Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 14-05-04 21:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha, kupefläkten jag testar med nu har också en asynkron/skärmpolmotor men pumpar nog inte så mkt luft.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-05 07:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kom på att det ganska blygsamma resultat med testfläkten delvis kunde bero på att luftflödet som fläkten blåser in bakom frysen lika lätt kan gå åt sidan där kylen står som upp längs frysens baksida/kondensator. Så nu har jag satt in lite kartong mellan kyl och frysskåpet och väggen bakåt som borde göra att luftflödet till största del måste upp bakom frysen.

En sådan skiva som kanaliserar/separerar varmluften bakom kyl och frysskåp som står brevid varandra skulle kanske kunna vara en fördel även om man inte har en fläkt, eftersom det då skulle kunna bli bättre självdrag bakom skåpen?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-07 13:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
"Väggen"/kartongen mellan kyl och frysen har inte hjälpt, frysens elförbrukningen är fortfarande lika hög och nu såg jag att jag inte ens har mätt fläkens elförbrukning. Kylens förbrukning verkar däremot ha gått ner med skiljeväggen bakom frys och kylen, kanske det hjälper självdraget för kylen eller så värms luften bakom kylen inte av frysen. Resultaten av min testfläkt hjälpte alltså inte, kanske luftflödet genom fläkten är för lite eller så bör fläkten köras en stund till efter att kompressorn stannat.

Nu har jag tagit bort fläkten och öppnat igen för självdrag under frysen men skiljeväggen är kvar, hittills ser detta ut att sänka både kyl- och frysens förbrukningen jämfört med gamla situationen då det var öppet mellan kyl och frys!

Det som stör mig lite är att frysen har 3W tomgångsförbrukning när kompressorn inte går. Det finns ingen elektronisk termostat somm kan ha en elförbrukning men det finna två glimlampor i frysen, en som bör lysa grönt genom dörren när den är inkopplat (men är trasig) och en röd varningslampa som ska lysa genom dörren om frysen blir för varm. Dessa kan väll inte ha så pass mycket tomgångsförbrukning? Jag har även fått byta kompessorns startrelä för många år sedan, kanske den inte är helt mekanisk som den gamla och har lite tomgångsförbrukning?

Jag har läst nånstans att man kunde minska kompressorns startström och därmed även skåpets genomsnitts förbrukning genom att byta ut startreläet mot något annat, en motorkondensator + timer tror jag det var? Jag kan tyvärr inte hitta tillbaka till denna lösning. Någon som vet vad jag menar, Torbjörn kanske?

/Aryan

Ps jag funderar nu även på förbättra isoleringen, utvändigt finns nästan ingen plats men kanske bubbelplast plus reflekterande värmefolie/plasträddningsfilt skulle kunna hjälpa något?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-07 14:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
xxargs

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... -t631.html

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-07 15:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
erikn skrev:


Perfect, precis vad jag menade, tack!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011