Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 02:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-05-14 13:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Verkar dra ihop sig till mediakrig..:


Citat:
fjärrvärmen släpper 9 gånger så mycket koldioxid som elproduktion och 28 gånger så mycket som bergvärme i villa och 47 gånger så mycket som bergvärme och kyla i stora fastigheter.


Svaret:

Citat:
Oense om utsläppstalen
Men Mikael Gustafsson, expert på miljö- och energisystemfrågor på Svensk Fjärrvärme, kritiserar Harry Franks beräkningar.

- Vi säger att fjärrvärmens genomsnittliga utsläpp av koldoixod ligger på 70 gram per kWh men bara 35 gram om vi tar hänsyn till att fjärrvärmeverken också producerar cirka 7 TWh el per år och att denna mängd ersätter i huvudsak kolkondens, säger Mikael Gustafsson till Ny Teknik.

"Exportera ren svensk el till Europa"
Han anser att vi ska exportera svensk koldioxidfri el till Europa i stället för att i onödan använda elen här hemma, till exempel för uppvärmning.

Eftersom värmepumpar för bergvärme drivs med el är bergvärme en elslösare, enligt Mikael Gustafsson.


Mikael Gustavsson kan väl låta svensk el driva vp i utlandet...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-05-14 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
karlmb skrev:
Verkar dra ihop sig till mediakrig..:


Citat:
fjärrvärmen släpper 9 gånger så mycket koldioxid som elproduktion och 28 gånger så mycket som bergvärme i villa och 47 gånger så mycket som bergvärme och kyla i stora fastigheter.


Svaret:

Citat:
Oense om utsläppstalen
Men Mikael Gustafsson, expert på miljö- och energisystemfrågor på Svensk Fjärrvärme, kritiserar Harry Franks beräkningar.

- Vi säger att fjärrvärmens genomsnittliga utsläpp av koldoixod ligger på 70 gram per kWh men bara 35 gram om vi tar hänsyn till att fjärrvärmeverken också producerar cirka 7 TWh el per år och att denna mängd ersätter i huvudsak kolkondens, säger Mikael Gustafsson till Ny Teknik.

"Exportera ren svensk el till Europa"
Han anser att vi ska exportera svensk koldioxidfri el till Europa i stället för att i onödan använda elen här hemma, till exempel för uppvärmning.

Eftersom värmepumpar för bergvärme drivs med el är bergvärme en elslösare, enligt Mikael Gustafsson.


Mikael Gustavsson kan väl låta svensk el driva vp i utlandet...?


Så när jag var sur för att vi inte kunde få fjärrvärme till vår nybyggda villa, utan fick hålla oss till frånluftsvärmepumpen (sedan några månader driven med hjälp av vindkraftsel från Eon) som ingår i standardutförandet var det fel av mig? Vad är bäst egentligen?!

Från Hässleholms Fjärrvärmes hemsida:

Bild
Citat:
Miljövänligt
Storskalig förbränning är effektivare än förbränning i villapannor.

Luftutsläppen från värmeproduktionen är betydligt lägre – dels på grund av högre effektivitet och bättre förbränning, dels på grund av bättre rening – samtidigt förbättras den lokala miljön då luftföroreningarna från din egen förbränningspanna upphör. I orter där fjärrvärme etablerats är stadsmiljön bättre.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man ska nog inte dra alla fjärrvärmenät över en kam och komma med generaliseringar som påstås gälla för hela landet. Varje enskilt nät måste analyseras för sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 06:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ett förtydligande: Anledningen till att vi inte kunde få fjärrvärme är att kommunen inte dragit ledningar till något av de på senare år tre nyanlagda villområdena i staden, bara till området för rikt folk (exempelvis har grundaren av företaget jag jobbar på byggt där). Hade ledningarna varit dragna hade vi kunnat få fjärrvärme i vår Modulentvilla.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 11:55 
Offline

Blev medlem: sön 07-01-07 12:11
Inlägg: 57
Ett plus till för värmepumpen är väl att ofta finns det redan ledningar till husen. I fjärrvärme fallt så måste man ju gräva nytt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 14:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
vulktejp2300 skrev:
Ett plus till för värmepumpen är väl att ofta finns det redan ledningar till husen. I fjärrvärme fallt så måste man ju gräva nytt.

Fast täckningsgraden för låg för en FVP. Det, och drag från tilluftsventiler i ytterväggar, är det jag har emot FVP:ar.

Att gräva och lägga fjärrvärmerör/slangar av PEX idag är okomplicerat.
Hade fjärrvärme kunnat väljas kunde ett FTX-ventilationssystem varit ett betydligt bättre system från komfortsynpunkt.


Allra bäst menar jag i det läget är att komplettera FVP med en BVP.
Drag ifårn termostatstyrda tilluftsventiler genererar i princip inget drag.
Tilluftsledningar vill jag inte ha då det kan växa till div- monster i dem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 15:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man kan också komplettera FVP med en pelletskamin eller panna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 06:12 
Offline

Blev medlem: sön 07-01-07 12:11
Inlägg: 57
Lind skrev:
vulktejp2300 skrev:
Ett plus till för värmepumpen är väl att ofta finns det redan ledningar till husen. I fjärrvärme fallt så måste man ju gräva nytt.

Fast täckningsgraden för låg för en FVP. Det, och drag från tilluftsventiler i ytterväggar, är det jag har emot FVP:ar.


Ja där håller jag med. Det är ju rätt märkligt hur folk kan bygga hus med jätte bra isolering för att sedan borra hål i huset för att släppa in uteluft..

Berg/Jord + ftx vore väl det bästa.Men tyvärr verkar det som elen är för billig för att det skall löna sig att bygga riktigt energi snålt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 19:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Själv har jag berg och solvärme...
Och en kamin att elda i när det blir riktigt kallt. Det kan nog inte bli mycket bättre får våran del.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 19:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
vulktejp2300 skrev:
Berg/Jord + ftx vore väl det bästa.Men tyvärr verkar det som elen är för billig för att det skall löna sig att bygga riktigt energi snålt.


Frånluftstillsatsen till min jordvärmepump var inte speciellt dyr, runt 10 000 kr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 20:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Vi har bergvärme samt braskamin, men jag funderar på att komplettera med solvärme.
Frågan är bara hur man ska docka det hela till pumpen.. Reglerdatorn (och kanske även kylkretsen?) blir väl knäpp om det kommer in hett vatten via returen och samma sak om solvärmen kopplas via tilloppet?
Ett helt separat system för endast vv sommartid hade ju funkat men..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011