Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-01-30 11:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5418050

Citat:
Ny teknik gör geotermisk el i Sverige möjlig

I Sverige har redan hundratusentals villaägare installerat bergvärme för uppvärmning. Men med ny teknik skulle kilometerdjupa borrhål kunna ge förnyelsebar elektricitet även när vattnet inte når kokpunkten. Den nya tekniken testas i flera länder i pilotanläggningar och ett svenskt företag planerar också ett geotermiskt kraftvärmeverk.

– Nu ser man nya elproduktionstekniker som är på gång. Det öppnar ju nya möjligheter. I stora delar av Skåne om man borrar tillräckligt djupt alltså mer än 2 km då är det mellan 75-85 grader varmt, säger Leif Bjelm professor i georesursteknik vid Lunds tekniska högskola.

Borrhålen som ger bergvärme i Sverige är bara runt hundra meter djupa och pumparna utnyttjar några grader varmt grundvatten. Här talar vi kilometerdjupa hål uppvärmda av jordens inre.

Den nya teknik som testas på flera pilotanläggning bland annat i Tyskland, Frankrike och USA kan omvandla varmvatten till ånga som sen kan få en elturbin att snurra och ge ström. Hemligheten är värmeväxlare och vätskor som kokar vid under hundra grader. Efteråt pumpas vattnet tillbaka i ett annat borrhål intill för att värmas upp igen.

Fördelen med geotermisk energi är att den levererar ström hela tiden som en baskraft, till skillnad från vind- och solenergi. Nackdelen är den höga borrkostnaden.

Anna-Maria Béregi Amneus VD på Energeotek. Foto: Nyföretagarcentrum Sverige Örebro län (CC BY 3.0)

I vulkaniskt aktiva länder behöver man inte borra så djupt för att få upp het ånga direkt, men i svenskt urberg är vattnet fortfarande under kokpunkten på några kilometers djup. Det kan förstås ge fjärrvärme, men det är elen man vill åt, eftersom den kan säljas för mer pengar och användas på stora avstånd via elnätet.

Ett svenskt företag planerar ett mindre geotermiskt kraftvärmeverk i Ungern med den nya tekniken. Men Anna-Maria Béregi (tryck första stavelsen) Amneus VD på Energeotek hoppas kunna bygga liknande anläggningar även i Sverige framöver.
– Ja det är fullt möjligt att bygga i Sverige, det är bara att här måste man borra djupare. Det finns ju några ställen i Sverige (främst Skåne) som är extremt lämpade för det här, säger Anna-Maria Béregi Amneus VD på Energeotek.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 13:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Kanske är nästa investering hemma efter solcellerna. :lol:
Grannen borrade efter bergvärme förra månaden och hela kvarteret var täckt av grått borkax. Nu kommer det fram igen när snön smälter. Undrar hur grisigt det blir när jag ska ner 10 ggr djupare. :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 14:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Kanske är nästa investering hemma efter solcellerna. :lol:


Ja visst vore det fantastiskt om man kunde få el och värme gratis ur egen ”brunn"?

gt-i skrev:
Grannen borrade efter bergvärme förra månaden och hela kvarteret var täckt av grått borkax. Nu kommer det fram igen när snön smälter. Undrar hur grisigt det blir när jag ska ner 10 ggr djupare. :mrgreen:


Bäst att borra minst 20 ggr djupare (2km) direkt tror jag och beställa en container för att bli av med skräpet.

Vad skulle det kosta, ett 100m hål kostar ca 100 tKr. Om priset ökar lineärt med djupet (vilket det säkert inte gör) skulle det kosta 2 miljon, ( = ca 3500 kr/månad i lånekostnad ? ) å andra sidan skulle man då slippa kostnaden för värme och el...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 15:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
http://www.sydsvenskan.se/lund/borrstop ... -miljoner/
Dyrt vart det i alla fall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-31 10:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Nja grannen gick ner till 190 meter, det var torrt ända dit, så jag nöjer mig med 10 gånger djupare :)

Det räcker nog inte med en container. Kostar verkligen 100m 100 kkr? Jag googlade när grannen borrade och då verkade det snarare ligga runnt 40 kkr. Men antagligen är det inte linjär kostnad per meter, så 2 miljoner är kanske rimligt. Det skulle jag faktiskt kunna tänka mig att betala för fri värme och el. Tyvärr tillkommer väl driftkostnad samt inköp för generatorn och all kringutrustning. Det lär väl knappast vara billigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-31 14:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har ingen aning vad borrningen kan kosta men det kanske är billigare om man fraktar bort borrkaxet själv ;-)

Sedan pumpar en stirlingmotor och generator för kanske 100.000?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011