna verkar orsaka. Är det helt ok att dra slutsaten att det är någon annan (okänd) yttre faktor som orsakar det förhöjda värdet.

Eftersom frågorna är formulerade så att man inte verkar vara intresserad av vilket bränsle bilen man kör går på. Som jag redogjorde finns det en möjlighet att personer som kör en bensinbil aldrig tankar denna. Genom hur frågan är utformad kan man inte dra någon slutsats om vilket bränsle en sån person använder.

Frågan är hur mycket av de egna avgaserna som når kupén och därigenom stör resultatet. Jag hittar inget resonemang i rapporten vid denna snabbgranskning men det går säkerligen att maila forskarna och fråga hur de resonerade.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 17:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Egentligen är rapporten ett skolexempel på hur forskare som vill visa något i en viss riktning använder just "okänd yttre påverkan" till vad de vill vinkla resultatet till.
I detta fall alltså att partiklar/PAH kan komma bara från rökning, trafiken i allmänhet, eller kamineldning.
Inte från specifika delar av trafiken, eller det egna fordonet.
På det sättet maskerar man vissa utsläppskällor men det ser ut som man har med dem ändå (i detta fall genom "trafiken" som får klä skott gemensamt för alla utsläppskällor trots att vissa är värre än andra.)

Utan att ha studerat det närmare kan jag sätta en femma på att man gjort på liknande sätt när man ville "bevisa" att dubbdäck är farliga för människorna som andas i trafikluften i storstäderna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 18:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
På vilket sätt används en "okänd yttre påverkan" för att vinkla resultatet? Att man inte undersöker allt varje gång är kanske att ställa lite stora krav på undersökningar.

Som jag förstår ditt resonemang menar du att man skyller på tex trafik i allmänhet när man skulle skylla på dieselbilar. Är detta korrekt?

Jag skulle också gärna få svar på om du tror om vad som spelar störst roll för graden av exponering vid bilkörning gällande PAH och partiklar. Spelar vad andra kör för bränsle störts roll eller vad man kör själv eller finns någon annan förklaringsvariabel?

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011