Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-11-24 08:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Lastbilarnas utsläpp ger politikerna huvudvärk
Av: Lars Anders Karlberg Ny Teknik.
Publicerad 2012 11 23, 14:57
Nu måste vi få ned transportsektorns oljeberoende och hitta lösningar på lastbilarnas utsläpp av växthusgaser. Det är budskapet från den internationella energikommissionens chefsekonom Fatih Birol.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 590218.ece


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-16 17:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det är inte bara gaser som bidrar till växthuseffekten, svarta sotpartiklar bidrar också mycket. Återigen ett dieselmotorproblem.

Citat:
On another front, a greater emphasis on black carbon as a warming agent could affect elements of climate policies in many countries. Most notably, to meet national fuel efficiency standards, many carmakers are making more diesel cars because they get better gas mileage and produce less carbon dioxide.

But diesel engines also produce relatively heavy emissions of black carbon, Dr. Jacobson said, which partly cancels out the benefit.


Från http://www.nytimes.com/2013/01/16/scien ... l?hpw&_r=0

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-22 22:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Svårt att säkerställa utsläppsminskningar från transporter
2013-03-22 Pressmeddelande från Statens väg- och transportforskningsinstitut

Allt fler vägtransportörer vidtar frivilliga åtgärder för att minska klimatutsläpp från sina godstransporter. Vikten av att ses som en anvarstagande aktör i samhället ger goodwill och företagens klimatarbete engagerar medarbetarna, vilket uppges som motiv för åtgärderna. Samtidigt är det svårt att säkerställa minskade utsläpp hos företagen.

Läs mer: http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 2081c.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-23 13:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Ja lastbilschaufförernas löner har EU samarbetet lyckats få ner till under en fjärdedel av en Svensk lastbilschafförs lagstadgade minimilön med hjälp av den fria rörligheten av arbetskraft och pengar, så varför skall det vara så svårt att få ner utsläppen från alla hundratusentals lastbilar som rullar på våra vägar?
Det blir inte heller några kallstarter av lastbilarna då chaufförerna tillåts köra hur många timmar som helst i sträck då betalningen till personalen sker i förhållande till uppnådd körsträcka och inget annat vilket är jättebra för miljön.

Dieseln lånas ibland från andras dieselanvändares dieseltankar såg man i uppdrag granskning, och på så vis blir det lägre utsläpp när dieseln inte finns kvar för den som fått låna ut sin diesel och på så vis inte kan köra sin dieselmotor längre. EU har alltid stått på miljöns sida ser man.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011