Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 15-01-30 14:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.di.se/artiklar/2015/1/27/nya ... ot-flyget/

Citat:
Nya hotet mot flyget

Mina damer och herrar: Se upp för mer turbulens, fler trafikstörningar och större olycksrisker på grund av klimatförändringarna, varnar flygexperter.

Kommersiellt flyg har de senaste decennierna trotsat vädrets makter med hjälp av allt bättre teknik. Med flyghöjder på upp till 12.500 meters höjd, elastiska vingar och högteknologiska mätinstrument har planen kunna överskrida respektive hantera och förutse oväder.

Men i takt med klimatförändringar växer väderhotet mot flygsäkerheten på nytt.

”Man kan tycka att tekniken vunnit över moder natur. Men med klimatförändringar så får vi fler och kraftigare stormar och åskväder på högre höjder som planen inte kan gå över. Det ger också kraftigare isbildning i molnen”, säger flygexperten Jan Ohlsson.

”Isbildningar kan täppa till sensorer som gör att instrumenten visar fel”, fortsätter han.

LÄS MER: 2014 varmaste året någonstin
De så kallade jetströmmarna, supervindar högt upp atmosfären, har blivit påtagligt kraftigare och även det kopplas till klimatförändringar, enligt Jan Ohlsson. Jetströmmar liknar stora havsströmmar och piloter kan utnyttja dem för att få medvind. Men där flera strömmar möts uppstår så kallad klarluftsturbulens som är svår att förutse och kan skaka om planen rejält.

”Skador vid turbulens, när kabinpersonal och passagerare som inte spänt fast sig åker i taket, har ökat ganska dramatiskt. Det beror på att jetströmmarna har blivit kraftigare”, säger Jan Ohlsson.

LÄS MER: Så ska han rädda vår planet
Han skriver nu en bok om säkerhet i det moderna civilflyget. Han har gått igenom internationell statistik över incidenter och olyckor inom det kommersiella passagerarflyget sedan andra världskriget.

I en rapport 2013 varnade brittiska forskare för att stigande koldioxidhalter kraftigt ökar turbulensen på över 10.000 meters höjd i den Nordatlantiska flygkorridoren, där omkring 600 plan passerar varje dygn på väg mellan Europa och USA. Forskarna vid Reading- respektive East Anglia-universitetet förutspådde att förekomsten av luftturbulens i det undersökta luftrummet skulle öka med 40 till 170 procent de närmaste 15 åren, enligt New York Times.

LÄS MER: Planets skräckfärd fångad på film
Det är bara att ställa in sig på fler trafikstörningar i framtiden, anser Jan Ohlsson.

”Det är möjligt att man tekniskt kan bemöta det här på sikt. Men till att börja med bör man vänta sig fler omdirigerade och inställda flyg. Du riskerar att få fler olyckor om du inte gör det”, säger han.

Air Asia-planet som störtade i Javasjön i december har förklarats med ett ovanligt kraftigt åskväder, som överraskade piloterna och fick dem att tappa kontroll över planet. Samtliga 162 ombord omkom och flygplansvraket saknas fortfarande.

Kraschen är ett exempel på större och mer oförutsägbara stormar, anser Jan Ohlsson.

”Jag har pratat med svenska piloter som tittat på väderkartan för olycksområdet. De säger att de inte skulle ha lyft från marken med de utsikterna. Det behöver inte vara piloternas fel. Det kan vara rutinerna eller trafikledningens fel. Men planet borde inte ha flugit så nära det här ovädret.”

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-30 16:02 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Lugn och fin nu, nedisade trycknintag till luftdata är en stor risk redan nu som man hanterar med uppvärmning och så länge de systemen funkar så är det ok. Skulle man vara orolig för "morgondagen" ur den aspekten så kan vi lika gärna sluta flyga nu.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-30 22:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
J.K Nilsson skrev:
Skulle man vara orolig för "morgondagen" ur den aspekten så kan vi lika gärna sluta flyga nu.

Det skulle inte vara så dumt om vi minskade på flygandet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011