Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-19 02:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-01-17 00:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej,

Att bygga koaxialvärmeväxlare gav mersmak, se utnyttja spillvattensvärme från duschen

Jag är också inne på att skaffa en vakuumsolfångare och har redan skaffat en acctank utan solslinga till det.

Det vanliga som jag förstått det är att värma upp acctanken med en (0,28 m2) plattvärmeväxlare av rostfritt stål, en termiskventil och extra cirkulationspump enl följande:
Bild

Jag tänkte att det också borde kunna fungera med en hembyggd koaxiaalvärmeväxlare av kraftiga kopparrör (42 och 54 mm) och utnyttja sjävcikulation till acctanken enl följande skema.
Bild

Flödet till acctanken blir då automatiskt reglerat beroende på temperaturskillnanden och det finns alltså ingen risk för att skicktningen störs (hoppas jag). Ytan av koaxialvärmeväxlaren skulle bli ca 0,2 m2 alltså mindre men av koppar som leder värme bättre än rostfritt stål.

Fördelen skulle vara att man skulle slippa elförbrukningen av en extra pump och den termisa ventilen. Självklart måste värmeväxlaren isoleras bra så att den inte kylar vattnet i acctanken och det börjar rinna baklänges när solfångaren inte laddar

Nå som provat detta eller har synpunkter på denna ide?

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 08:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej Peter,

Kul att du också tror på min ide. Vet inte om det blir en sån stor förbättring i skicktningen iom att termoventilen i första diagrammet naturligtvis bara släpper förbi lite varmvatten till tanken beroende på temperatur, det mesta återcirkuleras till vvxlare antar jag. Det känns ändå onödigt att anända en hel extra cirkulationspump till detta som desutom drar extra el när det kan gå av sig själv som i min ide.
Det jag oroas av lite är att det kan bli en baklänges cirkulation när solslingan står stilla/inte ger värme iom att vattnet i tanken då kan bli värmare än den i värmeväxlaren även om jag isolerar den.

Det bästa vore om det fanns en backventil som hade väldigt lite motstånd i "rätt" riktning så att det inte bromsade självcirkulationen, men jag vet inte om en sådan backventil finns, de flesta är väl gjorda för mera tryck antar jag? Alternativ vore en termostat styrt elektriskt ventil som öppnas först när vattnet i vvxl är varmare än det i tanken. Eller tror du att det inte behövs och bakcirkulationen inte blir något större problem?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 17:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lind skrev:
Jag har svårt att avgör om ev självcirkulation kan bli ett problem. Det lär finnas backventiler med lågt öppningstryck. En annan variant kan vara att sätta in en ventil på solkretsen som öppnar först vid ett visst tryck. Det skulle förhindra självcirkulation.

Jag har en känsla av att pumpar för laddning är onödigt stora. Var tror du om att använda små pumpar? Sådana finns för tex varmattencirkulationssystem (VVC). Rinkaby har en på 30 W, på jobbet har vi en Grundfoss på 20 W som ger cirkulation långt över vad man kan tro.


Funderar nu på att sätta en backventil i inlopp längst upp i tanken, då kan tanken aldrig kylas ner av värmeväxlaren.

Hittade denna backventil som är gjort för självcikulation så den borde funka,
se http://www.termoventiler.se/default.asp ... 8&u2_ID=47

"BV SC
Med löst hängande läpp, öppnar för självcirkulation.
Kan monteras liggande eller för uppåtriktat flöde."

Då krävs det bara en pump för solslingan och den följer med "i paketet" med styrningen osv.

Köpte innan jag hade kommit på detta redan en oanvänd beg Grundfoss UPS 21-40F som i lägsta läge drar 30-40 watt har jag för mig men den blir då onödig. Läste på en holländsk site att någon sänkte pumpeffekten genom att montera en kondensator i serie, det kan vara en ide om man vill begränsa flödhastigheten i solslingan

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 09:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lind skrev:
Jag har en känsla av att pumpar för laddning är onödigt stora. Var tror du om att använda små pumpar? Sådana finns för tex varmattencirkulationssystem (VVC). Rinkaby har en på 30 W, på jobbet har vi en Grundfoss på 20 W som ger cirkulation långt över vad man kan tro.


Hittade en mycket strömsnål 12V pump som heter El SID Pump. Se t ex
http://www.solarthermal.com/Products/pu ... %20sid.pdf
Den drar 10 watt och kan t ex drivas direkt av en solpanel.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011