Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-04-15 14:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har gjort lite mätningar på tvättmaskinen för att se hur mycket energi som går åt vid olika temperaturer. Tvättmaskinen är en Husqvarna med 5 kg kapacitet från ca 2009 så den är omodern, vet inte vad den skulle ha för energi klass den hamnar i men jag kan tänka mig att den förbrukar dubbel så stor energi och vattenförbrukning av en modern A+++ maskin.

Vid en (lätt) kalltvätt drog den i total mindre än 0,5 kWh (det blev 0 kWh på energiförbrukningsmätare.
En normal 40° tvätt förbrukade 0,7 kWh
En normal 60° tvätt förbrukade 1,5 kWh
Mer än dubellt så stor förbrukning vid bara 20° varmare tvätt alltså!

Jag har inte uppmätt vattenmängden men det borde vara ungefär lika mycket, kalltvätten kanske lite minndre eftersom det bara fanns en dunjacka i maskinen som inte suger åt sig mycket vättska.

Ledningsvatten är nu ca 4°, att värma till 60° i stället för 40° borde bara förbruka (60-4)/(40-4) ≈ 1,6 ggr så mycket energi , ca 1,1 kWh . Var tog resten, dvs 400W av energiförbrukningen vid 60° vägen?

Jag kan bara tänka mig att maskinen förlorar rätt mycket värme till omgivningen (den står i en ganska kall tvättstuga) och iom det tar längre tid att värma vattnet till 60° så är dessutom tiden som maskinen tappar värme större.

Jag gör dessa mätningar för att se hur mycket jag skulle spara genom att låta maskinen fyllas med förvärmd vatten från solfångaren, men jag inser nu att jag borde isolera tättmaskinens balja också...

Dax för en ny maskin är det kanske också men annars fungerar fortfarande helt ok. Om en ny förbrukar 1 kWh mindre per (60°) tvätt, så blir det kanske 200-300 kWh på ett år. Anta en ny maskin skulle hålla 12år så får skrotning av gamla maskinen och tillverkningen av en ny inte kosta mer än
2200-3600 kWh. Ekonomiskt blir iså fall nästan intressant idag men om jag fixar solvärmd vatten till den gamla och lyckas isolera den något bättre så kan man lika gärna köra den till den lägger av.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-16 12:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
såg ett tips tror det var på 24v att fylla maskinen med duschmunstycket direkt i tvättmedelsfacket. Kan ju vara smidigt om man har gratis varmvatten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-16 14:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:

Ledningsvatten är nu ca 4°, att värma till 60° i stället för 40° borde bara förbruka (60-4)/(40-4) ≈ 1,6 ggr så mycket energi , ca 1,1 kWh . Var tog resten, dvs 400W av energiförbrukningen vid 60° vägen?

Min gissning är att underhålla värmen. När tvättvattnet är 60°C så är det större temperaturskillnad till omgivningen. Då borde värme "blöda ut" ur maskinen till omgivningen och du får en värmeutjämning. Då måste man värma på mer för att hålla temperaturen.
Skillnaden kommer att vara ännu mer markant när man ökar till 90°C.

Hur varmt blir det soluppvärmda vattnet? Det är ju inte lämpligt att fylla maskinen med 55° vatten om tvätten ska ha 35° eller 40°.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-16 19:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
såg ett tips tror det var på 24v att fylla maskinen med duschmunstycket direkt i tvättmedelsfacket. Kan ju vara smidigt om man har gratis varmvatten.


Ja så har jag gjort men det är inte bara jag som tvättar här hemma så nu vill jag automatisera det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-16 20:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:

Ledningsvatten är nu ca 4°, att värma till 60° i stället för 40° borde bara förbruka (60-4)/(40-4) ≈ 1,6 ggr så mycket energi , ca 1,1 kWh . Var tog resten, dvs 400W av energiförbrukningen vid 60° vägen?

Min gissning är att underhålla värmen. När tvättvattnet är 60°C så är det större temperaturskillnad till omgivningen. Då borde värme "blöda ut" ur maskinen till omgivningen och du får en värmeutjämning. Då måste man värma på mer för att hålla temperaturen.
Skillnaden kommer att vara ännu mer markant när man ökar till 90°C.


Det är också min slutsats, dessutom tar tvätten längre tid på 60°C , tiduret går bara vidare när maskinen kommit upp i temperatur, så det finns också längre tid för maskinen att förlora värme. Ändå var jag förvånand att det blir så stor skillnad.

Dr. Mabuse skrev:
Hur varmt blir det soluppvärmda vattnet? Det är ju inte lämpligt att fylla maskinen med 55° vatten om tvätten ska ha 35° eller 40°.


Det solvärmdavatten kan bli upp till 80+ grader men en blandventil ska ta ner det till 55° max. Jag tänker använda tvättmaskinens termostat så att den styr om den ska in varmt eller kallt vatten beroende på inställt tvättemperaturen och vattentemperaturen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-17 03:28 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
skicka gärna ett kopplingsschema, jag skulle vilja göra samma sak.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-17 16:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok skemat är inte helt färdig ännu, har din tvättmaskin (också) en steglös temperaturinställning med mekanisk temostat?

Jag hade först tänkt göra en extern låda med varmvatten och kallvatten in och lågomtemp men
såg nu att det finns plats att bygga in allt i tvättmaskinen så att det blir bara en till vattenanslutning på maskinen och jag kan klara mig med bara en extra vattenavslutare. Det finns tvättmaskiner som redan har två anslutningar och det ser ut som denna är förberedd på det också.

Som korttidstimer (så att den bara tar in varmvatten till tvättprogrammet) skulle man t ex kunna använda en till kaffebryggare eller fördröjare till badrumsfläkt (efter att badrumsbelysningen tänds).

Jag vill göra ngt liknande till diskmaskinen men i vårt fall är ledningarna så pass långa så där är vinsten mindre om man inte spolar fram lite varmvatten först, det skulle också kunna automatiseras genom att låta diskmaskinens avloppspumpen gå längre vid start efter att varmmvattenventilen öppnas men det blir ett senare projekt i så fall.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-17 20:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är egentligen inte så lyckat att börja tvätten med hetvatten. Proteiner i smutsen koagulerar ju vid omkring 40 °C, och de är mycket svårare att tvätta bort i koagulerat tillstånd. Det är därför moderna tvättmaskiner har ganska låg effekt på värmeelementet för att uppvärmningen ska ta lång tid, ofta görs dessutom ett uppehåll i värmningen någonstans mellan 30 och 40 °C för att tvättmedlet ska få chans att lösa proteinhaltig smuts innan den koagulerar.

En bättre lösning än att fylla maskinen med varmvatten skulle kunna vara att använda en värmeväxlare för att värma tvättlösningen med billigt/gratis hetvatten. En del moderna tvättmaskiner (bl a en Cylinda från ca 2001 som jag skrotade för några år sedan) har det elektriska värmeelementet i en separat behållare och en cirkulationspump mellan denna och trumman, där skulle det vara mycket enkelt att ersätta/komplettera detta med en värmeväxlare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-18 00:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I värsta fall får man väll blötlägga svår tvätt med lite tvättmedel då.

Å andra sidan har en varmvatten maskin fördelen att tvättmedel pulver nog bättre löser sig om den fylls med varmt vatten, jag hittade tvättmedelrester som inte löst sig i filtret.

Det finns också andra (proffs) tvättmaskiner som har vv anslutning -vanligast i tvättstugor- se http://laundrysystems.electrolux.se/nod ... dfid=15601

Citat:
Två vattenanslutningar, kallt och varmt. Varmvatten från Fjärrvärmesystem är i regel billigare per kWh


Finns i en special LE version för 10A säkring annars har den hela 7,5kWh element.

Också intressant att de uppger att värmeavgivning till omgivningem är max 5% av installerad effekt.

Och i t ex i USA och Nya Zeeland har dekonstiga tvättmaskiner helt utan värmeelement som altid fyllas med varmvatten och de har inte mycket mera skit kvar i kläderna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-18 06:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I Nya Zeeland och andra f d brittiska kolonier är det tydligen vanligt att man tvättar i kallvatten (men då används mer aggressiva tvättmedel och större koncentration än vi är vana vid här).

I en del länder säljs hushållstvättmaskiner med både varm- och kallvattenanslutning, men jag vet inte var det är brukligt. Philips/Whirlpool-maskiner från 80-talet brukar ha förberedd plats för den extra varmvattenmagnetventilen och den finns inritad som option på det elschema som ligger inknölat i maskinen, men jag har aldrig sett någon maskin där den har varit monterad. Jag kan tänka mig att de maskinerna "blandfyller" till 30-35 °C och sedan sker resten av uppvärmningen med det elektriska värmeelementet.

I länder med högt elpris men tillgång till billig gas (t ex Spanien, som förr hade ett förmånligt gasavtal med Libyen) är det vanligt att tvättmaskiner har gaseldat värmeelement.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-18 11:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
I Nya Zeeland och andra f d brittiska kolonier är det tydligen vanligt att man tvättar i kallvatten (men då används mer aggressiva tvättmedel och större koncentration än vi är vana vid här).


Jag har hört att de häller varmt vatten i Nya Zeeland och USA, men lätt nedsmutsat tvätt går säkert ofta bra att tvätta här också, det är bara lite svårt att övertyga människor att kalltvätt också kan bli rent. Sen kan maskinen börjar lukta unket om man alldrig tvättar varmt nog att ta kål på bakterier och sällan rensar filtret.

torbjorn skrev:
I en del länder säljs hushållstvättmaskiner med både varm- och kallvattenanslutning, men jag vet inte var det är brukligt. Philips/Whirlpool-maskiner från 80-talet brukar ha förberedd plats för den extra varmvattenmagnetventilen och den finns inritad som option på det elschema som ligger inknölat i maskinen, men jag har aldrig sett någon maskin där den har varit monterad. Jag kan tänka mig att de maskinerna "blandfyller" till 30-35 °C och sedan sker resten av uppvärmningen med det elektriska värmeelementet.

I länder med högt elpris men tillgång till billig gas (t ex Spanien, som förr hade ett förmånligt gasavtal med Libyen) är det vanligt att tvättmaskiner har gaseldat värmeelement.


Vår Husqvarna verkar också vara förberedd och det finns också några konsument maskiner här som redan har vv anslutning såg iaf en MIele, och Samsung med det.

I Sverige är det som sagt vanligt med vv anslutning i "tvättstugemaskiner" från Electrolux Wascator och Miele, om de tar in vv från fjärrvärme och så sparar hyresvärden en del.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-18 19:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det anrika gamla märket Blomberg i Tyskland hade ofta både varm o kallv anslutning.
Överallt där elvärme är dyrt tror jag det förekommer att man ska kunna ta in vv.
Men det var länge sedan Blomberg sålde detta, de är sålda och tillverkar enklare maskiner nu i Turkiet...
Annars som sagt Miele o kanske ngn till.
Jag letade särskilt efter denna feature på 90-talet och fann ovanstående. Numera är det extremt ovanligt att ngn säljer detta, och det liggger nog en del i vad Torbjorn skriver, ska man fylla med vv så måste det ske så att det inte blir koaguleringsproblem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-18 22:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Jag har lite planer på att slänga ihop en tvättmaskin som värmer vattnet med värmepump, och som bonus även avfuktar luften i tvättstugan då den går.
Det borde inte vara svårare än att ersätta värmeelementet med en kondensorslinga och sen låta tvätmaskinens termostat reglera start av kompressorn? (via tidrelä förslagsvis så man inte riskerar start med mottryck).
Värmepumpen skulle kunna rymmas i en "låda" under maskinen som även får upp luckan till lagom höjd över golvet. :)

Frågetecknet är om effekten räcker till? Kompressorn bör nog i alla fall dra runt 500 W för att mostsvara värmeelementet på 1.500-2.000 W, och för högre temperaturer än 40 grader är det nog ingen större idé.

Man borde kunna spara 50 öre/tvätt kanske?
Kompressor från en större butiksfrys, köldmedium (propan) och annat nödvändigt finns redan, så inte mycket att fundera på antar jag.

Vore onekligen kul om man kunde få Bosch'en från -95 som vanligtvis får ta hand om garagekläderna att dra mindre el än vår moderna snålmaskin från 2010. 8)

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-19 08:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ambitiöst och kul idé med hemmabyggd VP, det får väll helst inte vara för kallt i tvättstugan antar jag. Värme-elementet är ca 1800W, om VP värmeeffekt är lägre ökar tvättiden + värmeförluster och även om det blir kallare i tvättstugan lär värmeförlusten pga tvättmaskinens usla isolering öka.

Å andra sidan kommer dessa värmeförlusterna (som inte spolas bort med tvättvattnet) tillbaka till luften i tvättstugan så det är inte så farligt.

Den konstiga klumpen med bimetall relä som sitter på kyl/frys kompressorer gör völl att de inte kan starta med för korta intervall med mottryck kvar. Det gör också att de drar mera el än nötvändigt,

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-19 10:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tog lite bilder på hur långt jag kommit.

Orginal vattenanslutning med avslutare vid tvättmedelfacket till höger
Bild

Det visade sig att maskinen på baksidan redan var märkt med warm/hot/calda och kall/cold/freddo där vattenanslutningen sitter.
Bild

På de tvättmaskiner som var utrustade med vv anslutning satt et nog bara en till likadan inlopp som original men det krvävs då att tvättmedelfacket har två hål med gummitätning vilket jag inte hade så min lösning blev att jag flyttade avslutana och använde splanger och Y koppling.
Bild

Avslutare stänger bara åt ena hållet så om man inte stängde varmvatteninloppet så rinner det ut vatten där när den tar in kallvatten trots att det inte kan bli så hög tryck i slangen mellan avslutare och tvättmedelfacket!

Nu återstår det att göra ett utag för varmvatten och koppla in det elektriska. Jag måste mäta om det är någon spänning på termostaten när den tar in vatten, jag har observerat att värme-element stängs av när den tar in vatten men jag måste kolla om termostaten då också blir spänningslös.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011